Albert Camus’nün Felsefesinde hayatın anlamı ve varoluşsal kötülük problemi

Hayatın anlamı ve kötülük problemi, geçmişte olduğu gibi günümüzde de her zaman çok önemli bir mesele olmuştur. Kötülük problemi, ateizmin teizme karşı kullandığı en önemli argümanlardan biridir. Zira Ateizm dünyadaki kötülüğün varlığının iyi ve kudretli bir Tanrının varlığına izin vermediğini iddia eder. Problemin varoluşsal formunda ise mesele, yalnızca soyut önermeler vasıtasıyla değil; hayatın öznel tecrübeleri üzerinden ele alınır. Bu çalışma ilk olarak, Albert Camus’nün düşünsel kökenlerine inmeyi denemiş ve onun Hıristiyanlık ve Yunan düşüncesi ile ilişkisini irdelemiştir. kinci olarak, Camus’nün hayatın anlamına dair tespitlerini onun kendi kavramları üzerinden yorumlamıştır. Son olarak ise, kötülük probleminin varoluşsal formunun Camus’nün yapıtlarında nasıl ele alındığını ortaya koymaya çalışarak, hayatın anlamına ve kötülük probleminin varoluşsal karakterine dair onun ulaştığı sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmeyi denemiştir.

The meaning of life and existential form of the problem of evil in Albert Camus’s philosophy

The meaning of life and the problem of evil are always very important issue in nowadays as they were in the past. The problem of evil is one of the most important arguments of atheism against theism. Atheism, argues that existence of evil in the world didn’t permit the existence of God who is good and powerful. In the existential form of the problem of evil, the issue is handled with subjective experience of life, not with abstract statements. This study, firstly, deals with Albert Camus’s intellectual origins and his relationship with Christianity and Greek thought. Secondly, it evaluates Camus’s opinion about the meaning of life with his own concepts. Finally, it manifests existential form of the problem of evil in Camus’s works, and adds conclusions reached by him about the meaning of life and the existential form of evil.

___

Aydın, Mehmet S., Din Felsefesi, Ankara: Selçuk Yayınları, 1992.

Bespaloff, Rachel, “The World of The Man Condemned to Death”, Camus: A Collection of Critical Essays, ed. Germaine Brée, Printice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, N.J.:A Spectrum Book, 1962.

Braun, Lev -Brain Master, Düşüşün Tanıklığı, çev. brahim Şener, İstanbul: İzdüşüm Yayınları, 2000.

Bronner, Stephen Eric, Camus: Bir Ahlakçının Portresi, çev. Tuğba Sağlam, İstanbul: letişim Yayınları, 2012.

Camus, Albert, lk Adam, çev. Tahsin Yücel, İstanbul: Can Yayınları, 2010.

_____, Yabancı, çev., Samih Tiryakioğlu, İstanbul: Can Yayınları, 2012.

_____, Yaz, çev. Tahsin Yücel, stanbul: Can Yayınları, 2002.

_____, Veba, çev. Nedret Tanyolaç Öztokat, İstanbul: Can Yayınları, 2012.

_____, Sisifos Söyleni, çev. Tahsin Yücel, İstanbul: Can Yayınları, 2012.

_____, Düğün ve Yaz, çev. Ramis Dara, Ankara: Bayraktar Yayınevi, 1983.

_____, Başkaldıran nsan, çev. Tahsin Yücel, İstanbul: Can Yayınları, 2012.

_____, Mutlu Ölüm, çev. Ramis Dara, stanbul: Can Yayınları, 2012.

_____, Denemeler, çev. Sabahattin Eyüboğlu, Vedat Günyol, İstanbul: Say Yayınları, 1994.

_____, “Letter to Roland Barthes on The Plague”, Lyricaland Critical Essays, ed.PhilipThody, New York:Vintage Books Edition, 1970.

_____, “Preface to The Stranger”, Lyricaland Critical Essays, ed.PhilipThody, New York: Vintage Books Edition, 1970.

Colette, Jacques, Varoluşçuluk, çev. Işık Ergüden, Ankara: Dost Kitabevi, 2006.

Doğan, Mehmet, Büyük Türkçe Sözlük, stanbul: z Yayıncılık, .1996.

Dostoyevski, Fyodor Mihayloviç, Karamazov Kardeşler, çev. Nihal Yalaza Taluy, İstanbul: Türkiye ş Bankası Kültür Yayınları, 2007.

Doubrousky, Serge, “The Ethics of Albert Camus”, Camus: A Collection of Critical Essays, ed. Germaine Brée, , Printice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, N.J.:A Spectrum Book, 1962.

Gündoğan, Ali Osman, Albert Camus: Hayatı, Yapıtları, Felsefesi, Bursa: MKM Yayıncılık, 2011.

Gökberk, Macit, Felsefe Tarihi, stanbul: Remzi Kitabevi, 1996.

Hanna, Thomas L. “Albert Camus and the Chıristian Faith”, Camus: A Collection of Critical Essays, ed. Germaine Brée, Printice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, N.J,: A Spectrum Book, 1962.

Hasker, William, “On Regretting the Evils of This World”, The Problem of Evil: Selected Readings, ed. M.L. Peterson, Notre Dame: University of Notre Dame Press, 1992.

Hume, David, Din Üstüne, çev. Mete Tunçay, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1979.

Hick, John, Evil and The God of Love, London: Macmillan Press, 1985.

John, S.Beynon, “Image and Symbol in the Work of Albert Camus”, Camus: A Collection of Critical Essays, ed. Germaine Brée, , Printice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, N.J.: A Spectrum Book, 1962.

Kuçuradi, onna, Nietzsche ve nsan, stanbul: Yankı Yayınları, 1967.

Magill, Frank, Egzistansiyalist Felsefenin Beş Klasiği, çev. Vahap Mutal, İstanbul: Dergâh Yayınları, 1992.

Murchland, Bernard C., “Albert Camus: The Dark Night before the Coming of Grace?” Camus: A collection of Critical Essays, ed. Germaine Brée, , Printice- Hall, Inc., Englewood Cliffs, N.J.: A Spectrum Book, 1962.

Peyre, Henri “Camus the Pagan”, Camus: A Collection of Critical Essays, ed. Germaine Brée, Printice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, N.J.: A Spectrum Book, 1962.

Peterson, Michael L., “Introduction: The Problem of Evil”, The Problem of Evil: Selected Readings, ed. M.L.Peterson, Notre Dame: University of Notre Dame Press, 1992.

Picon, Gaétan, “Notes on The Plague”, Camus: A Collection of Critical Essays, ed. Germaine Brée, , Printice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, N.J.: A Spectrum Book, 1962.

Rey, Pierre-Louis, Camus: Başkaldıran nsan, çev. Elif Gökteke, İstanbul: YKY yayınları, 2010.

Sartre, Jean Paul, “An Explication of The Stranger”, Camus: A Collection of Critical Essays, ed. Germaine Brée, Printice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, N.J.: A Spectrum Book, 1962.

Taylan, Necip, slam Düşüncesinde Din Felsefeleri, İstanbul: M.Ü lahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 1994.

Yaran, Cafer Sadık, Kötülük ve Teodise, Ankara: Vadi Yayınları, 1997.