Türkiye'de Sivil Toplum Tartışmaları Üzerine

Türkiye'de kökleri 1940'lara dayanmasına karşın, özellikle 1980'li yıllardan sonra büyük bir gelişim gösteren sivil toplum örgütleri sosyal yaşamda/kamusal alanda etkili özne olmaya başlamışlardır. Bununla birlikte, sayıları giderek artan bu örgütlerin çeşitli çıkar grupları ve farklı siyasal çevreler tarafından özsel amaçlarının dışında kullanılmaları konuya ilişkin ciddi tartışmaların yaşanmasına yol açmaktadır. Çalışmamızın temel amacı, çeşitli çıkar grupları ve farklı siyasal çevrelerin sivil topluma bakış açılarını değerlendirmek ve böylelikle sivil toplumun neliğine ilişkin yaşanan kaosun üstesinden gelebilmenin koşullarına işaret etmektir.

Some Discussions on the Turkish NGO's

Organizations (NGO) founded with the aim of forming a civil society in Turkey, although having roots back in the 1940s, developed to a great extent in the 1980s and began to be an influential subject in social life and/or in public sphere. Together with this fact, these organizations increasing in quantity suffered from the manipulations of interest groups and various political circles which tried to use them by means incompatible with their essential aims. This situation led to serious debates and to the need for renewal. The basic purpose of our study is to evaluate the points of view of such interest groups and political circles. Thus it will be possible to figure out the conditions for overcoming the present chaos concerning the real essence of a civil society.

___

  • AKAT, A. Savaş. (1991), "Sivil Toplum ve Ekonomi", iç. Sivil Toplum. (Der. Y. Fincancı), İstanbul: TÜSES Yayınları, s.57-72.
  • BALİ, Rıfat N. (2000), "Sivil Toplum Hareketinin İki Zaafı: İşadamları ve Elitizm", Birikim. Sayı: 130, s.33-42.
  • BECKMAN, Björn. (1998), "Demokratikleşmeyi Anlamak: Sivil Toplum Kavramı Üzerine Notlar", (Çev. Ahmet Fethi), iç. Sivil Toplum Demokrasi ve Dünyası. (Der. E. Özdalga ve S. Persson), İstanbul:Tarih Vakfı Yurt Yayınları, s.1-10.
  • BELGE, Murat. (1989), Sosyalizm Türkiye ve Gelecek. İstanbul: Belge Yay.
  • ÇAHA, Ömer. (1994), "Sivil Toplumun Dünü ve Bugününde Kadın", Türkiye Günlüğü. Sayı: 26, s.57-59.
  • ÇARALAN, İhsan. (1999), "Sivil Toplum Örgütleri Ne Kadar Sivil?", Evrensel Kültür. Sayı: 94, s.31-33.
  • DAHRENDORF, Ralf. (1991), "Sivil Toplumla Birleşilebilir mi?" (Çev. Tahir Balkan), New Perspectives Quarterly. C.1-2, , s.72-74.
  • DOĞAN, İsmail. (2000), "Sivil Toplum: Ondan Bizde de Var", iç. Sivil Toplum. İstanbul: Sistem Yay., s.20-40.
  • ERCAN, Hülya. (2000), Antonio Gramsci ve Sivil Toplum, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ERDOĞAN TOSUN, Gülgün. (2000), "Sivil Toplum Örgütleri İçinde Katılım ve Demokrasi", Birikim. Sayı: 130, s.52-60.
  • ERDOĞAN, Mustafa. (1993), Liberal Toplum Liberal Siyaset. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • ERÖZDEN, Ozan. (1997),"STK'lar ve Hukuki Çerçevede Yenilik Talepleri Üzerine Notlar", iç. Merhaba Sivil Toplum. (Der. Taciser Ulaş), İstanbul: Helsinki Yurttaşlar Derneği Yay., s.13-22.
  • GÖLE, Nilüfer. (1998), "Yurtdışı İlişkilere Kuramsal Bir Bakış", iç. Üç Sempozyum: Sivil Toplum Kuruluşları. İstanbul: T. E. ve T. T.V. Yay., s.114-120.
  • HANN, Criss. (2000), "Problems with the (de)privatization of Religion", iç. Anthropology Today, Vol.16, p.14-20.
  • HEPER, Metin. (1985), The State Tradition In Turkey. Walkigton: The Eathen Press.
  • HEPER, Metin. (1992) "The Strong State and Democracy: The Turkish Case in Comparative and Historical Perspective", iç. Democracy AndModernity. S.N. Eisenstadt, Leiden (Der.), E.S. Brill.
  • KALAYCIOĞLU, Ersin. (1998), "Sivil Toplum ve Neopatrimonyal Sistem", iç. Küreselleşme Sivil Toplum ve İslâm. (Der. E.F. Keyman ve A.Y.Sarıbay), Ankara: Vadi Yay., 111-135.
  • KARAMAN, Lütfullah. (1990), "Sivil Toplum Kavramı ve Türkiye Üzerine Değerlendirmeler: Bir Yeniden Bakış", Türkiye Günlüğü. Sayı: 10, s.4-22.
  • KEANE, John. (1994), Demokrasi ve Sivil Toplum. (Çev. Necmi Erdoğan), İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • KIZILÇELİK, Sezgin ve Yaşar ERJEM. (1996), Açıklamalı Sosyoloji Sözlüğü.İzmir: Saray Kitabevi.
  • KUÇURADİ, İonna. (1998), "Sivil Toplum Kuruluşları-Kavramlar", iç. Üç Sempozyum: Sivil Toplum Kuruluşları. İstanbul: T. E. ve T. T. V. Yay., s.24-31.
  • KUKATHAS, Chandar. (1998), "İslam, Demokrasi ve Sivil Toplum", (Çev. M.B. Seçilmişoğlu ve E. Köktaş), Türkiye Günlüğü. Sayı: 53, s.57-67.
  • KÜÇÜKÖMER, İdris. (1994), Sivil Toplum Yazıları. İstanbul: Bağlam Yay.
  • MARBY, Tristan J. (1998), "Modernization, nationalism and Islam: An examination of Ernest Gellner's writings on Muslim...", iç. Ethic&Racial Studies. Vol. 21, p.64-85.
  • MARDİN, Şerif. (1997), "Sivil Toplum", iç. Türkiye'de Toplum ve Siyaset Makaleler 1. (Der. M. Türköne ve T. Önder), İstanbul: İletişim Yayınları, s.9-19.
  • MERT, Nuray. (1998), "Sivil Toplum Tartışmaları", Toplumbilim. Sayı: 8, s.37-41.
  • ÖNCÜ, Ayşe. (1991), "Sivil Toplum ve Katılım", iç. Sivil Toplum. (Der. Y. Fincancı), İstanbul: TÜSES Yay., s.41-48.
  • ÖZDALGA, Elisabeth. (1998), "Sivil Toplum ve Düşmanları", (Çev. Ahmet Fethi), iç. Sivil Toplum, Demokrasi ve İslam Dünyası. (Der. E. Özdalga ve S. Persson), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, s.97-111.
  • POPPER, Karl R. (1989), Açık Toplum ve Düşmanları Cilt 1. (Çev. Mete Tunçay), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • SANCAR, Mithat. (2000), "Global Sivil Toplum mu?", Birikim. Sayı: 130, s.19-32.
  • SARIBAY, A. Yaşar. (1992), "Türk Siyasal Kültürünün Yeni Bir Sembolü: Sivil Toplum", Birikim, Sayı: 38/39, s.112-116.
  • SARIBAY, A. Yaşar. (1994), Postmodernite, Sivil Toplum ve İslâm. İstanbul: İletişim Yay.
  • SARIBAY, A. Yaşar. (1998), "Türkiye'de Demokrasi ve Sivil Toplum", iç. Küreselleşme Sivil Toplum ve İslâm. (Der. E.F. Keyman ve A.Y. Sarıbay), Ankara: Vadi Yay., 88-110.
  • SİLİER, Orhan. (1998), "Açılış Konuşması", iç. Üç Sempozyum: Sivil Toplum Kuruluşları. İstanbul: T. E. ve T. T.V. Yay., s.3-5.
  • SUNAR, İlkay. (1999), "Sivil Toplum ve İslamiyet" (Çev. Ahmet Fethi), iç. Sivil Toplum, Demokrasi ve İslam Dünyası. (Der. E. Özdalga ve S.Persson), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, s.11-21.
  • TEZCAN, Mahmut. (1998), "Cumhuriyet Dönemi Boyunca Ülkemizde Sivil Toplum Örgütlerinin Gelişimine Eleştirel Bir Bakış", iç. 75. Yılında Tüm Boyutlarıyla Cumhuriyet Sempozyumu. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Yay., s.69-74.
  • TEKİN, Serdar. (2000), "Sivil Toplumun Devletiyle Bölünmez Bütünlüğü", Birikim. Sayı: 130, s.43-46.
  • THERBORN, Göran. (1999), "Sivil Toplumun Ötesi: Demokratik Deneyimler ve Ortadoğu'ya Uygunlukları" (Çev. Ahmet Fethi), iç. Sivil Toplum, Demokrasi ve İslam Dünyası. (Der. E. Özdalga ve S. Persson), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, s.61-73.
  • TIBI, Bassam. (1999), "İslam Uygarlığında Sivil Toplumun Kültürel Dayanağı: İslam ve Demokrasi-Uygarlıklar Arasındaki Köprüler" (Çev. Ahmet Fethi), iç. Sivil Toplum, Demokrasi ve İslam Dünyası. (Der. E. Özdalga ve S. Persson), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, s.61-73.
  • TURAN, İlter. (1991), "Sivil Toplum Kurumları ve Özerklik", iç. Sivil Toplum. (Der. Y. Fincancı), İstanbul: TÜSES Yay., s.27-34.
  • USUL, Resul. (1997), "Sivil Toplum, Oryantalizm, Demokrasi ve Osmanlı -Eleştirel Bir Yaklaşım-", Türkiye Günlüğü. Sayı: 47, s.78-92.
  • YAVUZ, Hilmi. (1999), "Sivil Toplum mu, Devletin İdeolojik Aygıtı mı? (1)",iç. İslam ve Sivil Toplum Üzerine Yazılar. İstanbul: Boyut Kitapları,s.70-71.
  • WEDEL, Heidi. (1997), "Türkiye Cumhuriyeti'nde Sivil Toplumun Nüveleri-Demokratikleşmenin taşıyıcısı mı Yeni Bir Seçkinler Örgütlenmesi mi?" (Çev. Erol Özbek), iç. Ortadoğu'da Sivil Toplumun Sorunları.(Der. F. İbrahim ve H. Wedel.), İstanbul: İletişim Yay., s.137-162.
  • WALZER, Michael. (1992), "Sivil Toplum Düşüncesi: Toplumsal Yapılaşmaya Doğru Bir Adım", (Çev. Nuran Erol), iç. Birikim. Sayı: 37, s.33- 41.