Sanat paylasımı’nın sürekliliği için alternatif bir kurum: Krug Gençlik merkezi, Kırcaali Bulgaristan

Sanat paylasımı için birincil gereksinimlerden biri olan mekân, günümüzde pek çok farklı biçimde karsımıza çıkmaktadır. Sanat mekânı, müze ve galerilerden olusabileceği gibi internet sayfaları, sokaklar, islevini yitirmis mekânlar, alısveris merkezleri ya da evlerin arka bahçeleri gibi çok çesitli biçimlerde sekillenebilmektedir. Öte yandan yeni açılan sanat mekânlarının sürekliliğini sağlamak, sanatın yasam içinde görünür kılınması açısından önemlidir ancak oldukça bunu sağlamak hiç de kolay değildir. Bu çalısmada, mekân ve süreklilik problemine bir çözüm önerisi getiren Bulgaristan’ın Kırcaali ilindeki Krug Gençlik Merkezi örneği ve bu merkezde gerçeklestirilen “Duzhdovnitsa’nın Çiçeği” projesi sunulmaktadır.

An alternative institution for sharing Art: Krug Art center, Kircaali Bulgaria

Space, as one of the first requirements for sharing art, can be encountered in various formats. An art space can either be in a traditional format like a museum, gallery or appear as an alternative like websites, streets, former buildings, shopping malls, backyards of the houses. On the other hand, to provide the persistence of these spaces is important in order to maintain the visibility of the artwork: however this is not easy. In this paper, Krug Art Gallery as a solution to the space and persistence problem and a ‘The Flower of Duzhovnitza” project that took place there is presented.

___

  • BURY, S., (2004), 21st Century Curatorship, New York Public Library, New York, ABD
  • CHIANG P.(1981), Non-Governmental Organizations at the United Nations. Identity, Role and Function, New York: Praeger
  • DEAN, D., (1994), Museum Exhibition Theory and Practice, Routledge, Londra, Ingiltere
  • JACOB, M.J. (2006) Making Space for Art”,“What Makes a Great Exhibition”, Philadelphia Exhibitions Initiative, Philadelphia, PA, ABD
  • LANDRY, C., (2006) Kultur im Herzen des Wandels, COMEDIA, Londra, Ingiltere
  • NİKOLAEVA, R.(2007) A Guide to Art Intervention in Multicultural Environment: Experience and lessons learned within the Cooperation project “European Cultural Youth House – Art Horizons” (ECYH Art Horizons), Krug Dergisi, Bulgaristan
  • NOORDEGRAAF, J., (2004), Strategies of Display, Nai Publishers, Rotterdam, Hollanda
  • THEA C., (2001), Foci: Interviews with Ten International Curators, Apexart Curatorial Program, New York, ABD,
  • WILLETS P. (ed.) (1996), The Conscience of the World'. The Influence of Non-Governmental Organizations in the UN System, Brookings Institution, Washington
  • http://www.krug-bg.org/en/index_en.html