TANZİMAT'TAN GÜNÜMÜZE MUHAFAZAKAR KADIN ALGISINDAKİ DEĞİŞİMLER

Türkiye'de kadınlar, muhafazakâr kadın kimlikleri ile görünür olmaya 1980'liyıllardan itibaren başlamışlardır. Muhafazakâr kadın algısından ya da muhafazakâr ka--dının değişim ve dönüşümünden bahsederken 1980 öncesi dönemin herhangi bir tahsi--se gidilmeksizin genel olarak "kadın" kategorisi içinde ifade edilmesinin temel sebebibudur. "Muhafazakâr kadın"ın özel olarak ele alınması ise 1980 sonrasına rastlamakta--dır. Bu nedenle araştırmanın konusu, özellikle 1980'lerden itibaren muhafazakâr kadınalgısındaki değişimlerin incelenmesidir. Konu, öncelikle Tanzimat'tan Cumhuriyet'e,daha sonra Cumhuriyet'in ilanından l980'lere ve son olarak l980'lerden günümüzekadının konumuna ilişkin tartışmalar bağlamında ele alınmaktadır. Esasen II. Meşru--tiyet dönemiyle birlikte kadının ailedeki ve toplumdaki statüsü ile hakları gibi konularsorgulanmaya başlamış; bu sorgulamalar Cumhuriyet'in ilanıyla çeşitli "kazanım"laradönüşmüştür. Böylece bu dönemden itibaren, sosyal hayatta "aktör" olan kadınlarıngörünürlüğü de artmaya başlamıştır. Araştırmada, muhafazakâr kadın algısındaki de--ğişim; feminizm, ataerkillik, kadının bedeni, toplumsal cinsiyet, kamusal/özel alan vebaşörtüsü tartışmaları bağlamında açıklanmaya çalışılmaktadır. Araştırmanın temelamacı, kadın algısındaki değişimlerin günümüz muhafazakâr kadın bilincinin şekil--lenmesine kaynaklık etmesi bakımından ortaya çıkardığı sonuçların tespitidir. Bu ne--denle, tarihsel ve toplumsal süreç temelli bir anlatım yöntemi izlenmiştir.

Changes in Conservative Women's Perception from the Reformation Period to Today

In Turkey, women have started to become apparent with conservative womanidentity since the 1980's. The main reason for this is that before the 1980's period,generally within "the woman" category, without making any allocations, we referto woman's perception or change and transformation of conservatism. In particular, "conservative woman" is proprietarily addressed after 1980. The subject of researchin this regard, predominantly from the 1980, is to investigate the change in perceptionof conservative women. The issue, primarily from the Reformation period to theRepublic, then from the proclamation of the Republic to the end of 1980's and finallyfrom 1980's to today, is discussed in the context of the position of women. Substan--tially, with the Second Constitutionalist period, topics like the statute of woman infamily and society and woman's rights started to be questioned and this questioningtransformed to several gains with the Proclamation of the Republic. Thus, after thisperiod the appearance of woman, who is actor in social life, started to increase. In thisstudy, changes in the perception of conservative women are explained in the frameworkof; feminism, patriarchy, women's bodies, gender, public and private space andthe headscarf debate. The main objective of this study is in relation to the change inwomen's perception and the results revealed in terms of the source of formation oftoday's conservative women's consciousness. For this purpose, historical and socialprocess-based method of expression was undertaken.

___

  • Aktaş, Cihan Ramazanoğlu, Yıldız (2009). "Kadın Üzerine Soruştur-- ma". EskiYeni. S. 12: 77--86.
  • Aktaş, Cihan (2006). Türbanın Yeniden İcadı. İstanbul: Kapı Yayınları.
  • Ali, Zehra (2014). İslami Feminizmler. Çev. Öykü Elitez. İstanbul: İleti-- şim Yayınları.
  • Aydın, Mustafa (2009). "Mahremiyet ve Örtünmenin Dönüşümü". EskiYeni. S. 12: 61--68.
  • Aktaş, Cihan Ramazanoğlu, Yıldız (2009). "Kadın Üzerine Soruştur-- ma". EskiYeni. S. 12: 77--86.
  • Aktaş, Cihan (2006). Türbanın Yeniden İcadı. İstanbul: Kapı Yayınları.
  • Ali, Zehra (2014). İslami Feminizmler. Çev. Öykü Elitez. İstanbul: İleti-- şim Yayınları.
  • Aydın, Mustafa (2009). "Mahremiyet ve Örtünmenin Dönüşümü". EskiYeni. S. 12: 61--68.
  • Badran, Margot (2014). "1s1ami Feminizm: Nedir?". İslami eminizmler. Zehra Ali (ed). Çev. Öykü Elitez. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Berktay, Fatmagül (2009). Tek Tanrılı Dinler Karşısında Kadın: Hristi-- yanlıkta ve İslamiyet'te Kadının Statüsü Üzerine Karşılaştırmalı Bir Yak-- laşım. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Berktay, Fatmagül (2012). Tarihin Cinsiyeti. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Çaha, Ömer (1996). Sivil Kadın. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Çaha, Ömer (2001). "Türkiye'de Kadın Hareketi Tarihi: Değişen Bir Şey Var mı?", Kadın Bienali Etkinlikleri Çerçevesinde Türkiye'de Kadın ve Sivil Toplum. İstanbul.
  • Çakır, Ruşen (2000). "Dindar Kadının Serüveni". Birikim Dergisi. S. 137: 27--35.
  • Çapcıoğlu, İhsan (2011). "Değişen Toplumda Değişen Statü: Osmanlı Devleti ve Cumhuriyet Döneminde Kadının Toplumsal Statüsü". Düşü-- nen Siyaset. S. 27: 73--88.
  • Demirbilek, Aynur (1993). Osmanlı Kadınlarının Hayat Hakkı Arayışla-- rının Bir Hikâyesi. Ankara: Ayizi Kitap.
  • Gelgeç Bakacak, Ayça (2009). "Cumhuriyet Dönemi Kadın İmgesi Üzeri-- ne Bir Değerlendirme". Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi. S. 44: 627-638.
  • Göle, Nilüfer (2011). Modern Mahrem. Medeniyet ve Örtünme. İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • lnan, Rauf (1991). Atatürk ve Türk Kadını Tarihte Türk Kadını. İstanbul: Arkın Yayınevi.
  • Kandiyoti, Deniz (2007). Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar: Kimlikler ve Toplumsal Dönüşümler. İstanbul: Metis Yayınları.
  • İlyasoğlu, Aynur (2000). Örtülü Kimlik. İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • İnceoğlu, Yasemin Kar Altan (2010). Dişilik, Güzellik ve Şiddet Sarma-- lında Kadın ve Bedeni. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Özdemir, Hakan Demirkanoğlu Yahya (2015)."Türkiye' de Muhafazakâr Sağ Pencereden Kadına Bakış". KAU IIBF Dergisi. C.6, S.10: 223--248.
  • Özdeş, Talip (2009). "İslam Açısından Kadının Konumu ve Kadına Yö-- nelik Şiddetin Değerlendirilmesi". EskiYeni. S. 12: 68--77.
  • Öztürk, Mustafa (2015). Cahiliyeden İslamiyet'e Kadın. Ankara: Ankara Okulu Yayınlan.
  • Öztürk, Emine (2011). Feminist Teori ve Toplumsal Süreçte Türk Kadını. İstanbul: Rağbet Yayınları.
  • Sucu, Ayşe (2005). Din ve Kadın. Ankara: Lotus Yayınevi.
  • Şaşman Kaylı, Derya (2011). Kadın Bedeni ve Özgürleşme. İzmir: İlya İzmir Yayınevi.
  • Şefkatli Tuksal, Hidayet (2000a). "Başörtüsü Hikayeleri". İslamiyat. C. 3, S. 2: 131--145.
  • Şefkatli Tuksal, Hidayet (2000b). Kadın Karşıtı Söylemin İslam Gelene-- ğindeki lzdüşümleri. Ankara: Kitabiyat Yayınları.
  • Şişman, Nazife (2011). Sınırsız Dünyanın Yeni Sınırı Başörtüsü. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Tekeli, Şirin (2015). l980'ler Türkiye'sinde Kadın Bakış Açısından Ka-- dınlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Tekin, Mustafa (2009). "Kadın Nasıl Bir Varlık? Otonomlaşmak İsterken Köleleşmek". EskiYeni. S. 12: 5--15.
  • Toker, İhsan (2009). "Dinler Ataerkil Yapılar mıdır? Bir Çifte İmkânlılık Konusu Olarak Din ve Kadın". EskiYeni. S. 12: 15--22.
  • Toker, İhsan (2012). "Çağdaş Yayınlarda Geleneksel Kadın Algısına Eleştirel Yaklaşım". Türkiye V. Dini Yayınlar Kongresi. Kadın Konulu Dinî Yayınlar. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.