BİR MİKRO ÜSLUP İNCELEME DENEMESİ: AHMED ARİF’İN MERHABA, İÇERDE, AY KARANLIK ŞİİRLERİNDE ÜSLUP

Ahmed Arif, Cumhuriyet devri Türk şiirinin kendine özgü çizgisi olan, Ahmet Haşim gibi az sayıda şiirle Türk şiirinde önemli bir yer edinmiş nadir şairlerindendir. Şiire başladığı yıllarda Garip akımı çok revaçta olmasına rağmen bu akıma sempati duymamış hatta bu akımı; şiiri gıdıklama, alay ve ucuz espriye indirgeyerek sıradanlaştırdığı için eleştirmiştir. Özgün duygu, düşünce ve imgelerle, her dönemde geçerli olan konuları; düzenli olmasa da kafiye, ritim, ses ve kelime tekrarı gibi müzikalite oluşturan ögelerden faydalanarak konuşma dili söyleminden beslenen samimî ve kısa bir anlatımla şiirde kendine özgü bir çizgi oluşturmayı başarmıştır. İçinden geldiği halkın düşünce, duygu, öfke ve acılarını, sevgi ve umutla yoğurarak halkın söyleminden beslenen samimi içten anlatımıyla şiirlerinde işlemiştir. Bu durum, onu çok sevilen ve okunan şairlerden biri yapmıştır. Ancak Ahmed Arif ve şiiri üzerine bugüne kadar yeterince bilimsel araştırma yapılmamıştır. Bu çalışmada, Ahmed Arif’in rastgele seçilen “Merhaba”, “İçerde” ve “Ay Karanlık” adlı şiirleri, kapsam olarak mikro üslûp inceleme yöntemi; muhteva olarak tasvirî üslûp inceleme yöntemi ile incelenmiştir. Söz konusu şiirler dil, muhteva ve sanat bakımından olmak üzere üç farklı açıdan ele alınmıştır. Önce dil olarak; ses, kelime, kelime grubu ve cümle boyutuyla daha sonra muhteva ve sanat boyutlarıyla incelenmiş, böylece Ahmed Arif’in üslûbu hakkında ipuçları elde edilmeye çalışılmıştır. 

A MICRO STYLE EXAMINANATION TRIAL: THE STYLE AHMED ARİF’S POEMS MERHABA, İÇERDE, AY KARANLIK

Ahmed Arif is one of few poets who has a distinctive feature, and who became one of the prominent poets with few poems like Ahmet Haşim. In the early years of poem writing, though the movement of Garip was popular, he did not show any sympathy with the movement, even he criticized the movement with his own utterances. Arif succeeded to create a distinctive style of himself in his poems by being concise and cordial. He committed the thought, sense, and fury of the society from which he came, and he merged the issues with his love and hope, which turned out a sincere style. That made him a beloved poet. However it seems that there has not been enough research on Ahmed Arif so far. In this study, three poems of Ahmet Arif named “Merhaba, İçerde, Ay Karanlık” was selected through random sampling method, and examined their styles with micro style examination method. The poems were examined in three different perspectives: Language, Content, and Art. At first, the examination was carried out by investigating sound, vocabulary, vocabulary set, and sentence length, and then by investigating the content and art style of the poems. Therefore, it was aimed to find out cues about the style of Ahmed Arif.