Şehristanî'ye göre kelami problemlerin menşei

Bu makalede Şehristânînin insanlık tarihinde ilk kelamî problemin ne zaman ve nasıl ortaya çıktığına dairgörüşlerini ele almaya çalışa cağız. Kelam kaynaklarımız kelam konularını genellikle İslam tarihinde teşekküleden fırkaların bir tartışma alanı olarak ele almaya özen gösterirler. Şehristânî, ilk kelamî problemi çok dahagerilere götürerek farklı bir ontolojik düzlemde tartışır. Şehristânî mahlûkat arasındaki ilk kelamî problemiİblisin Hz. Âdeme secde emrine karşı çıkarak asi olmasına ve sonrasında Allahın yaratmasındaki hikmetlerlealakalı meleklere söylediği yedi şüpheye dayandırır. Ona göre bu yedi şüphe insanlık tarihi boyunca ortayaçıkacak tüm şüphelerin mayasıdır.

The origin of kalami problems according to shahristani

In this article, we will try to explain the views of Shahristani about how and when the first Kalami problemarose. In general, our Kalami resources tend to discuss the subjects of Kalam as a field of discussion of theIslamic schools that have originated in the history of Islam.Shahristani discusses the first Kalami problem, taking them further back, at a different ontological level.Shahristani attributes the first Kalami problem to the seven doubts that God told the angels about, regarding thereasons why Iblis rejected the command of Allah to bow down to Adam and why God created human beings.According to him, it is the origin of all doubts that will aris e throughout human history.

___

  • Ateş, Orhan, Günümüz Orman İbâdiyesi , Basılmamış doktora tezi, Uludağ Üniversitesi, 2007.
  • Aydın, M. Sait, Din Felsefesi, İzmir, 1970.
  • Bilmen, Ömer Nasuhi, Muvazzaf İlm- i Kelam, İstanbul, tsz.
  • Cürcânî, es - Seyyid Ali b. Muhammed, Şerhu’l- Mevâkıf, Kahire, 1311.
  • Dalkıran, Sayın, “Yetmişüç Fırka Hadisi ve Düşündürdükleri”, EKE V Akademi Dergisi, c. 1, sy. 1,Ankara, Kasım 1997
  • Ebû Dâvûd, Sünen, (thk. Kemal Yusuf Hut) Lübnan, 1988.
  • Ess, Josef Van, “İslam Kelamının Kökeni ” (t rc. Saban Ali Düzgün), AÜİFD, XLI
  • Ezkevî, Serhan b. Serhan Elbu Ali’, Kesfu’l - Gumme el - Camiu- Li Ahbari;l - Ummeti , Muscat, 2012.
  • Hakyemez, Cemil, İtikadi Mezheplerin Görüşlerini Hadislerle Temellendirme Gayretleri, Gazi Üniversitesi, Çorum İlahiyat Fak. Der gisi II, sayı IV, 2003.
  • İbn Kesîr, el Bidaye ve’ - Nihaye, Daru Sadât, Beyrut 2005.
  • el- Îcî, Adudiddîn, Mevâkif fi İlm - i Kelâm, İstanbul, 1279.
  • Şehristânî, Ebul’l - Feth Muhammed b. Abdülkerîm, el - Milel ve’n- Nihal, Beyrut, 1975.
  • Taberî, Tarîh, Daru Sadât, Beyrut, 2005.
  • Tahânevî M. Alî, Keşşafu Istılâhâti’l- Funûn, Kahire, 1963.
  • Watt, W. Montgomery, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, ( trc. E. Ruhi Fığlalı), Ankara, 1981.