Wilfred Cantwell Smith’e Göre Hıristiyanlık ve slam karşılaştırması

Tarih boyunca geleneksel oryantalizmin slam’a bakışı, büyük ölçüde olumsuz ve dışlayıcı olmuştur. Bununla birlikte modern dönemde başlayan Hıristiyan - Müslüman iletişim ve ilişkileri, bu yaklaşım tarzını büyük ölçüde yetersiz kılmaktadır. Bu bağlamda ılımlı Batı’lı din araştırmacıları, her iki kesimi birden tatmin edip uzlaştırmaya yönelik yeni yaklaşım tarzları geliştirme çabası içine girmiştir. Bunların en önemlilerinden biri olan W. Cantwell Smith, Hıristiyanlık ile slam arasında geleneksel bakış açılarını eleştirip bir yana bırakan yeni karşılaştırmalar yapmıştır. Bu aşamada her iki kesimi birden ikna etmekten ziyade belli ölçüde rahatsız eden bu yeni yaklaşım tarzı, en azından Hıristiyan ve Müslüman kesimlerin birbirini doğru anlamasına katkı sağlaması ve daha sonra yapılacak tarafsız araştırmalara öncülük etmesi itibarıyla büyük değer ve anlam taşımaktadır.

A comparison between christianity and Islam according to wilfred Cantwell Smith

Throughout the history the orientalist approach to Islam has been largely negative and exclusionary. However, with the beginning of the modern era, Christian - Muslim relations make this approach largely ineffective. In this context, moderate Western religious scholars started to devise satisfying approaches to compromise the two parties. One of the most important of these scholars is W. Cantwell Smith, who has made comparisons which criticize the traditional perspectives between Christianity and Islam. At this stage, his approach to some extent disturbed both sides rather than trying to persuade. Nevertheless, this new approach has great value since it contributes to the Christian and Muslim groups to understand each other correctly and lead future objective researches.

___

Akgündüz, Ahmet, Çan'dan Minare'ye Büyük tiraf, stanbul 2010.

Cragg, Kenneth, The Call of The Minaret, New York 1956.

_____, Sandals at The Mosque; Londra-New York 1958.

Fazlurrahman, Probhecy in Islam: Philosophy and Orthodoxy, Londra-New York, 1958.

el-Gazzali, Ebu Hamid, lcamu’l-Avam an Ilmi’l-Kelam/Halkın Tartışmalardan Korunması, (Çev. Sabit Ünal), zmir 1987. Kelami

Gibb, Hamilton A. R, Mohammedanism, Londra 1949.

_____, “Pre-Islamic Monotheism in Arabia”, Harvard Theological Review, 55, 1962.

Http://video.haber7.com/play.video.php?id=5765.

Http://webtv.hurriyet.com.tr/2/18527/0/1/italya-kilise-de-ilk-escinsel- evlilik.aspx.

İbn Kesir, Tefsiru’l-Kur’ani’l-Azim, IV, 523.

Kutsal Kitap: Genesis 15 / 6; Romans 4 / 3-5.

Muir, William, The Life of Muhammad from Original Sources, Edinburg 1912.

Osteen, Joel, The Meat of His Pork Message, YouTube Videos.

Smith, Wilfred Cantwell, Islam in Modern History, Princeton 1977.

_____, On Understanding Islam (Selected Studies), The Hague, The Netherlands 1981.

et-Taftazani, Şerhu’t-Taftazani ale’l-Akaidi’n-Nesefiyye, Kahire 1916.

Vitray-Meyerovitch, Eva de, slam’ın Güler Yüzü, (Çev. Cemal Aydın), İstanbul 1999.

Wolfson, H. A., “The Muslim Atributes and The Christian Trinity”, Harvard Theological Review, 49, 1956.