İslam Mimarîsinde Mezhep Etkisi: İran Örneği

İslamiyetin ilk yıllarında Müslümanlar; inanç, ibadet, sosyal hayat ile kültürel ve siyasi hususlarda bir birlik içerisinde olmuşlardır. Ancak zamanla İslam’ın geniş bir coğrafyaya yayılması, siyasi farklılaşmalar, farklı dil ve kültürdeki insanlar arasında İslamiyet’in yayılması ile birlikte itikâdî, amelî ve siyasî mezhepler ortaya çıkmıştır. Bu farklılaşma, Müslümanların sanat ve mimarî anlayışlarına da yansımış, coğrafyalara göre zengin sanat ve mimarî eserlerinin ortaya çıkışına zemin hazırlamıştır. İslam dünyasında zamanla ortaya çıkan itikadî ve siyasî mezheplerden birisi de Şia’dır. Bu mezhep günümüzde İran başta olmak üzere Irak, Azerbaycan, Yemen, Bahreyn, Lübnan, Pakistan, Hindistan, Kuveyt ve Suudi Arabistan’da varlığını sürdürmektedir. İslam Tarihinin şahit olduğu en acı vakalardan biri olan Kerbelâ hadisesi Şia’nın ortaya çıkması ve yayılmasındaki en önemli temel unsur olmuştur. İran başta olmak üzere Şiiliğin yaygın olduğu ülkelerde Kerbelâ hadisesi ile mezhebin diğer dinî ve siyasî görüşlerinin yansıması sanatta ve dini mimaride bariz bir şekilde görülmektedir. Mimari ve sanatta mezhep etkisini İran örneği üzerinden inceleyeceğimiz bu çalışmada, İran’da, özellikle Safevîler ve Kaçarlar ile 1979 İslam inkılâbından sonra ülkede etkili olan Şia’nın İmâmiyye kolunun itikadî ve siyasî görüşlerinin mimari eserlere nasıl yansıdığını göreceğiz. Bunun için camiler, medreseler, türbeler, çeşmeler ile Şia’nın Muharrem matemi ile özdeşleşen hüseyniyye binaları ve nakkarhâneleri inceleyeceğiz.

THE IMPACT OF MADHHAB ON ISLAMIC ARCHITECTURE: THE CASE OF IRAN

In the early years of Islam, Muslims were united in faith, worship, social life, cultural and political is- sues. However, with the spread of Islam over a wide geography, practical and political sects emerged. This differentiation was also reflected in the unders- tanding of art and architecture and paved the way for the emergence of a rich artistic and architectu- ral works according to the geographies. One of the sects that emerged in the Islamic world over time is Shia. Today, it exists in Iraq, Azerbaijan, Yemen, Bahrain, Lebanon, Pakistan, India, Kuwait, Saudi Arabia, especially in Iran. One of the most afflic- tive and sad cases of Islamic history is the Kerbelâ incident that was the most important element in the emergence and spread of the Shia. In the countries where the Shia is widespread, especially in Iran, the reflection of the Kerbelâ and the other religious and political views of the madhhab is clearly seen in the arts and the religious architecture. In this study, in which we will examine the madhab influence in ar- chitecture and art through the example of Iran, we will see how the creed and political views of the Imâmiyya Shia were reflected on the architectural works especially in the time of Safavid, Qajar and Islamic Revolution. For this reason, we will exa- mine mosques, madrasas, tombs, fountains and the husayniyya buildings.

___

  • Aghaie, Kamran. “Religious Rituals, Social Identities and Political Relationships in Tehran Under Qajar Rule, 1850s-1920s”. Religion and society in Qajar Iran. 373-392. London: RoutledgeCurzon, 2005.
  • Allan, James W. The Art and Architecture of Twelver Shi’ism: Iraq, Iran and the Indian Sub-Continent. London: Azimuth Editions, ts.
  • Altun, Feyza. XIX. Yüzyılda Yazılmış Bir Maktel-i Hüseyn: Hadîka-i Şühedâ-yı Kerbelâ (İnceleme-Metin). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sos- yal Bilinler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2021.
  • Amir-Moezzi, Mohammad Ali. The spirituality of Shi’i Islam: beliefs and practices. London: London: I.B. Tauris, 2011.
  • Bloom, Jonathan M. “Art and Architecture”. The Shi’i world: pathways in tradition and modernity. ed. Shainool Jiwa vd. London: I.B. Tauris, 2015.
  • Calmard, Jean. “Hosayn B. ’Ali; In Popular Shi’ism”. Encyclopedia Iranica. ed. Ehsan Yarshater. 12/498-502. New York, 2004.
  • Calmard, Jean. “Hosayniya”. Encyclopedia Iranica. ed. Ehsan Yarshater. 12/517-518. New York, 2004.
  • Calmard, Jean. “Shi’i Rituals and Power; The Consolidation of Safavid Shi’ism: Folklore and Popular Religion”. Safavid Persia: the history and politics of an Islamic society. ed. Charles Melville. London : I.B. Tauris, 2004.
  • Chelkowski, Peter J. “Hosayn B. Ali; The Passion (Ta’zia) of Hosayn”. Encyclopedia Iranica. ed. Ehsan Yarshater. XII/502-506, 2004.
  • Chelkowski, Peter J. “Time Out of Memory: Ta’ziyeh, The Total Drama”. Eternal Performance: Ta’ziyeh and Other Shiite Rituals. ed. Peter J. Chelkowski. Calcutta: Seagull Books, 2010.
  • Çakmakoğlu Kuru, Alev. “Ortaçağ Anadolu Türk Mimarisinde Hz. Ali Yazıları”. Milli Folklor 74 (2007), 46-69.
  • Demir, Habip. “Günümüz İran Şiiliğinde Kutsal Gün ve Geceler”. e-Makalat Mezhep Araştırmaları Dergisi 10/2 (2017), 315-351.
  • El Gemaiey, Ghada Abdel Monem. “Hussaini; The Influence of the Sectarian Doctrine on the Architecture of the Shi’a Mosques in Iran”. Journal of Humanities And Social Science 19/4 (2014), 100-118.
  • Faghfoori, Robab - Ghehi, Hasan Bolkhari. “Manifestations of Shiite Thoughts in the Architecture and Decorations of Soltaniyeh Dome”. International Journal of Arts 6/1 (2016), 21-35.
  • Hakyemez, Cemil. Şia’da Gaybet İnancı Ve Gaib On İkinci İmam. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi (İSAM), 2009.
  • Henry Corbin. “The Meaning of the Imam for Shi’i Spiritually”. Shi’ism: doctrines, thought, and spirituality. 167-187. Albany : State Univer- sity of New York, 1988.
  • Jafri, Syed Husain M. Islamic spirituality: foundations. ed. Seyyed Hossein Nasr. 160-178. London : Routledge and Kegan Paul, 1987.
  • Karaman, Hayreddin vd. Kur’an Yolu: Türkçe Meal ve Tefsir. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı, 2004.
  • Kheirabadi, Masoud. Iranian cities: formation and development. New York: Syracuse University Press, 2000.
  • Kılıç, Mahmud Erol. “Ni’metullah-ı Velî”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 33/133-135. İstanbul, 2007.
  • Momen, Moojan. An introduction to Shi’i Islam: the history and doctrines of twelver Shi’ism. New Haven: Yale University, 1985.
  • Nasr, Seyyed Hossein. “God”. Islamic spirituality: foundations. London: Routledge and Kegan Paul, 1987.
  • Ocak, Sümeyra - Doğanay, Aziz. “İslam Mimarîsinde Mezhep Etkisi: Fas Câmileri Örneği”. İSTEM 33 (2019), 89-109.
  • O’Kane, Bernard. Studies in Persian art and architecture. Cairo, Egypt: American University in Cairo Press, 1995.
  • Ögke, Ahmet. “İbnü’l- Arabî’nin Fusûsu’l- Hikem’inde Ayna Metaforu”. Tasavvuf: İlmî ve Akademik Araştırmalar Dergisi (İbnü’l-Arabî Özel Sayısı-2) 23 (2009), 75-89.
  • Öz, Mustafa. “Hüseyniyye”. Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 19/28-29. İstanbul, 1999.
  • Pope, Arthur U. A survey of Persian art: from prehistoric times to the present. Tahran: Soroush Press, 1977.
  • Razûk, Muhammed. “İdrîsîler”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 21/495-497. İstanbul, 2000.
  • Ringgenberg, Patrick. “The Holy Shrine at Mashad: The Architectural Ornamentation in the Mirror of Spirituality”. Architectural Decoration of İmam Reza Shrine. ed. Maysam Jalali. 405-420. Meşhed: Islamic Research Foundation of Astane Quds Razavi, 2018.
  • Roosta, Jamshid vd. “Analysis of Shiite Arts in the Architecture Shāh Ni’matullāh (Ni’mat Allāh) Wali’s Tomb”. Specialty Journal of Human- ities and Cultural Science 4/1 (2019), 16-31.
  • Sadrâ, Sadrüddîn Muhammed eş-Şîrâzî Molla. Tefsirü’l-Kur’ani’l-Kerim: Ayetü’l-Kürsi ve Ayetü’n-Nur. Tahran: Bünyad-ı Hikmet-i İslami Sadra (Sadra Islamic Philosophy Research Institute), 1389hş.
  • Shani, Raya. A Monumental Manifestation ofthe Shi’ite Faith in Late·Twelfth-Century Iran. Great Britain: Oxford University Press, 1996.
  • Tabatabai, Allamah Sayyid Muhammad Husayn. Shi’ite Islam. Albany: State University of New York, 1975.
  • Taberani, Ebü’l-Kâsım Müsnidü’d-Dünyâ Süleymân b Ahmed b Eyyûb. el-Mu’cemü’l-kebir. Beyrut: Darü’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2007.
  • Tirmizi, Ebû İsa Muhammed b İsa b Sevre es-Sülemi. el-Câmiü’l-kebir = Sünenü’t-Tirmizî. Amman: Ervika li’d-Dirasat ve’n-Neş r #Merkezu eş-Şeyh Ebü’l-Hasan en-Nedvi [Sheikh Abul Hasan Nadwi Center], 2017.
  • Tüsteri, Nurullah el-Hüseyni el-Mar’aşi. İhkakü’l-hak ve izhakü’l-batıl. Kum: Ayetullahi’l-Uzma el-Mar’aşi, 1986.
  • Yıldız, Güllü. “II. Abdülhamid Dönemi İstanbul’unda Şii Kimliği ve Hüseyniye İnşa Girişimi”. Cihannüma Tarih ve Coğrafya Araştırmaları Dergisi 7/1 (2021), 131-148.
  • Yörükan, Yusuf Ziya. Şihabeddin Sühreverdi ve nur heykelleri. İstanbul: İnsan Yayınları, 1998.