Ravzahânlık Âdeti ve Kerbela olayının tahrifindeki rolü

Ravzahanlık geleneği, Şii coğrafyada Hz. Hüseyin ve diğer şehitlerin hatırasını canlı tutma ritüelidir. Adını da bu konuda Hüseyin Vaiz Kâşifî’nin(v. 908/1502-3) kaleme almış olduğu bir başyapıt olan Ravzatü’ş-Şühedâ adlı eserden almaktadır. Bu eser, Muharrem ayının ilk on günü her yerde okunurken sonradan Safer ayında ve nihayet tüm sene boyu okunur olmuştur. Günümüzde bu ana metin bırakılmış, okuyan kişinin, kişisel maharetlerini gösterip olayı çarpıttığı bir okuma olmuştur. Bu makalede kerbela olayının nasıl tahrif edildiğini de okuyacaksınız.

The tradition of Rawdha-Khwani and its role on falsification of Karbala Case

Rawdakhwani is Shii Persian mourning ritual commemorating the suffering and martyrdom of Imam Husayn and other Shii martyrs. The name of this public lamentation is derived from the title of a literary masterpiece called Rawdat al-Shuhada (The Garden of the Martyrs). This book, written in Persian but under an Arabic title, was composed by Husayn Waiz Kashifî. Originally, it was customary to recite or chant a chapter from The Garden of the Martyrs in public each day during the first ten days of the month of Muharram. Gradually, it was staged during the whole month of Muharram and the following month of Safar, eventually to be performed all year round. Today, the original text has been almost abandoned as each person who does the recitation tries his own creative skills in conjuring up the story. İn this paper, you will read that how Case of Karbala was falsified by rawdhakhwanis.

___

Ağa Büzürg Tehrânî, Muhammed Muhsin, ez,Zerîa ilâ Tesânîfi’ş-Şîa, Tahran- Necef, 1393/1974.

Behbudî, Muhammed Bâkır, Biharu’l-Envâr(dipnot bilgisi).

Bircendî, Muhammed Bâkır, Kibrît-i Ahmer der Şerâit-i Minber,(thk. Ali Rıza Ebazerî), Subh-i Piruzî, Kum, 1386.

Caferyân, Resul, Teemmulî der Nehzat-i Aşurâ, Neşr-i İlm, Tahran, 1388. Chelkowski, “Rawdakhwânî”, Encyclopaedia of İslam.

Dehhodâ, Ali Ekber, Lugatnâme, Danişgah-i Tahran, Tahran, 1377.

Derbendî, Aga b. Sultan, Esraru’ş-Şehadet, Menşuratu A’lemî, Tahran, trs.

Ebul-Hasenî, Ali, Mahatma Gandi: Hemdilî bâ İslam Hemrâhî bâ Müslimîn, yrs. Tahrabi 1377.

el-Gazalî, Muhammed b. Muhammed, İhyâu Ulumi’d-Din, Matbaatu İstikamet, Kahire, trs.

el-Harezmî, el-Muvaffak b. Ahmed, Maktelu’l-Huseyn, Necef, 1367/1948.

İbn Haldun, Abdurrahman b. Muhammed, Mukaddime, Müessesetü’l-A’lemî, trs.

İbn Kuleveyh, Cafer b. Muhammed, Kâmilü’z-Ziyârât, (thk. Cevad el-Feyyûmî), Müessesetü Neşri’l-Fekâhe, 1417.

İbn Şehrâşûb, Muhammed b. Ali, Menâkıbu Âli’r-Resûl,(thk. Haşim Resulî Mahallâtî), Müessesetü Allame, Kum, trs.

İbn Tağriberdî, Yusuf, en-Nücûmu’z-Zâhire,Vezaretu’s-Sekâfe vel-İrşad, Kahire, 1383/1963.

İbnü’l-Arabî, Ebu Bekr Muhammed b. Abdillah, el-Avâsım mine’l-Kavâsım,(thk. Muhibbuddin el-Hatîb), Cezayir, 1371.

İbnü’l-Cevzî, Abdurrahman b. Ali, el-Muntazam, (thk. Muhammed Abdulkadir Atâ), Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut, 1412/1992.

İnayet, Hamid, Endişe-i Siyasî der İslam-ı Muasır,(trc. Bahaüddin Hurremşâhî), Şeriket-i İntişârât-ı Hârezmî, Tahran, 1365.

Kâşifî, Molla Huseyn Sebzvârî, Ravzatü’ş-Şühedâ, (thk. Ebul-Hasen Şa’rânî), Tahran, 1349.

Kazvinî Razî, Abdulcelil, Nakz, (tsh. Celaleddin Muhaddis), Tahran, 1356.

el-Küleynî, Muhammed b. Yakub, el-Kâfî, (thk. Ali Ekber Gaffarî), Daru’l- Kütübi’l-İslamiyye, Tahran, 1388.

el-Meclisî, Muhammed Bakır, Bihâru’l-Envâr,(thk. Muhammed Bakır Behbudi), Daru İhyâi’t-Türâsil-Arabî, 1403/1983.

Musahib, Gulamhuseyn, Dâiretü’l-Meârif-i Fârisî, Müessese-i İntişârât-ı Emir Kebir, Tahran, 1374.

Mutahharî, Murtaza, Hamase-i Huseynî, İntişârât-ı Sadrâ, Tahran, 1365.

Nakîzâde, Hasen, “Nehzat-ı Aşurâ ve Zaruret-i Mukabele bâ Tahrîfhâ”, Mecmua-i Makâlât-ı Dovvomîn Kongre-i Serâserî –i Aşurapejuhi, Sâzmân-ı Evkâf ve Umûr-i Hayriyye, Tahran, trs.

Nerâkî, Muhammed Mehdi, Muhriku’l-Kulûb, Tahrani 1247.

Nurî, Huseyn b. Muhammed Takî, Lü’lü’ ve Mercân, (thk. Huseyn Üstadveli), Daru’l-Kütübi’l-İslamiyye, Tahran, 1375.

Sadr Hac Seyyid Cevadi, Ahmed, “Yâddâştî derbâre-i Ferheng-i Aşura”, Aşura der Asr-e Gozâr be Asr-e Sekulâr(Makaleler Mecmuası),(edt. Huseyn Nurânî Nejâd vd.), Tahran, 1383.

Safâ, Zebihullah, Tarih-i Edebiyat-ı İran, İntişârât-ı İbn Sina, 1351-56.

Şehidî Salihî, Abdulhuseyn, “Ravza ve Ravzahânî”, Dâiretü’l-Meârif-i Teşeyyu’,(edt. Ahmed Sadr Hac Seyyid Cevadi vd.), Tahran, 1375.

Şemseddin, Muhammed Mehdî, Sevretu’l-Huseyn: Zurufuha’l-İctimâiyye ve Âsâruhe’lİnsaniyye, Daru’t-Teâruf, Beyrut, 1401.

Şeriatî, Alî, “Nakş-ı İnkılâbî Yâd u Yâdâverân”, Mecmua-i Asâr, Müessese-i Hüseyniyye-i İrşad, Tahran, trs.

Şeriatî, Muhammed Takî, Çerâ Huseyn Kıyâm Kerd, Müesseset-i İntişârât-i Bi’set, Tahran, trs.

Şeyh Müfid, Muhammed b. Muhammed, el-İrşâd, Müessesetü Âli Beyt, Kum, trs.

Şeyh Sadûk, Muhammed b. Ali ibn Bâbeveyh, el-Emâlî, Müessesetü’l-Bi’set, Kum, 1417.

Şeyh Sadûk, Sevâbu’l-A’mâl, Menşuratu’r-Rızâ, Kum, 1368.

Taberî, Muhammed b. Cerîr, Târîh, (thk. Muhammed Ebulfazl İbrahim), Dâru’l- Maârif, Kahire, 1971.

et-Tarîhî, Fahreddin, el-Müntehab(el-Fahrî), Menşuratu’r-Rıza, Kum, 1362. Vâiz Kazvinî, Sadreddin, Riyazu’l-Kuds, Tahran, 1377.