TÜRKİYE’DE İBN HALDUN ÜZERİNE YAPILMIŞ LİSANSÜSTÜ TEZLERİN BİBLİYOMETRİK ANALİZİ

Bibliyometrik araştırma; belgelerin, tezlerin ve yayınların belirli özellikleri incelenerek bilimsel katkılarailişkin çeşitli veriler elde edilmesidir. Araştırma sonucunda elde edilen bu verileri analiz ederek,bireylerin ve kurumların verimliliği ölçülebilir. Çalışmamızda ülkemizde İbn Haldun ile ilgili yazılantüm tezler analiz edilmiştir. Belirli arama kriterleri gözetilerek, Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK) UlusalTez Merkezi veri tabanından 67 adet yüksek lisans ve 15 adet doktora tezi tespit edilmiştir. Amacımızbu tezleri nicel değerlerine göre inceleyerek ülkemizde İbn Haldun ile alakalı yapılan lisansüstütezlerin genel bir haritasını çıkarmaktır. Bunun için veri olarak, tezlerin savunulduğu yıl, danışmanları,danışman unvanları, yazar cinsiyeti ve diğer verileri göz önünde tutarak analizler yapılmıştır. Bununyanı sıra hazırlanan tezler anabilim dalları altında gruplandırarak tezlerin içeriğine dair bilgilersunulmuştur. Çalışmanın neticesinde Türkiye’de İbn Haldun ile ilgili çalışmların birçok akademik alanayayıldığı bilgisine ulaşılmıştır. Yapılan çalışmalar yıllar itibariyle artış göstermekle birlikte yeterli düzeyeulaşmamıştır. Bu çalışma İbn Haldun ile ilgili çalışmalar yapacak araştırmacılara hem ön bilgi vermesihem de çalışma alanlarına yönlendirmesi açısından önem taşımaktadır.

BIBLIOMETRIK ANALYSIS OF GRADUATE THESIS WRITEN ON IBN KHALDUN IN TURKEY

Bibliometric research refers to the acquisition of diverse data on scientific contributions by examining the specific characteristics of documents, theses and publications. By analyzing these data, the productivity of individuals and institutions can be measured. In our study, all postgraduate dissertations writen about of Ibn Khaldun written in Turkey have been analyzed. Based on the specific search criteria, 67 master’s degree and 15 doctoral thesis were determined from the database of National Higher Education Council (YÖK) National Thesis Center. The aim of this study is to examine these theses according to their quantitative values and to draw a general map of the postgraduate theses related to the Ibn Khaldun in Turkey. We tried to do this by supervisors, supervisors’ titles, author gender and other data for the year in which theses were defended as data. In addition to this, the theses was presented by grouping them under department. According to this study, it noticed that the studies related to Ibn Khaldun were spread into many different academic fields. The number of the studies has increased over the years although they have not reached a sufficient level yet. This study is significant for providing preliminary information to the researchers who would like to study on topics related to Ibn Khaldun and directing them to the specific research areas.

___

  • Akdemir, F. (2003). İbn Haldun’da Din - Felsefe İlişkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi, YL.
  • Alkan, H. (1994). Karşılaştırmalı Olarak İslam Siyasi Düşüncesinde Otorite Kavramı. İstanbul Üniversitesi, YL.
  • Alkan, H. (2010). İbn Haldun İle Arnold Toynbee’nin Tarih Görüşlerinin Karşılaştırılması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, YL.
  • Alkan, Y. (2014). Kapitalist Öncesi ve Sonrası Dönemde Sosyal Yapı-Ekonomik Yapı İlişkisi. Celal Bayar Üniversitesi, YL.
  • Atalay, A. (2016). Siyasî ve İtikâdî Yönleriyle İbn Haldun’da Hilafet Ve İmamet Meselesi. Gümüşhane Üniversitesi, YL.
  • Atmaca, S. (2001). İbni Haldun ve Francis Bacon`da Yöntem Ve Önyargı. Atatürk Üniversitesi, YL.
  • Avcı, A. (2008). İbni Haldun ve G. Vico Karşılaştırmasında Doğalcı ve Tinselci Tarih Felsefesi. Akdeniz Üniversitesi, YL.
  • Aydın, K. A. (2015). İbn Haldun’un Toplumsal ve İktisadi Görüşleri. Maltepe Üniversitesi, YL.
  • Barışan, C. (2013). İbn Haldunun İslam Düşüncesindeki Arka Planı ve Mukaddimenin İlimler Tasnifindeki Yeri. Marmara Üniversitesi, DR.
  • Bayder, O. (2010). İbn Haldun’un İslam Hukuku İle İlgili Görüşleri. Ankara Üniversitesi, YL.
  • Belge, R. (2016). Bir Beşeri Coğrafyacı Olarak İbn Haldun. İstanbul: Marmara Üniversitesi,YL.
  • Beşel, F., & Yardımcıoğlu, F. (2017). Maliye Dergisinin Bibliyometrik Analizi: 2007-2016 Dönemi. Maliye Dergisi, 133-151.
  • Beyhan, H. (1996). İbn Haldun’da Kişilik Teorisi (Sosyal-Psikolojik Bir Yaklaşım). Uludağ Üniversitesi, YL.
  • Choudhury, M. A. (2016). Ibn Khaldun’s Political Economy. İslam Ekonomisi Ve Finansı Dergisi, 1-33.
  • Coşkun, C. (2015). XVII. Yüzyıl Osmanlı ve Batı Dünyası’nda İktidar-Bilim/İlim İlişkisinin Karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi, DR.
  • Çal, C. (2014). İbn Haldun, John Locke: Toplum Hakkında Politik Bir Yorum-Özel Mülkiyete Bir Yol. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, YL.
  • Demircioğlu, A. (2013). İbn Haldun’un İnsan Düşüncesi ve Medeniyet Algısı. Gazi Üniversitesi, DR.
  • Demirkol, T. (1994). İbn Haldun`Da Bilim ve Devlet. Gazi Üniversitesi, YL.
  • Demirkol, T. (2000). İbn Haldun’da Bilim ve Devlet Anlayışı. Niğde Üniversitesi,DR.
  • Denek, T. (2007). İbn Haldun’un(1332-1406) `Mukaddime’ sine Göre İslam Kurumları Tarihi. Harran Üniversitesi, YL.
  • Dursun, S. (1998). İbn Haldun’da Felsefe ve Din Değerlendirmeleri. Marmara Üniversitesi, YL.
  • Ekinci, A. (2008). İbn Haldun’da Adalet Anlayışı. Ankara Üniversitesi, YL.
  • Er, E. (2016). İbn Haldun’un Asabiyye Kuramına Göre Devletleşme Sürecinde Hukukun Yeri. Galatasaray Üniversitesi, YL.
  • Er, M. (2016). İslam Siyasal Düşüncesinde İbn-i Haldun. Niğde Üniversitesi, YL.
  • Erdem, M. (2011). İbn Haldun’da Din-İktisat İlişkisi. Rize Üniversitesi, YL.
  • Erdoğan, S. (2002). İbn Haldun’un Eğitim Anlayışı. Ankara Üniversitesi, YL.
  • Ergün, C. (2013). Ahmed Cevdet Paşa’nın Tarih Tasavvuru. İstanbul Üniversitesi, YL.
  • Ertürk, K. (1998). Tarih Felsefesinde İbn Haldun ve Vico. Gazi Üniversitesi, YL.
  • Ev, H. (2007). İbn Haldun’un Eğitim Görüşü. Dokuz Eylül Üniversitesi, DR.
  • Evginer, N. (2010). Psikolojik ve Dini Bir Fenomen Olarak Rüya. Selçuk Üniversitesi, YL.
  • Gezer, A. (1997). Farabi ve İbni Haldun`da Erdemli Olmayan Toplum Öğretisi. Ege Üniversitesi, YL.
  • Güden, M. (2010). İbn Haldun’un Mukaddimesi Bağlamında Siyasî Otorite. Cumhuriyet Üniversitesi, YL.
  • Güler, R. (2006). Tanzimat’tan II. Meşrutiyet’e “Medeniyet” Anlayışının Evrimi. Marmara Üniversitesi, DR.
  • Gün, A. (2002). İbn Haldun`un Mukaddime`deki Din Eğitimi İle İlgili Görüşleri. Cumhuriyet Üniversitesi,YL.
  • Günay, Ü. (1984). İslam Dünyasında Bir Din Sosyolojisi Öncüsü: İbn Haldun (1332-1406). Atatürk Üniversitesi, DR.
  • Gürbüz, F. (2002). İbn Haldun ‘da Tarih Felsefesi. Ankara Üniversitesi, YL.
  • Gürhan, O. (1996). İbn Haldun’un Siyaset Teorisi Üzerine Sosyolojik Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi, YL.
  • Hacibekiroğlu, A. (2008). İbn Haldûn’un Kelâmcılığı. Fırat Üniversitesi, YL.
  • Hacıibrahimoğlu, M. (2002). Collingwood ve İbn Haldun`un Ele Aldığı Tarih Felsefesinin Bazı Problemleri. Marmara Üniversitesi, YL.
  • İrğat, M. (2015). Tarihselcilik Düşüncesi Bakımından İbn Haldun. Süleyman Demirel Üniversitesi,DR.
  • Kadıoğlu, İ. (2014). Platon ve İbn-i Haldun’da Devletin Güvenliği Problemi. Atatürk Üniversitesi, YL.
  • Kahraman, Y. (2002). İbn-i Haldun`da Toplum Ve Siyaset Felsefesi. Atatürk Üniversitesi, YL.
  • Kalyoncu, R. T. (2015). İbn Haldun’un Yorum Kuramı. Dokuz Eylül Üniversitesi,YL.
  • Karaca, Ç. (2011). İbn Haldun’un Mukaddime’sinde Toplumun Yasalarını Keşfeden Bir Düşünce Etkinliği Olarak Tarih . Ankara Üniversitesi, YL.
  • Korkmaz, N. (1995). İbn Haldun’da Sosyolojik Kavramlar. Marmara Üniversitesi, YL.
  • Korkusuz, M. H. (2010). 1980 Sonrası Milliyetçilik Akımlarının İbn-i Haldun’un Asabiye Modeli Bağlamında Değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi, DR.
  • Közleme, O. (2012). Türk Mutfak Kültürü ve Din. Marmara Üniversitesi, DR.
  • Kurğan, E. (2014). Mukaddime’de ve Leviathan’da Devlet Anlayışı. İstanbul Teknik Üniversitesi, YL.
  • Kuşgöz, E. (2007). İbn-İ Haldun’un Kur’ân ve Tefsir Anlayışı. Cumhuriyet Üniversitesi, YL.
  • Kuyurtar, M. (1992). İbni Haldun’un Ahlak Hakkında Görüşleri. Ege Üniversitesi, YL.
  • Mutlucan, A. M. (2014). İbn Haldun Gözünden Din İktisat İlişkisi. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, YL.
  • Odabaş, U. K. (1985). İbn Haldun’da Bilgi Teorisi. Atatürk Üniversitesi,YL.
  • Okatan, F. (2016). İbni Haldun’un Hukuk Sosyolojisine Katkıları. Selçuk Üniversitesi, YL.
  • Olgun, H. (1999). Sosyal Değişme Açısından İbn Haldun ve Sorokin. Kırıkkale Üniversitesi, YL.
  • Oruç, C. (2010). İbn Haldun’un Mukaddimesinde Öğrenme. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 129-142.
  • Osmanoğlu, Ö. (2011). Ortaçağ Siyaset Felsefesinde Adalet. Marmara Üniversitesi, YL.
  • Parlatan, M. (1994). İbn Haldun’un Mukaddimesinde Türkler. Selçuk Üniversitesi, YL.
  • Publicaton, L. (2014). Bibliometrics: An Overview. İngiltere: University Of Leeds.
  • Sadoğlu, H. (1995). İbn Haldun`da Sosyo-Ekonomik Değişme. Dumlupınar Üniversitesi, YL.
  • Say, S. (2011). İbn Haldûn’un “Uluslararası İlişkileri Etkileyen Unsurlar”a İlişkin Görüşlerinin Analiz ve Değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi, DR.
  • Seven, B. (2001). Mukaddime’de Kültür ve Sanat. Marmara Üniversitesi, YL.
  • Sır, O. (2004). İbn Haldun Devlet ve Siyaset Felsefesi. Dokuz Eylül Üniversitesi,YL.
  • Soylu, M. (2007). İbn Haldun’da Sosyolojik Düşünce. Gazi Üniversitesi, YL.
  • Söğütlü, İ. (1995). İbn Haldun` da Devlet İktisadi Hayat İlişkileri. Dumlupınar Üniversitesi, YL.
  • Süngü, A. (2009). İbn Haldun’un Eğitim Felsefesi. Süleyman Demirel Üniversitesi,YL.
  • Şen, R. (2010). İbn Haldun’da Şehir ve Medeniyet. Hacettepe Üniversitesi, YL.
  • Şenol, H. F. (2009). İbn Haldun’da Tarih Ve Umran Sorunu. İstanbul Üniversitesi, DR.
  • Şentürk, R. (2006). Medeniyetler Sosyolojisi:Ibn Haldun’un Umran Kuramı Açısından Medeniyetler Arası İlişkilerin Geleceği. Geçmişten Geleceğe İbn Haldun (S. 265-276). İstanbul: İSAM.
  • Taşkın, A. (2013). İbn-İ Haldun Ve Coğrafyacılığı. Marmara Üniversitesi, YL.
  • Taşöz, E. (2003). İbn Haldun’da Toplum-Bilgi İlişkisi. Marmara Üniversitesi, YL.
  • Tokul, K. (1986). Felsefe ve İbn Haldun. Marmara Üniversitesi, YL.
  • Topçuoğlu, A. (1983). İbn Haldun Üzerine Bir Bibliyografya Çalışması. 199-241.
  • Tortuk, B. B. (2012). İbn Haldûn’un Siyaset ve Devlet Felsefesine Dair Görüşlerinin Osmanlı Düşüncesindeki Yansımaları. Süleyman Demirel Üniversitesi, DR.
  • Uludağ, S. (1999). İbn Haldun. İslam Ansiklopedisi (S. 538-543). İçinde Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Ünal, M. E. (2016). Osmanlı Tarih Yazımında Ve Siyâsetnâme Literatüründe İbn Haldun’cu Yaklaşımların Değerlendirilmesi. İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi, YL.
  • Ünalır, M. (2015). İbni Haldun Ve Thomas Hobbes’un Siyaset Felsefelerinde Devlet. Fırat Üniversitesi, YL.
  • Yazgan, P. (2006). İlm-i Umran Düşüncesinin Arka Planı. Sakarya Üniversitesi, YL.
  • Yer, S. (2004). Gazzâlî ve İbn Haldun’da Din-Devlet İlişkisi. İstanbul Üniversitesi, YL.
  • Yetim, M. (1994). Sosyal Siyaset Müesseselerinin En Büyüğü Olmak Bakımından İbn Haldun’un Devlet Görüşü. İstanbul: İstanbul Üniversitesi,YL.
  • Yıldırım, E. (2006). İbn-İ Haldun’un İktisadi ve Mali Düşünceleri. Dumlupınar Üniversitesi, YL.
  • Yıldırım, Ö. A. (2005). İbn Haldun’da İlimler Tasnifi ve Felsefe Eleştirisi. Marmara Üniversitesi, YL.
  • Yıldırım, Y. (1990). İbn Haldun’un Metodu ve Umran Teorisi. Marmara Üniversitesi,YL.
  • Yıldırım, Y. (1998). İbn Haldun`un Bedavet Teorisi. Marmara Üniversitesi, DR.
  • Yıldırım, Y. (Ty). Türkçe’de İbn Haldun Üzerine Yapılan Çalışmalar. 139-174.
  • Yılmaz, B. (2004). İbn Haldun’a Göre Din-Toplum İlişkisi. Uludağ Üniversitesi, YL.
  • Yılmaz, Ş. Ş. (2009). İbn Haldun’da Tarihsel Varlık Alanının Nedenselliği. Uludağ Üniversitesi, YL.
  • Yılmaz, Z. (2006). İbn Haldun’un Tasavvufa ve Felsefeye Yönelttiği Eleştiriler. Gazi Üniversitesi, YL.
  • Yurtçul, B. (1999). İbn Haldun’un Eğitim Sosyolojisi. Cumhuriyet Üniversitesi, YL.
  • Yücekaya, M. (2014). İbn-i Haldun’un Hanedanlar Döngüsü Kavramı ve Çağdaş Uluslararası Sistem. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, YL.
  • Yüksel, M. M. (2006). Karizmatik Lider Örneği Olarak Hz. Ömer. Selçuk Üniversitesi, YL.
  • Ziegler, B. (2009). Methods For Bibliometric Analysis Of Research: Renewable Energy Case Study. Cambridge, MA: Composite Information Systems Laboratory (CISL) Sloan School Of Management.