Fütürizm'in müziğe etkileri ve yeni çalgılar

Orta Çağdan başlayarak 19.yüzyılın sonuna kadar, sıra dışı ses efektlerinin ilginç örneklerine rastlasak dasadece uyumsuzluğun değil aynı zamanda gürültünün de ortaya atılma fikri özellikle 20.yüzyıla ait bir olgudur.Bu yüzyılın ilk çeyreğinde filizlenmeye başlayan, öncelikle görsel sanatlar ve edebiyatta önemli bir yere sahipolan Fütürizm akımının etkisiyle, müzikte yeni ve farklı sesler yaratma arzusu doruk noktasına ulaşmış, klasikçalgılardan bağımsız olarak yeni çalgılar icat edilmiş ve doğal müzik tınısı bir anlamda mekanik seslerlebütünleştirilmeye çalışılmıştır. İşte bu noktada Fütürizmin müziğe etkileri ve yeni çalgılar isimli makale, buyeni ve farklı sesler yaratma arzusunun 20.yüzyılın başlarından günümüze kadar olan süreç içerisindekigelişimini özetlemeye çalışmıştır. 1900lu yılların başlarında zirvede olan Fütürist akımın müziğe etkileri, buetkiler paralelinde ortaya çıkan yeni fikirler ve bu yeni fikirlerin uzantısı olarak icat edilen yeni çalgılar görselmateryal de kullanılarak anlatılmaya çalışılmıştır.

Futurist influences in music and new instruments

Although we encounter noteworthy examples of unusual sound effects starting with the Middle Ages until theend of the 20th Century, the idea of opening not only dissonance but also noise to discussion is especially a 20thCentury phenomenon. New instruments, independent of conventional instruments, were invented, and naturalmusic timbre, in a sense, was attempted to be combined with mechanical sounds with the influence of theFuturist movement, which started to emerge in the first quarter of the 20th century, that had an important role inthe visual arts and literature. The article "Futurist Influences in Music and New Instruments", at this point,describes the development of the desire to create new and different sounds starting from the early 20th Centuryup to the present. Reaching its peak in the early 20th century, Futurist movement has had profound effects onmusic; new ideas that appeared in parallel with these effects, and new instruments invented as a result of theseideas have been explained using visual material.

___

  • BLOCH, Thomas (2004). Music for ondes Martenot, Naxos Records CD 8.555779 albüm notlarından,
  • CHILVERS, Ian. GLAVES-SMITH, John (2009). A Dictionary of Modern and Contemporary Art. Oxford University Press, İngiltere.
  • DRLIKOVA, Eva (1988). Henry Cowell, Leos Janacek and Who Were the Others?, Sonneck Society Bulletin. XV/2,
  • GLINSKY, Albert (2000). Theremin: Ether Music and Espionage. University of Illinois Press, A.B.D.
  • MARGO,Jefferson. http://www.nytimes.com/2004/11/06/arts/design/06jeff.html?_r=0 Renewing Their Vision by Mining Ancient Worlds. The New York Times gazetesi 06.11.2004, Erişim tarihi: 18.12.2013.
  • HARRISON, Lou (2000). Harry Partch: An Anthology of Critical Perspectives. Psychology Press, A.B.D.
  • HOWLAND, Harold (1977). The Vibraphone: A Summary of Historical Observations with a Catalog of Selected Solo and Small-Ensemble Literature; sayı 13, no. 2, A.B.D.
  • HICKS, Michael (1991). The Imprisonment of Henry Cowell, Journal of the American Musicological Society. XLIV/1, A.B.D.
  • HICKS, Michael (2002). Henry Cowell, Bokemian. Chicago: University of Illinois Press, A.B.D.
  • HILDA, Jolivet (1978). Avec André Jolivet, Flammarion, Fransa.
  • HILL, Peter, SIMEONE, Nigel (2005). Messiaen. Yale University Press, A.B.D.
  • KENNET D., Skeldon. LINDSAY M., Reid, VIVIENE, McInally. BRENDAN, Dougan.
  • CRAIG, Fulton (1998). Physics of the Theremin, American Journal of Physics, 66, 11:945–55, A.B.D.
  • KODALYI, Otto (1995). Introducing Modern Music, Published by Penguin Group, New York, A.B.D.
  • MCGEAR, Thomas (1992). Bitter Music: Collected Journals, Essays, Introductions, and Librettos. University of Illinois Press, A.B.D.
  • PELHAM, Adrian (1924). Music/Stravinsky and Cowell Break the Ice of Tradition, Theatre Magazine,
  • WATKINS, Glenn (1988). Soundings, Schirmer Books, New York, A.B.D.
  • YANG, Mina (2008). Harry Partch, the Hobo Orientalist. University of Illinois Press, A.B.D.