HZ. Yahya ile ilgili tefsir ve tarih kitaplarındaki bir rivayetin karşılaştırmalı tahlil

Alimler, rivayetlerin kayıt altına alındığı ve tefs irlerin yazılmaya başladığı ilk dönemden itibaren geçmiş milletlerin haberleri ile ilgili olarak İsrailî rivayetlere yönelmişlerdir. Bu haberler, tefsir ve tarihi kaynakl arda yerini bulmuştur. Ancak rivayet edilen bu haberlerin yeterince tetkik edilmemesi se bebiyle tarih ve isimlerde karışıklıklar olduğu dikkat çekmektedir. Bu karışıklıklard an biri de Hz. Yahya ile ilgili tefsir ve tarih kitaplarında zikredilen bir rivayettir. Ra bbani rivayetlerde Yehoyada Oğlu Zekeriya ile ilgili anlatılan bir rivayet, aralarında 450 yıl gibi bir zaman farkı bulunan Hz. Yahyaya adapte edilerek İslami rivayetler arasında yer bulmaktadır. Bu karışıklıkta temel problemi, rivayetlerin ana kaynaklardan doğru lanamaması oluşturmaktadır.

Comparative examination of a narration about Hz. yahya (st. john the baptist) in tafsirs and history books

Since the ' rst period of narrations and written ta fsir, scholars had focused on Israiliyyāt narrations to gather information on pre vious nations. This information has found its place within tafsir and historical source s. However, considering the lack of examination on narrated information, it is possible to see confusions on dates and names. One of these confusions the narrative on John The Babtist which was in historical sources and tafsirs. The narrative recorded in Baby lonian Talmud about Zechariah Ben Jehoiada, had also appeared within the Islamic sources for John the Babtist who had lived 450 years later. Un-veri' ed sources is the main reason to these confusions,

___

  • • Buharî, Muhammed b. İsmail (T.y.), el Cami’us Sahih I-VIII, Mısır, el Matbaat’ül- Meymeniyye
  • • El Kurtubi, Muhammed b. Ahmet El Ensari (1993), El-Cami ’ li’l-Ahkami’l- Kur’an I-XX , Beyrut, Dar el Kütüp’ül-Ilmiyye
  • • Emin, Ahmet (T.y.), Duh’al İslam I-III , Kahire, Mektebet’ül-Nahdat’ül- Mısrıyye
  • • Hirfch, Emil G (1905), “Zechariah”, The Jewish Encyclopedia , Newyork and London, XII
  • • İbn Chabib, Rabbi Jacop (T.y.), En Jacop Agada in Bayblonian Talmud (Ter. Rabbi S.H. Glick). USA, III
  • • İbn Esir, Muhammed b. Abdulkerim b. Abdulvahid eş $eybani (1348), El-Kamil Fi’t-Tarih I-XIII , Mısır
  • • Hazin, Muhammed b. İbrahim el Bağdadi T.y. Lübab’üt Te’vil Fi Maani’t Tenzil I-IV, Mısır, El Matbaat’ül Meymeniye
  • • İbn Kesir, Ebu’l Fida İsmail (1985), Kısas-ı Enbiya , Beyrut
  • • Mandel, David (2007), Who’s in The Jewish Bible Who , Philadelphia, The Jewish Publication Society
  • • Sabuni, Muhammed Ali (1980), En-Nübüvvetü vel’Enbiya , Mekke
  • • Sarıkçıoğlu, Ekrem (1992), “Hıristiyanlarda Çocukluk İncilleri”, Türkiye 1. Dinler Tarihi Ara%tırmaları Sempozyumu Tebliği , Samsun, Kardeşler Matbaası
  • • Taberi (1991), Milletler ve Hükümdarlar Tarihi I-V (Çev. Zakiri Kadiri Ugan- Ahmet Temir, İstanbul, MEB Yayınları
  • • Ez Zemahşeri, Muhammed b. Ömer (1987), e l-Ke%%af an-Hakaik-i Gavamid’il- Tenzil, I-IV , Beyrut, Dar’ el-Kitab el-Arabi
  • • http://en.wikipedia.org/wiki/Zechariah_ben_Jehoiada 26.09.2012
  • • http://wesley.nnu.edu/sermons-essays-books/noncano nical-literature/nonca- nonical-literature- gospels/book-of-james-or-protevangelium XXXIII-XXIV 26.09.2012
  • • http://www.newadvent.org/fathers/0847.htm, 26.09.2012
  • • http://www.purelybiblical.com/ftp/Z/Zechariahs_murder.pdf 26.09.2012