DÜNYADA HAFIZLIK YÖNTEM ÖRNEKLERİ

Kur'an'ın en önemli özelliklerinden biri kolay ezberlenmesidir. Onu bütünüyle ezberleyen kimseye hafız denir. Hafızlık bu ezberleme işinin adıdır. İlk dönemden beri Müslümanlar Kur'an'ı ezberleme sürecinde çeşitli yöntemler kullanmışlardır. Ülkemizde yaygın olarak geleneksel hafızlık yöntemi uygulanırken, dünyada hafızlık için uygulanan yöntemler çok çeşitlidir. Burada konu ettiklerimiz daha çok tecrübî uygulamalara dayalı olarak otoritelerce paylaşılan bilgilerden oluşmaktadır. Ülkemizde uygulanan geleneksel yöntem amaca götüren en uygun yöntem gibi gözükmektedir. Dünyadaki uygulamalar çok zahmetli, uzun zamanlar alan ve çabuklaştırıcı bir pratik veçhesi bulunmayan bir nitelik taşımaktadır. Tecrübeye dayalı bu yöntemlerden en yaygını Kur'an'ı baştan başlayıp sonuna kadar sayfa sayfa ezberlemektir. Bunu sureleri baştan başlayıp sırayla sonuna kadar sure sure ezberlemek ve önce son cüzü ezberleyip sonra baştan sona tamamlamak şeklindeki yöntemler takip eder. Uygulanan bir diğer yöntem, surelerin önce Kur'an'ın baş tarafındaki uzun olanlarını ezberleyip bir müddet bunları kuvvetlendirmek, sonra kalanını tamamlamak şeklindedir. Kur'an'ın ezberi için uygulanan yöntemlerde zamanı azaltan, kaliteyi artıran, kalıcılığa yönelik olan ve bunaltıp bıktırmayan bir uygulama daha cazip olacaktır. Dünyada gözlemlediğimiz yöntemler bu özelliklerin bir kısmını barındırsa da ekseriyetle bunlardan uzak yöntemlerdir. Bu nedenle ülkemizde uygulanan yöntem en uygun yöntem gibi gözükmektedir.

QUR’AN MEMORISING METHODS SAMPLES IN THE WORLD

One of the most important features of the Koran is its memorization is easy. Anybody is called hafiz it completely memorized. Qur’an memorizing is the name of this business. From the first period it was Muslims have used various methods in the memorization process. The method applied in our country seems to be the most appropriate method leads to goal. The applications in the world, more than once that accelerates field and carries no practical aspect of nature. The most common of these methods is to memorize the Koran pages based on experience, starting from the beginning until the end. Until the end of time to memorize it in order to start over and memorize the last juz before then follow the method in the form to complete from start to finish. Another method is applied on the long side of the Qur'an before beginning a period of time to strengthen memorize them, then complete the rest of them. To Koran memorization to reduce the time in the applied methods that improve the quality, durability and for an application that will be more attractive not to be snowed and pall. Methods that we observe in the world are far from the methods they usually dogged some of these features. Thus, the method applied in our country seems to be the most appropriate method

___

  • AKYÜREK, Süleyman; Kur’an Kursu Öğreticisinin Mesleki Yeterlilikleri, Erciyes
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (EÜSBE) Dergisi, sy. XVIII, 2005/1, Yıl: 6, Kayseri 2005.
  • AKDEMİR, Mustafa Atilla; Kur’an Ezberinde Kalite İhtiyacı ve Donanımlı Hafızlık, USL., İstanbul 2010.
  • ALICIGÜZEL, İzzettin; Çağdaş Okulda Eğitim ve Öğretim, Sistem Yay. II. Baskı, İstanbul 1999.
  • ARIFFIN, Sedek, Mustaffa Abdullah, Ishak Suliaman, Khadher Ahmad, Fauzi Deraman, Faisal Ahmad Shah, Mohd Yakub Zulkifli Mohd Yusoff, Monika Munirah Abd Razzak, Mohd Murshidi Mohd Noor, Jilani Touhami Meftah, Ahmad K Kasar, Selamat Amir ve Mohd Roslan Mohd Nor; "Effective Techniques of Memorizing the Quran: A Study at Madrasah tahfiz Al-quran, Terengganu, Malaysia", Middle-East Journal of Scientific Research 13 (1): 45-48, Malaysia 2013.
  • BALTACI, Cahit, 'Türk Eğitim Sistemi içinde Kur'an Kursları', Kur'an, Eğitim, Öğretim ve Verimlilik Sempozyumu, Ensar Neşriyat, İstanbul 2000. BARAN, Ziya; Hafıza Gücünüzü Keşfedin, Edinka Yay., İzmir 2003.
  • BAYRAKTAR, Mehmet Faruk; Hafızlık Eğitiminin Geleneksel Yöntemleri ve Kur'an Kursları, X. Kur'an Sempozyumu, Kur'an ve Eğitim, 12-13 Mayıs 2007, Fecr Yay. 115, Ankara 2008.
  • BENLİ, Abdullah; İlahiyat Fakültelerinde Yürütülen Kur’an Okuma ve Tecvid Dersleri İçin Bir Program Önerisi, Bilimname, Düşünce Platformu, sy. XXVIII, 2015/1, s. 134, Kayseri 2015.
  • BEYHAKÎ, Ahmed b. Hüseyin b. Ali b. Musa el-Hüsrevgirdî Ebubekir elHorasânî; es-Sünenü’l-Kübrâ, I-X, Haydarâbâd 1926.
  • BUHÂRÎ, Ebû Abdillah Muhammed b. İsmail (ö. 256/870); el-Câmiu’s-Sahîh, İstanbul 1979.
  • CEBECİ, Suat, Ünsal, Bilal; Hafızlık Eğitimi Sorunları, Değerler Eğitimi Dergisi, sy. 4/11, s. 32, İstanbul 2006.
  • ÇAYLI, Ahmet Fatih; Kur’an Kursu Öğreticilerine Göre Hafızlık Öğretimi ve Problemleri (Göller Bölgesi Örneği), (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dnş. Yrd. Doç. Dr. Saadettin Özdemir), Isparta 2005.
  • ÇETİN, Abdurrahman; “Tilavet”, DİA, XLI, 156, İstanbul 2012.
  • DİYANET İşleri Başkanlığı, Hafızlık Eğitim Programı, s. 14-17, Ankara 2010. EBÛ DAVUD, Süleyman b. el-Eş‘as b. İshak b. Beşir b. Şeddâd b. Amr el-Ezdî es-Sicistânî (ö. 275/888); Süneni Ebî Dâvûd, (Thk. Şuayb el-Arnavût, Muhammed Kâmil Karabeleli), I-VII, Daru Risâletü’l-Alemiyye, 1. Baskı, Riyad 2009.
  • EBÛ ŞÂME, el-Makdisî, Şihâbuddin Abdurrahman b. İsmail b. İbrahim; elMürşidü’l-Vecîz, (Thk. Tayyar Altıkulaç), Ankara 1986.
  • FIRAT, Yavuz; “Kur'an-ı Kerim’i Okuma Ezberleme ve Anlamını Öğrenme Üzerine”, Bilimname Düşünce Platformu, sy. XXII, s. 7-33, Kayseri 2012.
  • HÂKİM, Ebu Abdullah el-Hâkim en-Nisaburi; Müstedrek ale`s-Sahihayn, Mektebetü`l-Matbuati'l-İslamiyye, I-III, Beyrut tsz.
  • HAMİDULLAH, Muhammed; Kur'an-ı Kerim Tarihi, (Çev. Salih Tuğ), İFAV Yay., İstanbul 2000.
  • İBN CEZERÎ, el-Hafız Ebu’l-Hayr Muhammed b. Muhammed, ed-Dimeşkî (ö. 833/1429); Mukaddimetü’l-Cezeriyye, (Haz. M. Said Çögenli), Erzurum 2000.
  • _______; en-Neşr fi Kırâati’l-Aşr, I-II, (Thk. Ali Muhammed ed-Debbâ’), Mısır tsz. İBN MACE; Sünen, İstanbul 1401.
  • İBN SA'D, Ebû Abdullah Muhammed b. Sa'd b. Meni‘ ez-Zührî, (ö. 230/845); et-Tabakâtu'l-Kübrâ, Beyrut 1957.
  • İMAM Nevevî; et-Tibyân fî Adab-i Hameleti’l-Kur'an, Dâru’l-Marife, tsz.
  • KASTALLÂNÎ; Letâ'ifû'-İşârât, (Nşr. Âmir es-Seyyid Osman, Abdüssabûr Şâhîn), I-II, Kahire 1972. KUR'AN-I Kerim.
  • MÜSLİM, İbn Haccac el-Kuşeyri (ö. 261/875); Sahih-ü Müslim, Dârü’tTıbâati'l-Âmire, Kahire 1911.
  • MÜNÂVÎ; Feyzu’l-Kadir Şerhul-Camiu’s-Sağir, Darü’l-Marifet, Beyrut tsz.
  • PEKTAŞ, Pelin; Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretiminde Çoklu Zekâ Uygulamaları, İlköğretim 4-8. Sınıflar İçin Öğretmen El Kitabı, 2. Baskı, Ö. Ceceli O. Yay., Ankara 2003.
  • SAÇAKLIZADE, Muhammed b. Ebî Bekir el-Mar’aşî (ö. 1145/1732); Cühdü’lMukıl, Vilayet Matbaası, Konya 1872.
  • SARI, Mehmet Ali; “İcâzet”, DİA, XXI, İstanbul 1999.
  • ŞAHİN, Hatice; İslam Kültür Geleneğinde ‘Kur’ân Hıfzı’ Geleneği ve Günümüzdeki Uygulama Biçimleri, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara 2012.
  • ŞÂRÂNÎ, Ebül Mevahib Abdülvehhab b. Ahmed b. Ali b. Ahmed b. Muhammed b. Musa, (ö. 973/1566); Levakihu'l-Envar fî Tabakati'l-Ahyar, l-ll, Bulak 1859.
  • ŞENGÜL, İdris; Hz. Osman Döneminde Kur’an-ı Kerim’in İstinsahı, Çoğaltılıp Neşredilmesi, Kur’an’ın Mucizevi Korunması, Işık Yay., İstanbul 2004.
  • TİRMİZÎ, Muhammed b. İsa b. Sevra b. Musa b. Dahhâk Ebû İsa, (ö. 275/888); Sünen-ü Tirmizî, (Thk. Ahmed Muhammed Şakir, Muhammed Fuad Abdulbaki, İbrahim Atve), I-V, Matbaatu Mustafa el-Babî el-Halebî, 3. Baskı, Mısır 1975.
  • YILMAZ, Nazif; Kur’an Öğretiminde Temel İlkeler ve Yöntem-Teknikler, İstanbul 2012.
  • http://www.kalamullah.com/quran19.html. Erişim Tarihi: 29.08.2015.
  • https://muslimology.wordpress.com/2010/07/15/manual-of-quranmemorization-techniques-and-strategies/. Erişim Tarihi: 29.08.2015.
  • http://www.quranforbusypeople.com/how-to-memorize-the-quran/. Erişim Tarihi: 28.08.2015.
  • http://hifdh.weebly.com/practical-method.html. Erişim Tarihi: 28.08.2015.
  • http://islamicthinkers.com/welcome/?p=162. Erişim Tarihi: 27.08.2015.
  • http://www.alquranclasses.com/techniques-memorizing-quran/. Erişim Tarihi: 25.08.2015.
  • http://www.wikihow.com/Memorize-Ayahs-from-the-Quran. Erişim Tarihi: 24.08.2015.