16/NAHL 44 BAĞLAMINDA HZ. PEYGAMBER'İN TEBYİN GÖREVİ

Kur'ânî bir kavram olan "beyan" sözlüklerde, "açıklamak, açıkça ortaya koymak ve belirgin hale getirmek" anlamlarına gelmektedir. Kur'an-ı Kerim'in Mushaflaştırılması ve nüzul döneminden uzaklaşılmasından sonra, bazı Kur'an kavramları anlam kaymasına uğramıştır. Son dönemdeki kaynaklarda yer alan beyan tanımı genel olarak, "mücmel (kapalı) olanı tefsir etmek" şeklindedir. Oysa inceleyebildiğimiz kadarıyla beyan kavramı, ne nüzul dönemindeki şiirlerde ne ilk dönemlerde yazılan sözlüklerde ne de konuyla ilgili ayetleri Kur'an bütünlüğü içerisinde ve bağlamını dikkate alarak okuduğumuzda "anlamı kapalı olanı tefsir etmek" gibi bir anlama gelmediği anlaşılmaktadır. Bu açıdan bakıldığında beyan kavramının anlam kaymasına uğradığı söylenebilir. Bizim yaptığımız çalışmaya göre, Kur'an-ı Kerim'de değişik kalıplarda kullanılan"b-y-n" kökü ve türevleri daha çok "ilahi açıklamalar" anlamına gelmektedir. Peygamberlerin beyanı ise, Allah tarafından kalplerine ilka olunan vahyi, gizlemeden, eklemeden, değiştirmeden, unutmadan, ne ise olduğu gibi muhataplarına bildirmeleridir

The Holy Prophet's Declaratıon Mission in The Context Of Surat An-Nahl 44

"Declaration (beyan)" that is a concept in Koran means "explanation, articulation and making apparent" in the dictionaries. After Koran became a book and the apocalypse period was far away, the term "beyan" lost its meaning like many words in the Qur'an. We see that loss of meaning occurred when the concept beyan was deemed to mean "to expound that is succinct". However, based on our findings, it is recognized that the concept beyan does not mean "to expound that is succinct" when we examine the poetry in the apocalypse period and when we read the relevant verses within the integrity of the Koran and taking their context into consideration. In this respect, we can say that loss of meaning occurred regarding the meaning of the concept beyan. According to the results of our work, when the In Koran, the base "b-y-n" and its derivatives used in various patterns mean "divine explanations". Beyan in the meaning of declaration of the prophets is to deliver the respondents the apocalypse taught into their hearts by the God as it is without hiding it, adding something to it, changing it and forgetting it

___

  • ABDÜLBAKİ, M. Fuad: el-Mu'cemu'l-müfehreslielfazi'l-Kur'ani'l Kerim, Daru'l-Kütübi'l- Mısrıyye, Kahire, 1364.
  • ALUSİ, Mahmud Şükri el-Bağdadi el-Alusi, Buluğu'l-ereb fi ma'rifeti ahvali'l-'Arab, Daru'l- Kütübi'l-'İlmiyye, Beyrut, t.y.
  • ANTERE, b. Şeddad b. Amr el-Absi: Divanü Antere, IV. Baskı, Matbaatu'l-Adab, Beyrut, 1893.
  • ATEŞ, Süleyman: Kur'an Ansiklopedisi, Kur'an Bilimleri Araştırma Vakfı Yay, İstanbul, "t.y".
  • AYDIN, Ömer, Kur'an-ı Kerim'de İman Ahlak İlişkisi, İşaret Yayınları, İstanbul, 2007.
  • BAYRAKTAR, Zeki, Kur'an ve Sünnet Ama Hangi Sünnet, Süleymaniye Vakfı Yay, İstan- bul, 2013.
  • BİLMEN, Ömer Nasuhi: Kur'an-ı Kerim'in Türkçe Meali Alisi ve Tefsiri, Bilmen Basım ve Yayınevi, İstanbul, 1984.
  • BUHARİ, Abdülaziz b. Ahmed el-Buhari: Keşfü'l-esrar an Usuli'l Pezdevi, tahk. Muhammed el-Mu'tasım Billah el-Bağdadi, Daru'l-Kitabi'l-Arabi, Beyrut, 1997.
  • CESSAS, Ahmed b. Ali er-Razi el-Cessas: Usulu'l-Fıkıh (el-Füsulfi'l-Usul), tahk. Uceyl Casim en-Nemşi, Mektebetu'l-İrşad, Kuveyt, 1994.
  • CEVHERİ, Ebu Nasr İsmail b. Hammad el-Cevheri: es-SıhahTacu'l-luğa ve sıhahu'l- Arabiyye, Daru'l-Hadis, Kahire, 2009/1430.
  • DEBUSİ, Ebû Zeyd Abdullah (Ubeydullah) b. Muhammed b. Ömer b. İsa ed-Debusi: Takvimu'l-edille fi usuli'l-fıkıh, tahk. Halil Muhyiddin el-Meys, Daru'l-Kütübi'l- İlmiyye, Beyrut, 2001.
  • DEMİRCİ, Muhsin: Tefsir Tarihi, İfav Yay, İstanbul, 2012.
  • DERVEZE, Muhammed İzzet: et-Tefsiru'l-hadis, Dar'u İhyai'l-Kütübi'l-Arabiyye, y.y., 1962.
  • DİHLEVİ, Şah Veliyyullah ed-Dihlevi: Huccetullahi'l-Baliğa, tahk. Seyyid Sabık, Daru'l- Kütübi'l-Hadise, Kahire, t.y.
  • DÜZENLİ, Yaşar: Üslub ve Semantik Açıdan Kur'an ve Şefaat, Pınar Yay, İstanbul, 2008.
  • EBÛ ZEMENİN, Ebû Abdullah Muhammed b. Abdullah b.: Tefsiru'l-Kur'ani'l-aziz, tahk. Ebû Abdullah Huseyn b. Akaşe, Muhammed b. Mustafa el-Kenz, el-Farugu'l- Hadise, Kahire, 2002.
  • EBÛ ZEHV Muhammed: el-Hadis ve'l-muhaddisun, el-Mektebetu't-Tevkıfiyye, Mısır, 2013.
  • EBU'S-SUUD, Muhammed b. Muhammed el-Amadi: İrşadü'l-akli's-selim ila mezaya'l- Kur'ani'l-Kerim, Daruİhyai't-Turasi'l-Arabi, Beyrut, 2010.
  • EHDEB, Haldun el-Ehdeb: Esbabu ihtilafi'l-muhaddisin, ed-Daru's-Suudiyye, Cidde, 1987.
  • ELİK, Hasan: İnsan Eksenli Din, İfav Yay, İstanbul, 2012.
  • ESED, Muhammed: Kur'an Mesajı, İşaret Yayınları, İstanbul, 2009.
  • FAZLUR RAHMAN: Ana Konularıyla Kur'an, Çev. Alparslan Açıkgenç, Ankara Okulu, Ankara, 2012.
  • FERAHİDİ, Halil b. Ahmed el-Ferahidi: Kitabu'l-ayn, tahk. Mehdi el-Mahzumi, İbrahim es-Samerrai, Tahran, 2004/1425.
  • FERRA, İbnü'l-Ferra Muhammed b. Hüseyin EbûYa'la el-Ferra: el-'Udde fi usuli'l-fıkh, tahk. Ahmed b. Ali Seyru'l-Mubarekî, el-Memleketu'l-Arabiyyetu's-Suudiyye, y.y., 1993.
  • GAZALİ, EbûHamid Muhammed b. Muhammed et-Tusi: İhyau ulumi'd-din, Daru'l- M'arife, Beyrut, t.y.
  • GELGEÇ, Sevim: "Kur'an-ı Kerim'de Beyan Kavramı ve Hz. Peygamber'in Tebyin Görevi" İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2015.
  • İBN AŞUR, Muhammed Tahir: Tefsiru't-tahrir ve't-tenvir, b.y.,t.y.
  • İBN ATİYYE, el-Endelusi: el-Muharreru'l-veciz fi tefsiri'l-kitabi'l-aziz, tahk. Abdusselam Abduşşafi Muhammed, Daru'l-Kütübi'l-İlmiyye, Beyrut, 1993.
  • İBN FARİS, EbûHüseynAhmed b. Zekeriyya: Mekayisu'l-luğa, Daru'l-Hadis, Kahire, 2008.
  • İBN İSHAK, Muhammed b. Yesar el-Matlabi el-Medeni: es-Siretü'n-nebeviyye, tahk. Ah- med Ferid el-Mezidi, Daru'l-Kütübi'l-İlmiyye, Beyrut, 2009.
  • İBN KESİR, Ebu'lFida İsmail b. Ömer: Tefsiru'l-Kur'ani'l-azim, thk. Sami b. Muhammed es-Selame, DaruTaybe, Riyad 1997.
  • İBN MANZUR, Ebu'l-Fazl Muhammed b. Mükerrem b. Ali el-Ensari: Lisanu'l-Arab, Daru İhyai't-Turasi'l-Arabi, Beyrut, 1997.
  • İBN TEYMİYYE, Takıyuddin Ahmed b. Abdulhalim: Mukaddime fi usuli't-tefsir, tahk. Adnan Muhammed Zarzur, Dar'ul-Kur'ani'l-Kerim, Beyrut, 1971.
  • İMRİU'L KAYS: Yedi Askı, trc. ŞerefeddinYaltkaya, Maarif Matbaası, İstanbul, 1943.
  • İNCİ, Esra, "Kur'an'da Efdaliyet Düşüncesi", İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü- sü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2013.
  • İSFEHANİ, Ragıb el-İsfehani: Müfredat fi elfazi'l-Kur'an, tahk. Safvan Adnan Davudi, Daru'ş-Şamiyye, Beyrut, 2009.
  • KADİ ABDÜLCEBBAR, Ebi'l-Hasen el-Esed Abadi: el-Muğni fi ebvabi't-tevhidve'l-adl, nşr, Emin el-Huli, Matbaat'u Daru'l-Kütüb, Birleşik Arap Emirlikleri, 1960.
  • KARADAVİ, Yusuf el-Karadavi: Sünneti Anlamada Yöntem, Çev. Bünyamin Erul, Nida Yay, İstanbul, 2014.
  • KURTUBİ, Ebû Abdullah Muhammed b. Ahmed b. Ebî Bekir el-Kurtubi: el-Camiu li- ahkami'l-Kur'an, tahk. Abdullah b. Abdu'l-Muhsin et-Turki Muessesetu'r-Risale, Beyrut, 2006.
  • KUTUB, Seyyid: fi Zılali'l-Kur'an, trc. M. Emin Saraç vd., Hikmet Yay, İstanbul, 1979.
  • MATURİDİ, Ebû Mansur Muhammed b. Mahmud: Te'vilatuehli's-sünne, (MecdiBasellüm), Daru'l-Kütübi'l İlmiyye, Beyrut, 2005.
  • MEVDUDİ, Ebu'l Al'a: Tarih Boyunca Tevhid Mücadelesi ve Hz. Peygamber'in Hayatı, Çev. Ahmet Asrar, Pınar Yay, İstanbul, 2014.
  • ORUM, Fatih: Kur'an'ı Anlama Usulü, Süleymaniye Vakfı Yay, İstanbul 2013.
  • ÖĞMÜŞ, Harun, Muhadarat fi ulumi'l-Kur'an ve tarihi't-tefsir, İfav Yay, İstanbul, 2014.
  • ÖZDEMİR, Abdurrahman: Lebid b. Rabia el-Amiri ve Divanı, Araştırma Yay, Ankara, 2007.
  • ÖZSOY, Ömer, Sünnetullah: Bir Kur'an İfadesinin Kavramlaşması, Fecr Yayınevi, Ankara, 1999.
  • ÖZTÜRK, Mustafa: Cahiliyeden İslamiyet'e Kadın, Ankara Okulu, Ankara, 2015.
  • POLAT, Fethi Ahmet: Tefsir Araştırmalarında Yöntem Sorunları-II, Aybil Yay, Konya, 2014.
  • RAZİ, Ebû Abdullah Fahreddin Muhammed b. Ömer Fahreddin er-Razi: Mefatihu'l-Gayb, Daru'l-Kütübi'l-İlmiyye, Beyrut, 1990.
  • SALİH, Subhi es-Salih: Ulumu'l-hadis ve mustalahuhu, Daru'l-İlmi'l-Melayin, Beyrut, t.y.
  • SOYALAN, Mehmet Yaşar: Vahiy Savunması, Ağaç Yay, İstanbul, 2008.
  • ŞAFİÎ, Muhammed b. İdris eş-Şafiî: er-Risale, tahk. Abdüllatif el-Hemim, Mahir Yasin el- Fahl, Daru'l-Kütübi'l-İlmiyye, Beyrut, 1971.
  • ŞAFİÎ, Muhammed b. İdris eş-Şafiî: el-Ümm, Daru'l-Marife, Beyrut, t.y.
  • ŞATIBİ, Ebû İshak eş-Şatıbi: el-Muvafakat fi usuli'ş-şeria, el-Mektebetu't-Tevfikiyye, Mısır, 2003.
  • TABERİ, Ebû Cafer Muhammed b. Cerir et-Taberi: Câmiu'l-beyan an-t'evil'iâyi'l-Kur'an, Daru'l-Hadis, Kahire, 2010.
  • UĞUR, Hakan, "Eski Ahid'deki "Dua" Kavramının Kur'an'daki "Salat" Kavramıyla İlişki- si", Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C: 8, Sayı 2, Temmuz-Aralık 2008.
  • USMANİ, Muhammed Taqi: Sünnet'in Bağlayıcılığı, Çev. İbrahim Kutluay, Rağbet Yay, İstanbul, 2010.
  • WENSİCK, A. J., "Salât mad.", İslam Ansiklopedisi, C: X, MEB Yayınları, 1997.
  • YAZIR, Elmalılı Hamdi: Hak Dini Kur'an Dili, sad. Nedim Yılmaz, Hisar Yayınevi, İstan- bul, 2011.
  • YILDIRIM, Suat: Peygamberimizin Kur'an'ı Tefsiri, Akademi Yay, İzmir, 2008.
  • ZEBİDİ, Muhammed Murtaza el-Huseyni ez-Zebidi: Tacu'l-arus min cevahiri'l-Kamus, tahk. Ali Hilali, Kuveyt, 2001.
  • ZERKEŞİ, Bedruddin Muhammed b. Abdullah ez-Zerkeşi: el-Burhan fi ulumi'l-Kur'an, tahk. Yusuf Abdurrahman el-Mera'şeli vd., Daru'l-Marife, Beyrut, 1994.