Osmanlı'dan Günümüze Müftülerin Seçimleri, Atanmaları ve Seçimlerinde Esas Alınan Eğitim Kriterleri

İslam din hizmetleri kapsamında dini soruların cevaplandırılması (fetva) onemli bir yer tutar. Dolayısıyla bu hassas hizmeti yerine getirecek kisilerin birtakım nitelik- leri haiz olmasına ozen gosterilmistir; bunların basında da oğrenim durumları gelmek- tedir. Dini hizmetlerinin kurumsallasması ile birlikte diğer bazı gorevliler gibi muftu- lerin secilip goreve getirilmelerinde onların belli bir eğitim-oğretim surecinden gecmis olmaları, aranan en onemli niteliklerden biri olmustur. Osmanlı doneminde Baskent (İstanbul) muftusu olan seyhulislamların secilip atanmalarındaki prosedur ve aranan eğitim sartı cok sayıda arastırmaya konu olmus, dolayısıyla detaylıca bilinmektedir. Tasra muftuleri icin aynı sey soylenemezse de bu kisilerin de secilip atanmalarında, Osmanlı yuksek din eğitimi kurumu olan medrese eğitiminden gecmis olmalarının bir on sart olarak arandığı kesindir. Din hizmetlerinin deruhtesinin Diyanet İsleri Baskanlığı’nda bulunduğu Cumhuriyet doneminde, il ve ilce muftulerinin atanmala- rında surec icinde farklı uygulamalar olmakla birlikte, bunların dini yuksek oğrenim gormus olmaları temel bir ilke olarak kabul edilmis; ancak aranan nitelikte yeterli elemanın bulunamadığı donemlerde bu sart esnetilebilmistir

The Election, Assignment Of Muftis And Basic Educational Conditions For The Assignment Of Muftis from Ottoman Empire Period to These Days

Replying to religious questions (fatwa) takes an important place within the scope of Islamic religious services. Therefore, it is paid attention for those people who will perform these sensitive services possess some important quali' cations like education level. Along with the institutionalization of religious services, a speci' c educational process has been the most expected characterististic for the election and assignment of Muftis like other staffs in religious services. The procedure and expected educational level for the election and assignment of Shayk al-Islam who was the capitol (İstnabul) Mufti in Ottoman Empire has been the subject of several research therefore it is a well-known topic. Even if it is dif' cult to observe the same process for the Muftis in rural areas, it is a fact that madrasah that was the higher religion education institution in Ottoman Empire was a prerequisite for the election and assignment of those people. Although there has been different procedures on the assignment of city and district Muftis within the process after the department of Religious Affairs of Turkey underto- ok the religious services in the republic period, taking higher religion education of the- se people was accepted as the basic condition. However, + exibility was provided for this condition in some periods when the suf' cient quali' ed staff could not be found