MÛSİKÎ KAVRAMLARININ GÜCÜ VE KULLANIM YAYGINLIĞI ÜSTÜNE

Mûsikî kavramları, hem günlük konuşmalarda hem de edebiyatta önemli bir yer tutar. Konuşmalarda bir meseleyi izah ederken mûsikî kavramları kullanıldığı gibi konusu bizatihi mûsikî olmayan birçok metinde ve şiirde meramı açıkça ifade etmek için yine mûsikî kavramlarından yararlanılır. Güzel sanatların diğer dallarının kavramları da benzer bağlamlarda kullanılmaktadır ancak hem bir ilim hem sanat dalı olarak çok zengin terminolojiye sahip olan mûsikînin bu hususta daha etkin olduğu anlaşılıyor. Bu çalışma ile mûsikî kavramlarının teşbîh ve temsîl unsuru olarak kullanıldığı örneklerden bir derleme sunulacak ve mûsikînin edebiyat ile ilişkisine farklı bir açıdan bakılacaktır

MÛSİKÎ KAVRAMLARININ GÜCÜ VE KULLANIM YAYGINLIĞI ÜSTÜNE

Music concepts take very important place both in literature and in dailiy conversations. As well as we use musical terms explaining any topic in conversations, the musical terms also used in poetry and in many texts in order to express the ideas more clearly. The very rich musical terminology, both in the way of science and art, appears to be more effective than the terminology of other branches of the fine arts used in similar contexts. In this study, the examples of musical concepts used as an allegory and comparison will be represented and the relationship between literature and music will be examined from this view

___

  • Arslan, Fazlı (2011): “İbrahim Tennuri ve Musiki” İbrahim Tennuri Sempozyum Bildiri Kitabı, Kayseri.
  • Beyatlı, Yahya Kemal (1992): Kendi Gök Kubbemiz, İstanbul: MEB Yayınları.
  • Gazimihal, Mahmut R. (1958): Asya ve Anadolu Kaynaklarında Iklığ, Ankara: Ses ve Tel Yayınları.
  • İlaydın, Hikmet (1961): “Hasan Âli Yücel’e Dair”, Unesco Haberleri, sayı. 34 (Mart), s. 23-24.
  • Kaplan, Mehmet (1956): “Cenab Şehabeddin’in Şiirlerinde Ses ve Mûsikî”, Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, VII. C. 1-2 sayılardan ayrıbasım, İstanbul.
  • Kaplan, Mahmut (2002): “Divan Şiirinde Mûsikî”, Köprü, sayı 79, s. 52-60.
  • Karahan, Abdülkadir (1985): Nef’î Divanından Seçmeler, Ankara: Kültür ve Turizm Bak. Yayınları.
  • Kesova, Nail (1975): Mûsıkî Meselleri, İstanbul: Mayataş Neşriyat.
  • Mevlana (1991): Mesnevi, İstanbul: MEB Yayınları.
  • Nabi, Yaşar (1976): Edebiyatçılarımız Konuşuyor, İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Okuyucu, Cihan (1996): Cinâni, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Önertoy, Olcay (1999): Halit Ziya Uşaklıgil Romancılığı ve Romanımızdaki Yeri, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Sadi-i Şirazi (2001): Bostan, İstanbul: MEB Yayınları.
  • Sadi-i Şirazi (2005): Gülistan, İstanbul: MEB Yayınları.
  • Siyavuşgil, Sabri Esat (1946): Ahmet Mithat Efendi, Mürebbi, Üniversite konferansları ayrı bası, İstanbul: Kenan Matbaası.
  • Sufi Inayat Han (2001): Mûsikî İnsan ve Evren Arasındaki Köprü, İstanbul: Arıtan Yayınları.
  • Şardağ, Rüştü (1989): Mustafa Itrî Efendi, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Tanpınar, Ahmet Hamdi (2006): Beş Şehir, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Ünver, İsmail (1983): Ahmedî İskender-Nâme, İnceleme-Tıpkıbasım, Ankara: TDK Yayınları.
  • Ünver, İsmail (1986): Neşâti, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Yıldız, Saadettin, (1997): Arif Nihat Asya’nın Şiir Dünyası, İstanbul: MEB Yayınları.
  • Yorulmaz, Hüseyin (1998): Koca Ragıp Paşa, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.