Geçmişten Günümüze Gerçeküstücülük

Modernizm ile ilişkilendirilen en önemli akımlardan biri olan ve iki dünya savaşı arasında ortaya çıkan gerçeküstücülük 1940'lı yıllarda örgütlü bir akım olarak etkisini giderek kaybetmiştir. Oysa günümüzde gerçeküstücü terimi pek çok alanda yaygınca kullanılmaktadır. Geçmişten günümüze gerçeküstücülüğün izini sürdüğümüzde çıkışından yüzyıla yakın bir zaman sonra bile akımın bilinçaltı gerçekliğinin ifadesi temeline dayanan özü, sanat ve edebiyatın yanında görselliğe dayalı pek çok alanda hala hükmünü sürmektedir. Bu makalenin amacı, önce gerçeküstücülüğün ortaya çıkışının ardındaki şartlara ve gelişimine bir göz atıp, gerçeküstücü özün günümüzde ifade bulduğu moda, tiyatro ve sinema gibi çeşitli kültürel alanlar incelenerek akımın tarihsel yolculuğunda büründüğü biçimler ve ona getirilen eleştiriler ortaya konacaktır. Bu çalışma böylelikle akımın çağımız kültüründe nasıl sunulduğu ve algılandığı hakkında fikir vermeyi amaçlamaktadır.

Surrealism: Past and Present

Surrealism, one of the most important movements identified with modernism and one that emerged between the two world wars, gradually disappeared as an organised movement in the 1940s. However, the term is widely used in various fields today. When we trace surrealism from the past to the present, it is clear that even after almost a century the movement's gist which is based on expressing the subconscious reality prevails in arts and literature as well as many different areas that depend on visuality. The purpose of this article is to initially take a look at the conditions behind the emergence of the movement and at its development; to examine several cultural areas such as fashion, theatre and cinema through which the surrealist gist finds expression; and to present the numerous guises of surrealism as well as the criticism directed at it. In doing so, this study aims to form an idea about how the movement is both presented and perceived in today's world.

___

  • Apollinaire, G. (2007). Tiresias'ın Memeleri. Ayberk Erkay (Çev.). İstanbul: Mitos Boyut.
  • Benjamin, W. (2005). Selected Writings, Vol: 2, Part:1, 1927-1930. Michael W. Jennings, Howard Eiland, & Gary Smith (Eds.). MA: Harvard University Press.
  • Bigsby, C. W. E. (1972). Dada and Surrealism. London: Methuen.
  • Breton, A. (1997). Manifestoes of Surrealism. Richard Seaver, Helen R. Lane (Trans.). Ann Arbor: University of Michigan Press.
  • Breton, A. (1978). What is Surrealism? Selected Writings of André Breton. Franklin Rosemont (Ed. and int.). New York: Monad Press.
  • Carrouges, M. (1974). André Breton and the Basic Concepts of Surrealism. Maura Prendergast, S.N.D. (Trans.). Alabama: University of Alabama Press.
  • Caws, M. A. (2001) (Ed.). Manifesto: A Century of isms. Lincoln: University of Nebraska Press.
  • Chadwick, W. (1985). Women Artists and the Surrealist Movement. London: Thames and Hudson.
  • Criel, G. (1952). "Surrealism". Books Abroad, 26 (2), 133-136.
  • Ermarth, E. D. (1992). Sequel to History: Postmodernism and the Crisis of Representational Time. Princeton: Princeton University Press.
  • Esslin, M. (1960). "The Theatre of the Absurd". The Tulane Drama Review, 4 (4), 3-15.
  • Foster, H. (1993). Compulsive Beauty. Cambridge: Massachussetts Institute of Technology.
  • Fowlie, W. (1950). Age of Surrealism. New York: Swallow Press.
  • Frey, J. G. (1936). "From Dada to Surrealism". Parnassus, 8 (7), 12-15.
  • Hausmann, R. (1958). Courier Dada. Paris: Le Terrain Vague.
  • Hopkins, D. (2004). Dada and Surrealism: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
  • Hubbard, G. (2001). "Surrealism". Arts & Activities, 130, 25-28.
  • Klein, S. (2007). Art and Laughter. London: I. B. Tauris.
  • Lacan, J. (2001). Écrits: A Selection. London: Routledge.
  • Lehmann, H.-T. (2006). Postdramatic Theatre. Karen Jürs-Munby(Trans. and int.). London: Routledge.
  • Raaberg, G. (1991). "The Problematics of Women and Surrealism". Surrealism and Women. Mary Ann Caws, Rudolf E. Kuenzli, & Gwen Raaberg (Eds.). London: MIT Press.
  • Raymond, M. (1957). From Baudelaire to Surrealism. London: Owen.
  • Rubin, W. S. (1968). Dada, Surrealism and their Heritage. New York: Museum of Modern Art.
  • Seppala, T. J. "These Surrealist Games Melt More than Clocks". http://www.engadget.com/2015/04/30/surrealist-games/ (erişim tarihi: 25 Haziran 2015).
Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi-Cover
  • ISSN: 1304-4990
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Yayıncı: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü
Sayıdaki Diğer Makaleler

Abdurrahman Gazi Kimdir ?

Osman GÜRBÜZ

İspir Fasulyesi'nin Üretim-Piyasaya Arz Süreçlerinde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri

Ömer Selçuk EMSEN, Ahmet Fatih AYDEMİR, Rabia EFEOĞLU

History, Truth and Mythmaking in Thomas Kilroy's The O'neill and Brian Friel's Making History

Şefika Nüvid ALEMDAROĞLU

Alternatif Turizm Çeşitlerinin Gümüşhane Turizmine Etkisi Üzerine Bir Araştırma

Kurtuluş MERDAN, M. Selahattin OKUROĞLU

Ortaokul 7. Sınıf Matematik Dersinde Olasılık Konusunun İşbirlikli Öğrenme Yöntemiyle Öğretiminin Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi / The Effect of Teaching Probability in Mathematics through

Seda KESKİN, Durmuş KILIÇ

Brigitte Schwaiger'in "Koyver Gitsin" Adlı Romanına Ruhbiyografik Yaklaşım

Ahmet UĞUR NALCIOĞLU, Cemile AKYILDIZ ERCAN

Geçmişten Günümüze Gerçeküstücülük / Surrealism: Past and Present

Yeliz BİBER VANGÖLÜ

Çocuklara Verilen İsimler Üzerinden Türkiye’deki Sosyo-Kültürel Değişimin Analizi / An Analysis on the Socio-Cultural Change of Turkey Based on the Child's Given Names

İlknur Esen YILDIRIM

Y ve Z Kuşaklarının Öğrenme Stilleri ve Tüketici Karar Verme Tarzları Açısından Karşılaştırılması / A Research on Comparing Consumer Decision- Making Styles and Learning Styles in Terms of the Generatıon Y and Z

Kübra KAVALCI, Sevtap ÜNAL

Kazan Tatarlarında ve Türkiye Türkler'inde Mektup Konulu Maniler

Çulpan ZARİPOVA ÇETİN