A Desing Aid Plug-In Implementation on Exhibition Layout Planning

Bu araştırmada üç boyutlu modelleme programı olan 3d Studio Max için sergi düzeni tasarım sürecini destekliyici bir eklenti programının uygulamasına ilişkin güzel sanatlar fakültesi iç mimarlık bölümü mezunlarının görüşlerini değerlendirmek amaçlanmıştır. Ayrıca bu araştırmaya bağlı olarak üç boyutlu modelleme programı olan 3d Studio Max için sergi düzeni tasarım sürecini destekliyici bir eklenti program sunulmaktadır. Araştırmada oluşturulan program şu şekilde işlemektedir: Mekan tasarımı sürecinin büyük bir kısmı 3d Studio Max ile birlikte gelen modelleme araçları tarafından gerçekleştirilse de, makalede sunulan eklenti program hazır sergi objeleri ile yaratılan mekanın düzenlenmesinde kolaylık sağlamıştır. Değerlendirme metodu ise sergilenen objelerin izleme alanlarına bağlı olarak mekan analizi yapmaktadır. Bu izleme alanları ise insanın görüş konisi, vücut alanı, sergilenen objenin tipi ve boyutler, ve bir zaman dilimindeki maksimum izleyici sayısı kullanarak hesaplanmaktadır. Araştırma sonucunda katılımcıların görüşlerine göre bu sistemin üçüncü boyutta mekan oluşturma ve mekan değerlendirme süreçlerine olumlu katkılar sağladığı anlaşılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre daha sonra yapılacak araştırmalarda bilgisayar ortamıda canlandırılmış ziyaretçilerden yararlanılması; gerçek sanat galerinde uygulanması ve çıkan sonuçların bu araştırmada elde edilen sonuçlar ile kıyaslanması önerilmiştir.

Sergi Düzeni Planlaması İçin Tasarımı Sürecini Destekleyici Bir Eklenti Program Uygulaması

In this research, evaluating the opinions of interior architecture graduates on a plug-in system implementation for the 3d modeling program 3d Studio Max. Additionally related to this research proposing a design-aid for exhibition layout design by implementing a plug-in system for 3d Studio Max was aimed. The program created for this research works in two phases: The environment creation process which mainly incorporates the modeling tools of 3d Studio Max, but the plug-in provides ready-made exhibit objects to quickly populate the environment. The evaluation method is calculated according to the viewing areas of exhibited objects which are generated according to human cone of vision, human physical space, exhibit-objects’ type and size, and maximum number of visitors in the exhibit at a time. As a result of this research, according to the respondents’ opinions it is understood that this system provides valuable assistance to the 3d environment creation and environment evaluation processes. According to the findings, in future research, using real-time and animated visitors; conducting in real galleries and comparing the results to the results of this research was suggested.

___

  • Ambrose T. & Paine C. (1993). Museum Basics. London: Routledge.
  • Bitgood, S., Patterson, D., and Benefield, A. (1988). “Exhibit design and visitor behavior: empirical relationship”. Environment and Behavior 20: 474-491.
  • Bitgood, S. And Loomis, R.J. (1993). “Environmental design and evaluation in museums”. Environment and Behavior 25:683-697.
  • Bitgood, S. (2002). “Environmental psychology in museums, zoos, and other exhibition centers.” Robert B. Bechtel and Arza Churchman (Eds.) Handbook of Environmental Psychology. New York : John Wiley & Sons, Inc., pp.461-480.
  • Dean D. (1994). Museum Exhibition: Theory and Practice. London: Routledge.
  • Feurtey, F., Chikayama, T. (2000). Simulating collision avoidance of pedestrians. Masters Thesis, University of Tokyo.
  • Helbing D., & Molnar, P. (1997). “Self-Organization Phenomena in Pedestrian Crowds.” In Schweitzer, F. (Ed.), Self-Organizing of Complex Structures: From Individual to Collective Dynamics. London: Gordon & Breach, pp. 569-577.
  • Jun, K., Sung, M.Y., Choi, B. (2006). “Steering behavior model of visitor NPCs in virtual exhibition”. Advances in Artificial Reality and Tele- Existence: 16th International Conference on Artificial Reality and Telexistence, ICAT 2006, Hangzhou, China. Heidelberg: Springer Berlin.
  • Mubarak, K. (2004). Case Based Reasoning for Design Composition in Architecture. Doctoral Dissertation, Carnegie-Mellon University: Pennsylvania.
  • Neal A. (1987). Help for the Small Museum: Handbook of Exhibit Ideas and Methods. New York: Pruett.
  • Pheasant S. (1996). Body Space: Anthropometry Ergonomics and The Design of Workspace. London: Taylor & Francis
  • Reynolds, C. W. (1987). Flocks, Herds and Schoold: A Distributed Behavioural Model. Computer Graphics, 21: 25-34.
  • Saunders R., Gero, J. S. (2004). Curious Agents and situated Design Evaluations. Artificial Intelligence for Engineering Design, 18: 153-161.
  • Schön, D. A. (1987). Education the Reflective Practitioner. San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers.