YENİDEN DİRİLİŞİN KEYFİYETİ AÇISINDAN ORGAN NAKLİ

Organ ve doku nakline karşı çıkanlar bir insandan başkasına nakledilen organların ahirette kimin adına şahitlik edeceği sorusunu gündeme getirmiş ve iddialarına Kur'an'daki organların şahitliğine dair ayetleri mesnet kabul etmişlerdir. Ancak bu konudaki ayetler incelendiğinde bunların sadece kâfirler bağlamında olduğu ve fakat müminleri de kapsadığına dair kesin bilginin olmadığı anlaşılmaktadır. İslam kelamcıları yeniden dirilmenin cismânî oluşunu kabul etmekle birlikte, organların şehadetinde ihtilaf etmiş, birçok müfessir bunun sadece dünyada iken işlediği günahlarını ve inkârcı tutumunu örtbas etmek isteyen kâfirler hakkında vuku bulacağını kabul etmiştir. Meselenin diğer yanı, insanın ahirette ruh ve beden bütünlüğü içerisinde, bu dünyada sahip olduğu benliği ile diriltilecek olmasıdır. İnsanın ahiretteki bedeninin ya bu dünyada sahip olduğu aslî maddesinden hareketle yeniden inşası ya da ahirete uygun yeni bir formatta olması mümkündür. Ancak biz, dünyada sürekli değişen hücreleriyle ve dünya hayatına göre yaratılmış yapısıyla sahip olduğumuz bedenlerin ahirette yeniden inşası değil, benliğimizi koruyan bir biçimde ve ahiret şartlarına uygun yeni bir bedenle diriltileceğimiz ihtimalinin daha yüksek olduğunu kabul ediyoruz. Buna ek olarak özellikle iç organların nakli kişilik nakli değildir. Dış organlar ise sadece -kısmi- psikolojik etki yaratabilir. Bu hakikat, organ naklinde inanç açısından bir sorun olmadığı görüşünü kuvvetlendirmektedir

The Organ Transplantation in Respect to the Type of Resurrection

Those who are against organ and tissue transplants are brought into question that transplanted organs, on whose behalf will testify in hereafter. They base on some verses about organs testimony in hereafter. However, when these verses are examined it is understood that they are only to the infidels but not for muslims. Islam theologians even accept to corporeal resurrection they don't all believe in the testimony of organs in the hereafter for everyone. They agree upon bear testimony of organs for only infidels that they want to conceal their sins and profanity. The other side of the issue, it is possible that human's body may be the same as in this world or different. It is truth that the human's body is only compatible with the conditions of this world but not other world. Therefore we think the resurrection is more likely that human will resurrected with a new body in the hereafter. So there is no prevent to organ transplant. Also the transplantion of internal organs is not transfer personality. But external organ transplantion can create a psychological impact. This fact strengthens the view of organ transplantation's is not a problem in terms of belief

___

  • el-Âmidî, Seyfüddin, el-Ebkârü'l-Efkâr fi Usûli'd-Din (I-V), tahk. Ahmed Muhammed el- Mehdî, Dârü'l-Kütübi'l-Vesaiki'l-Kavmiyye, Kahire 2004.
  • el-Bağdadî, Abdulkahir, Usûlü'd-Din, Dârü'l-Fünûn, İstanbul 1928.
  • Bardakoğlu, Ali, "Haramlar ve Helaller", İlmihal (I-II), DİB Yay., Ankara 2006.
  • Bebek, Adil, "Mâtüridî'nin Kelâm Sisteminde Âhiret İnancı", M.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergi- si, 19 (2000), ss. 5-41.
  • el-Beyzâvî, Envârü't-Tenzîl ve Esrârü't-Te'vîl (I-V), haz. Muhammed Abdurrahman Maraş- lı, Dârü't-Türâsi'l-Arabi, Beyrut trs.
  • el-Buhârî, Ebû Abdullah Muhammed b. İsmail, Sahîhu'l-Buhârî, Dârü İbni Kesîr, Dımeşk- Beyrut 2002.
  • el-Cürcânî, Seyyid Şerif, Şerhu'l-Mevâkıf (I-IV), tahk. Mahmut Ömer Dimyatî, Beyrut 1998.
  • Dağcı, Şamil, "işkence" mad., DİA, İstanbul 2001.
  • el-Cüveynî, Ebu'l-Meâli, Akidetü'n-Nizâmiyye, (Akaide Dair İki Risale), M.Ü. İlahiyat Vakfı yayınları no:41, İstanbul ts.
  • ________,Kitabu'l-İrşâd, Çev. Adnan Bülent Baloğlu vd., TDV Yay., Ankara 2012, 2. Baskı.
  • Ebû Dâvûd, Süleyman b. Eş'as, Sünenü Ebî Dâvûd, Haz. Muhammed b. Salih er-Rachî, Beytü'l-Efkâri'l-Devliyye, Riyad ts.
  • Ertin Hakan, Özdemir Merve, Hayatın Başlangıcı ve Sonu, İstanbul 2013.
  • Fazlurrahman, Ana Konularıyla Kur'an, (Çev. Alparslan Açıkgenç), Ankara Okulu Yay., Ankara 1996.
  • el-Gazalî, Ebu Hamid, el-İktisâd fi'l-İtikâd, Haz. İbrahim Agah Çubukçu-Hüseyin Atay, Ankara Ünv. İlahiyat Fakültesi Yay. XXXIV, Ankara 1962.
  • ________,Tehâfutu'l-Felâsife, tahk. Maurice Bauyger, el-Matbaatu'l-Katolikiyye, Beyrut 1962.
  • Harputî, Abdullatif, Tenkîhu'l-Kelam fî Akâidi'l-İslâm, Çev. İbrahim Özdemir-Fikret Kara- man, TDV Yay., Elazığ 2000.
  • Hot İnci, Karlıkaya Esin, "Semavi dinlerin Bakış Açısıyla Organ Nakli", Sendrom Dergisi, Kasım-Aralık 2008, ss. 59-65.
  • İbn Âşûr, Muhammed Tahir, et-Tahrîr ve't-Tenvîr (I-XXX), Daru's-Sahnun, Tunus 1997
  • İbn Hazm, el-Muhalla (I-XI), tah. Abdurrahman el-Cezirî, İdaretü't-Tabâatiti'l-Münira, Mısır ts.
  • ________,el-Usûl ve'l-Furû, tah. Muhammed Atıf Irakî-?,- İbrahim İbrahim Hilal, Daru'n
  • Nahdatü'l-Arabiyye, Kahire 1987.
  • İbn Kesir, Ebu'l-Fida, Tefsirü'l-Kur'ani'l-Azim (I-VIII), tahk. Sami b. Muhammed es- Selame, Dâru't-Tayyibe, Riyad 1999, 2. Baskı.
  • İbn Mâce, Ebû Abdullah Muhammed b. Yezîd el-Kazvînî, Sünenü İbni Mâce, Haz. Mu- hammed b. Salih er-Rachî, Beytü'l-Efkâri'l-Devliyye, Riyad ts.
  • İbn Manzur, Lisanu'l-Arab (I-VI), tah. Abdullah Ali el-Kebir, Muhammed Ahmed Hasbul- lah ve Haşim Muhammed eş-Şâzelî, Dâru'l-Meârif, Kahire ts.
  • İbn Sinâ, el-Mebde' ve'l-Meâd, haz. Abdullah Nûrânî, Tahran 1998.
  • el-İsfehânî, Râgıb, el-Müfredât, Dârü'l-Marife, Beyrut 2010.
  • el-İsferâyinî, Ebu Muzaffer, et-Tabsîr fi'd-Dîn, tahk. Kemal Yusuf el-Hût, Âlemü'l-Kütüb, Beyrut trs.
  • Kâdî Abdülcebbâr, Şerhu Usûli'l-Hamse (I-II), Çev. İlyas Çelebi, Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yay., İstanbul 2013.
  • Mâtürîdî, Te'vîlâtü'l-Kur'ân (I-XVIII), tahk. Muhammed Masum Vanlıoğlu- Bekir Topaloğ- lu, Mizan Yayınevi, İstanbul 2011.
  • Meşkûr, Cevad, Mezhepler Tarihi Sözlüğü, Ankara Okulu, Ankara 2011.
  • Mukatil b. Süleyman, Tefsir (I-III), tah. Ahmed Ferid, Dârü'l-Kütübi'l-İlmiyye, Beyrut 2003.
  • Orçun Çil, Şefik Görkey, "Beyin Ölümü Kriterlerinin Tarihsel Gelişimi ve Kadavradan Organ Nakline Etkisi", Marmara Medical Journal 2014; 27: 69-74.
  • el-Pezdevî, Ebu Yusr, Ehl-i Sünnet Akâidi, Çev. Şerafeddin Gölcük, Kayıhan Yay., İstanbul 1988, 2. Baskı.
  • Pulat Akın Sabancı, Aykut Karasu, Selhan Karadereler, Orhan Barlas "Beyin Ölümü Tanısı", Sinir Sistemi Cerrahisi Dergisi, 1 (2), İstanbul 2008, ss. 81-85.
  • Rıza, Reşit, Tefsirü'l-Menâr (I-XII), Dârü'l-Menâr, Mısır 1947, 2. Baskı.
  • es-Sâbûnî, Nureddin, el-Bidâye, haz. Bekir Topaloğlu, DİB Yay., Ankara 1991, 4. Baskı.
  • eş-Şehristanî, Muhammed Abdulkerim, el-Milel ve'n-Nihal, Çev. Mustafa Öz, Ensar Yayın- ları, İstanbul 2005.
  • Şener, Mehmet, "İslam Hukukuna Göre Organ Nakli Üzerine Bir Deneme", Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi VII, İzmir 1992, ss. 137-146.
  • Şevkânî, Muhammed b. Ali b. Muhammed, Fethu'l-Kadîr (I-V), Dârü'l-Fikr, Beyrut trs.
  • Taberî, İbn Cerîr, Tefsirü't-Taberî (I-XXXV), tahk. Abdullah b. Abdulmuhsin et-Türkî, Darü'l-Hicr, y.y., trs.
  • Taftazanî, Saduddin, Şerhu'l-Akaid, Çev. Süleyman Uludağ, Dergah Yay., İstanbul 1991.
  • ________,Şerhu'l-Mekâsıd (I-V), tahk. Abdurrahman Umeyra, Âlemü'l-Kütüb, Beyrut 1998, 2. Baskı.
  • Et-Tirmizî, Ebû Îsâ Muhammed b. Îsâ, Câmiu't-Tirmizî, Haz. Muhammed b. Salih er- Rachî, Beytü'l-Efkâri'l-Devliyye, Riyad ts.
  • Topaloğlu Bekir, Çelebi İlyas, Kelam Terimleri Sözlüğü, İSAM Yay., İstanbul 2010.
  • Toprak, Süleyman, "haşir" mad. DİA, İstanbul 1997.
  • Türcan, Galip, "Kur'an'da Ahiret İnancı", Doktora Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi, Isparta 2002.
  • Ünverdi, Mustafa, "İslam'da Ahiret İnancı ve Reenkarnasyon", Yüksek Lisans Tezi, Çuku- rova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana 2003. el-Vâhidî, el-Vasît (I-IV), tahk. Adil Ahmed Abdulmevcûd vd., Dârü'l-Kütübi'l-İlmiyye, Beyrut 1994.
  • Yaman, Ahmet, "İslam Hukuku Açısından Organ Nakli ve Beyin Ölümü", Organ Nakli Sempozyumu, Malatya 2014, ss. 26-36.
  • Yavuz, İsmail, "Organ Nakli ve Vasiyeti Caiz midir" Hakikat Dergisi, sayı 94, İstanbul 2001, http://www.hakikat.com/anabuay.html (29.01.2015).
  • Yavuz, Yusuf Şevki, "acbü'zeneb" mad., DİA, İstanbul 1988.
  • ________, "ba's" mad. DİA, İstanbul 1992.
  • Yazır, Elmalılı Hamdi, Hak Dini Kur'an Dili (I-X), Eser Yay., İstanbul 1979.
  • Yüksek, Emrullah, "hesap" mad. TDV İSAM Yay., İstanbul 1998.
  • Zemahşerî, Ebu Kâsım, El-Keşşâf (I-VI), tahk. Adil Ahmed Abdulmevcud ve Ali Mu- hammed Muavvız, Mektebetü Ebikan, Riyad 1998.