Resource value of el-Burhan fî- Ulûmi l-Kur an

Resource value of el-Burhan fî- Ulûmi l-Kur an

After presenting a rundown on Bedreddîn ez-Zerkeşî and his book el-Burhan fî Ulûmi l- Kur an , a masterpiece in the ' eld of Qur an sciences, th e determination of resources in the book was evinced in this study. Th en having a general assessment and criticism of these resources, the resource value of el-Burhan was proved. When the sources of el-Burhan ' Ulumi l Kur an are evaluate d in general, after some informati- on about a historical overview of the knowledge of Qur an has been given, it has been used to serve a linguistic approach within the logi c of the Arabic language. Ez-zerkeşi having devoted a great deal of the book to the appl ication of this method, have not only compiled historical data about the knowledge of Quran but also elaborately used the data, which attracts the attention on the genuine u sage of the Qur an s language, which overlaps the aim of the book s copyright.

___

  • • Albayrak, Halis (1992). Kur’an’ın Bütünlüğü Üzerine , İstanbul: $ule Yay.
  • • Câbirî, Muhammed Abid (2000). Arap İslâm Kültürünün Akıl Yapıs, Çev. Burhan Köroğlu, Hasan Hacalı, Ekrem Demirli, İstanbul: Kitabevi Yay.
  • • Çubukçu, Asri (1982). “ Türk Memlûkları (Bahrî Memlûkler) Devletinde İlmi Ku- rulu%lar ve Âlimler”, Erzurum: Atatürk Üniversitesi İslâmi İlimler Fak. Yay.
  • • Dâvûdî, $emseddin Muhammed b. Ali (1972). Tabakâtü’l-Müfessirîn , Kahire: Mektebetu Vehbe.
  • • Deliser, Bilal (2011). “ Bedreddin ez-Zerke%i, Hayatı ve Eserleri Üzerine Bir De- ğerlendirme”. Toplum Bilimleri Dergisi c.5, sayı,9:ss. 181-183.
  • • Ergin , Muharrem (1990). Üniversiteler İçin Türk Dili, İstanbul: Bayrak Basım/ Yayım/Tanıtım.
  • • Günay, Doğan (2001). Metin Bilgisi, İstanbul: Multilingual Yay.
  • • Ka' yeci, Muhyiddin (1989). Kitabu’t-Teysir Fî Kavaidi Ilmi’t-Tefsir, Neşre Ha- zırlayan: İsmail Cerrahoğlu, Ankara: Ankara üniversitesi İlahiyat fakültesi Yay.
  • • Kopraman, M. Kazım Yaşar (2002). Mısır Memlûkeri Türkler , Ankara:Yeni Tür- kiye Yay.
  • • Kortantamer, Samira (1999). Memlûklarda Türk Kültür, İzmir: Prof. Dr. İsmail Aka Armağanı.
  • • Köse, Saffet (2001). “ İsnevî ”. TDİA , İstanbul: Diyanet Vakfı Yay
  • • Özafşar, Mehmet Emin (2003), “ Hadis İlminde Alan Evrilmesi” . İslâmiyât , c.6, s.4:ss.115.
  • • Özaydın, Abdulkerim (2001). “ İbn Kesir”. TDİA , İstanbul: Diyanet Vakfı Yay.
  • • Öztürk, Mustafa (2003). “ Zerke%î’nin Kaynakları, el-Burhan fî Ulûmi’l-Kur’an Üzerine Bir İnceleme”. Çukurova Ü. İlahiyat Fak. Dergisi c.3, S.2: ss. 210-211.
  • • Sami, $emseddin (1317). Kâmusu’l-A’lam, İstanbul: İkdam Matbaası.
  • • Sobernheim, M (1970). “ Memlûklar ”, İA. Ankara: MEB Yay.
  • • Suyûtî, Celaleddin Abdurrahman b. Ebi Bekr (t.siz). el-İtkan fî Ulûmi’l-Kur’an, Kahire : Darü’t-Türas .
  • • Suyûtî, Celaleddin Abdurrahman b. Ebi Bekr (1299). Husnu’l-Muhadara fî Ahba- ri Mısır ve’l-Kahire , Mısır: Matbaatu İdaratu’l-Vatan.
  • • Uzunpastacı, Mustafa (1992). “ Bulkinî ”. TDİA, İstanbul: Diyanet Vakfı Yay.
  • • Yavuz, Yunus Vehbi (1995). “ Ezraî ”. TDİA, İstanbul: Diyanet Vakfı Yay
  • • Yıldırım, Suat (1992). “ el-Burhan fî ulûmi’l-Kuran ”. TDİA, İstanbul: Diyanet Vakfı Yay.
  • • Yiğit, İsmail (1997). “ Ayni’yi Yeti%tiren Memlûklar Dönemi İlmi Hareketine Ge- nel Bir Bakı%”. İstanbul: Marmara Ü.İ.Fak. Dergisi sayı 11-12.
  • • ez-Zerkeşî, Ebu Abdullah Muhammed b. Bahadır (1988). el-Burhan fî Ulûmi’l- Kur’an , Tah. Mustafa Abdulkadir Atâ, Beyrut: Daru’l-Fikr.
  • • ez-Zerkeşî, Ebu Abdullah Muhammed b. Bahadır (1990). Selâsilü’z-Zeheb ,Tah. Muhammed el-Muhtar el-Muhtar b. $inkîtî, Kahire: Mektebetu İbn Teymiyye.
  • • ez-Zerkeşî, Ebu Abdullah Muhammed b. Bahadır (1999). Te%nifu’l-Mesâmi’ licemi’l-cevami’ li Taceddin es-Subkî , Tah. Seyyid Abdulaziz, Abdullah Rabiğ, Kahire: Mektebetu Kurtuba