Yazılı metin-sözlü metin bağlamında Kur'an metninin mahiyeti

Kuran, nüzul sonrası süreçte genellikle yazılı bi r kitap ve yazılı bir metin olarak değerlendirilegelmiştir. Ancak kitap ve metin kavra mları, sözlü metin perspekti' nden ele alındığında yazılı metin formundan farklı bir içerik ve anlam kazanmaktadır. Bu farklılığın metnin anlaşılması ve yorumlanmasına ya pacağı kaçınılmaz etki, öznenin zihninde var olan metin algısını daha önemli hale g etirmektedir. Bu makale yazılı metin-sözlü metin bağlamında Kuran metninin mahiyetini konu edinmekle, Kuranın doğru anlaşılmasında öznenin sahip olduğu metin alg ısının önemine dikkat çekmek- tedir. Bu bağlamda konu, tarihsel süreç içinde oluş an geleneksel ve kurumsal kabuller bir yana Kuranın kendi iç ve dış bağlamsal zemini dikkate alınarak tahlil edilmeye çalışılmıştır.

The essence of Quranic text in the context of written text - oral text

The post revelation period, Quran has being general ly evaluated as a written book and a written text. Whereas the concept of book and text gains different meanings, which differs from written text, in terms of oral text. This different perception has agreat impact on understanding and interpretation of the text. Thus, it makes understan- ding of text, which exists in the mind of subject, more signi' cant. This paper analyzes the essence of Qur anic text in terms of written te xt-oral text. Therefore, this article also draw attention to value of perception of the text which is grasped by subject. In this regard, the topic is analyzed in the light of internal and external context of Quranic text rather than the traditional and instituitional approaches in the historical period of Qur anic study.

___

  • • Aksan, Doğan (1971). “Kavram Alanı-Kelime Ailesi İlişkileri ve Türk Yazı Dili- nin Eksikliği Üzerine”. Türk Dili Araştırmaları Yıllığı, Ankara: TDK Yayınları.
  • • Bor, İbrahim (2006). İlahi Kelamın İmkan ve Tabiatı. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • • Doğan, Mehmet (1994). Büyük Türkçe Sözlük, İstanbul: Ülke Yayın Haber.
  • • Düzgün, $aban Ali (2008). Varlık ve Bilgi . Ankara: Lotus Yayınevi.
  • • Eco, Umberto (2008). Yorum ve Aşırı Yorum. Çev. Kemal Atakay. İstanbul: Can Yayınları.
  • • El-Firuzabadi, Mecdüddin Muhammed b. Yakub (2005). el-Kamusu’l Muhit. Beyrut: Müessesetü’r Risale.
  • • El-Gazali, Ebu Hamid Muhammed b. Muhammed (1994). İlcamu’l Avam an İlmi’l Kelam, Beyrut: Daru’l Kütübi’l İlmiyye.
  • • El- İsfehani, Rağıb (2002). el- Müfredat ' Garibi’l Kur’an. Beyrut.
  • • Ellul, Jacques (2004). Sözün Düşüşü. Çev. Hüsameddin Arslan. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • • Emiroğlu, İbrahim (2007). Klasik Mantığa Giriş. Ankara: Elis Yayınları.
  • • Harman, Ö. Faruk (2002), Kitab-ı Mukaddes. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, c. XXVI, ss. 75-76.
  • • Üzüm, İlyas (2002). Kitap. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, c. XXVI, ss.121-122.
  • • Jeanrond, Werner G. (2007). Teolojik Hermenötik. Çev. Emir Kuşçu. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • • Ricoeur, Paul (2007). Yorum Teorisi-Söylem ve Artı Anlam. Çev. Gökhan Yavuz Demir. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • • Tatar, Burhanettin (2001). “Kur’an’ı Yorumlama Sorunu”. Van: Kur’an ve Dil- Dilbilim ve Hermenötik Sempozyumu İçinde.
  • • Tatar, Burhanettin (2004). Hermenötik. İstanbul: İnsan Yayınları.
  • • Türk, Nurdoğan (2001). Kur’an’da Kitap Kavramı. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sakarya.
  • • Türkçe Sözlük (1998). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.