Kurumsal Kimlik Tasarımlarında Logo, Amblem ve Arketip İlişkisi

Kurumsal kimlik, bir şirketin kendisini halka nasıl sunduğudur. Şirketin nasıl göründüğü, davrandığı ve iletişim kurduğu çalışmalardır. Kurumsal kimlik şirketin pazar alanında, iç paydaşları ve dış paydaşları arasında tanınmasına ve farklılaşmasına yardımcı olur. Ayrıca kurumsal kimlik ile marka imajı oluşturarak müşterilerine daha güvenilir olduklarını hissettirir. Kurumsal kimliğin iç ve dış mecrada görünen yüzü amblem ve logolardır. Amblemler oluşturulurken kurumun ürünleri, kurum felsefesi, kurumsal davranışları, cinsiyeti, değerleri, misyon ve vizyonu dikkate alınır. Bunların yanında amblemler hazırlanırken algılarımızı, bilinçaltı ve üstündeki duyguları değiştirip geliştirdiği, bunların düşünceler haline gelmesini sağladığı için arketipler önemlidir. Bu araştırmada halk tarafından bilinen logo ve amblemlerin arketip ilişkileri üzerinde durulmuştur. Bu arketip türleri kavramsal olarak ele alınarak dünya genelinde bilinen amblemlerin arketipleri analiz edilmiştir. Araştırmada 12 arketip, görsel örneklerle irdelenmiştir. Farklı sektörlerden oluşan 9 firmanın amblemi yaratıcı, bakıcı, yönetici, soytarı, sıradan insan, aşık, kahraman, asi, sihirbaz, masum, bilge ve kâşif arketipi sınıflamasına göre incelenip analizi yapılmıştır.

The Relationship of Logo, Emblem and Archety in Corporate Identıity Designs

Corporate identity is how a company presents itself to the public. How the company looks, behaves, and communicates are the studies. Corporate identity helps the company to be recognized and differentiated in the marketplace, among its internal and external stakeholders. In addition, it creates a corporate identity and brand image, making its customers feel that they are more reliable. Emblems and logos are the visible face of corporate identity both inside and outside. While creating the emblems, the products of the institution, corporate philosophy, corporate behaviors, gender, values, mission and vision are taken into consideration. In addition to these, while the emblems are being prepared, it is important for archetypes as it changes and develops our perceptions, subconscious and higher emotions, and enables them to become thoughts. In this research, archetypal relationships of logos and emblems known by the public are emphasized. By considering these archetype types conceptually, archetypes of emblems known around the world were analyzed. In the research, 12 archetypes were examined with visual examples. The emblems of 9 companies from different sectors were examined and analyzed according to the archetype classification of creator, caregiver, manager, jester, ordinary person, lover, hero, rebel, magician, innocent, wise and explorer.

___

  • Affdu. (2020, 11 Şubat). Erişim adresi: https://www.affdu.com/tr/airline-logos.html (2022, 24 Şubat).
  • Ak, M., (2015, 17 Şubat). Erişim adresi: https://onedio.com/haber/zekice-tasarlanilmis-20-logo-ve-uzerindeki-gizli-mesajlar-455671 (2022, 1 Nisan).
  • Bayçu, S. U. & Firdevs Diğdem, U., (2015). Kurum kimliği: Logo ve rengin çağrışımları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 34, 27-40.
  • Boyacı. M. (2019). Sosyal medyanın marka kişiliği yönünden kullanımı: Markaların sosyal medyadaki kişilik sunumları ile hedef kitlelerin marka kişilik algısını karşılaştırmaya yönelik bir araştırma. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Brandl, S., (2009). The Archetype genogram: An exploration of its possible usefulness in counseling, Master of Arts from Prescott College in Counseling Psychology, 27.
  • Bresse C., (2005). Archetypes, University of Metaphysical Sciences Pub, 10.
  • Çalışkan, B., D., (2018, 15 Mayıs). Erişim adresi: https://www.oggusto.com/gentlemen/otomobil/maserati-bir-italyan-efsanesinin-tarihi (2022, 1 Nisan).
  • Çat, A. K. & Akbulak, B., (2020). Marka iletişimi bağlamında havayolu şirketlerinin logolarına yönelik bir inceleme, International Journal of Arts & Social Studies (ASSTUDIES) Dergisi, Dönem / 3(4), 56.
  • Derin, N. & Erkan, T., D., (2011). Kurum imajının kurum kimliği açısından açıklanabilirliği: İnönü Üniversitesi Turgut Özal Tıp Merkezi örneği, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 13(2), 155-192.
  • Eren, C. & Dal, E. N., (2019). Markaların kişilik arketiplerinin algılanması: Otomobil markaları üzerine bir araştırma. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergisi, 43, 41.
  • Ersoy, E., (2021). Jung'un Arketip Kavramı, Anadolu Aydınlanma Vakfı Dergisi, https://www.aktuelpsikoloji.com/d/file/jung_arketip.pdf, 1.
  • Faber, M.A. & Mayer J.D., (2009). Resonance to archetypes in media: There’s some accounting for taste, Journal of Research in Personality, 43(3), 308-309.
  • Fidan, A., (2013). Kişisel ve kurumsal açıdan imaj oluşturma, imaj yaratma ve imaj yenileme süreçlerine ilişkin tespitler ve bireysel / kurumsal imaj oluşturma ve imaj koruma modeli önerisi. Kent Akademisi, Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergi, 6(3), 64-67.
  • Ghayour, K., M. & Omar, K., (2016). Corporate identity, Corporate Branding and Brand Image, Linneuniversitetet Kalmar Växjö, Master’s Thesis, 63.
  • İienstitu. (2020, 25 Mayıs). Erişim adresi: https://www.iienstitu.com/blog/starbucksun-hikayesi-ve-logosunun-anlami (2022, 31 Şubat).
  • İplikçi, H., G., (2018). Marka imajının geliştirilmesi sürecinde arketipsel sembolizm ve semiyoloji. Yerelden Globale Stratejik Araştırmalar IV, 262-263.
  • Jung, C., G., (2006). Analitik psikoloji. Ender Gürol Çev., İstanbul: Payel Yayınları, 52.
  • Karadeniz, M., (2009). The importance of creatıng a successful corporate ıdentıty and corporate ımage for enterprıses ın marketıng management. Journal of Naval Science and Engineering, 5(3), 1-15.
  • Karsak, B., B., (2009). Logo değişiminin kurumsal kimlik ve kurumsal imajla bağlantısı: Unilever örneği, Galatasaray Üniversitesi İletişim Fakültesi, Marmara İletişim Dergisi, 15, 115.
  • Keung, L. (2022). 70s Logo design: Groovy Logos from the 1970s and retro logo ınspiration. https://design.tutsplus.com/articles/70s-logo-design-groovy-logos-from-the-1970s-and-retro-logo-inspiration--cms-39486
  • Kurnaz, C. (1998). Hüma. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi içinde (C. 18, ss. 478). İstanbul: TDVİAM.
  • Kurultay, A., B., (2017). Arketipler: Markaların yeni anlam yaratıcıları, Global Media Journal TR Edition, 7(14), 360.
  • Kuttaş, D., I., (2020). Marka arketipleri bağlamında mekân tasarımı: Hazır giyim mağazaları. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Işık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Lant, K. (2017). The history of logos. https://99designs.com/blog/design-history-movements/the-history-of-logos/
  • Lloyd S., Woodside, A.G, (2013). Animals, archetypes, and advertising (A3): Theory and the practice of customer brand symbolism. January Journal of Marketing Management, 29(1-2), 5-25.
  • Mark, M., & Pearson, C. S., (2001). The Hero and the Outlaw, Building Extraordinary Brands Through the Power of Archetypes, 0071364153, 13-123.
  • Özkara, H. (2015, 29 Haziran). Erişim adresi: http://hanifezkara.blogspot.com/2015/01/apple-logosu-ve-altin-oran.html (2022, 31 Mart).
  • Purkiss, J. & Lee, David R., (2012). Brand you turn your unique talents into a winning formula. Artesian, 78-79.
  • Storytelling in B., (2017). The difference in Brand Archetypes Between Western and Asian Tech Brands- Based on Carl Jung's 12 archetypes model, Aalto University, P.O. BOX 11000, 00076 AALTO www.aalto.fi Abstract of master’s thesis, 30.
  • Summak, M. E., Aytekin, Mücahit & Önder, G., (2020). Marka kişiliği oluşturmada kullanılan arketipler: Koronavirüs sürecindeki reklamlara yönelik bir içerik analizi, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(4), 483-504.
  • Superhaber. (2018, 15 Nisan). Erişim adresi: https://www.superhaber.tv/nike-logosu-nasil-yapildi-hikayesi-nedir-haber-95414 (2022, 31 Mart).
  • Textbroker. (2022). Erişim adresi: https://www.textbroker.com/corporate-identity (2022, 21 Şubat).
  • Toker, K. A., (2020). Mitlerin iletişimsel gücü: yeniden üretilen ve yaşayan mitoslar. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü , Aydın.
  • Topçu, Ö., (2017). Kurumsal kimlik oluşturmada bir logonun markaya etkisi, e-Journal of New Media / Yeni Medya Elektronik Dergi- eJNM, 1 (2), 159-161.
  • Tsai, S., (2006). Investigating archetype-icon transformation in brand marketing, Marketing Intelligence and Planning, 24(6), 648–663.
  • Turbologo. (2021, 6 Mayıs). Erişim adresi: https://turbologo.com/tr/blog/ferrari-logo/ (2022, 1 Nisan).
  • Turkish Airlines. (2022). Erişim adresi: https://www.turkishairlines.com/tr-int/basin-odası/hakkımızda/hikayemiz/ (2022, 31 Mart).
  • Verapatent. (2021). Erişim adresi: https://verapatent.com/marka-kisiligi-nedir/ (2022, 21 Şubat).
  • Yakın, V., Canan, Ay & Y., M., (2014). Reklamlarda kullanılan marka kişilik arketiplerinin gösterge bilimsel analizi. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 21(1), 347.
  • Yılmaz, B. & Bektaş, S., (2019). Marka kişiliği oluşumunda ve yansıtılmasında reklamlarda arketip kullanımı: Türkiye’nin en değerli ilk 10 markasının reklamlarına yönelik bir analiz. Akdeniz İletişim Dergisi, 32, 90-116.
  • Yılmaz, F. B., (2018). Carl Gustav Jung’un arketipleri bağlamında “Persil, Magnum ve Eti Canga” reklam filmlerinin çözümlemeleri, Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları E-Dergisi, 1(1), 102.