Damien Hirst'ün sanat pazarı

Neo-liberal ekonomilerde, büyük kârlar artık sanayide değil, hizmet, bilgiişlem ve finans sektörlerinde elde edilmeye başlandı. Küreselleşme faktörünün egemenliğini arttırdığı 1980lerde bankaların ve koleksiyonerlerin bu sektöre yatırım amaçlı bakması, sanat ürününün meta olarak boyut kazanmasını güçlendirdi. Yatırım etkisinin açıkça görüldüğü süreç, sanat piyasasında tüccar kimliğinin altını çizen kişiliklerin ilginç biçimde ön plana çıkmasına yardımcı oldu. Sponsorlar aracılığıyla aurasını oluşturan Damien Hirst, sanatın parayla buluştuğu yeri iyi tespit eden sanatçı tüccarlardan biri olmayı oynadığı yatırım oyunuyla başarmıştır. Ancak Hirstün Sanat marketinde riskli dalgalanmalara neden olması sanat eserinin gerçek değeri konusunda bir çelişkiyi de öne çıkarır.

Damien Hirst s art market

In the neo-liberal economies, the biggest profits are not in the industry but obtained from services, information - processing and financial sectors. In the 1980s when globalization reflected dominion in business, as the banks and investment approach to this sector of collectors, art as a commodity product is strengthened to gain dimension. Mutual influence is clearly seen in the process, underlining that the identity of the art market trader helped interesting personalities to come to the forefront. Damien Hirst, had the aura by the sponsors, detect money where to meet the art, and he becomes one of the traders who managed to play a game of investing. The reasons of risky fluctuations in the art market that Hirst causes put forward a contradiction on the real value of art work.

___

  • Bahtin, M. (2009). Sanat ve Sorumluluk. (Çev. Cem Soydemir) İstanbul:Ayrıntı Yayınları
  • Bilig, M. (2002). Banal Milliyetçilik. (Çev. Cem Şiskolar). İstanbul: Gelenek Yayıncılık, Debord, G. (2005). Gösteri Toplumu. (Çev. Ayşe Ekmekçi, OkşanTaşkent). İstanbul: Ayrıntı Yayınları,
  • Dorment, R. (2007). For the Love of Art and Money. Daily Telegraph (www.telegraph. co.uk/art/Forthe-love-of-art-and-money.html) . (Erişim Tarihi: 10 Ocak 2011)
  • Foster, H. (2009). Gerçeğin Geri Dönüşü. (Çev. Esin Hoşsucu). İstanbul: Ayrıntı Yanları
  • Kuspit, D. (2006). Sanatın Sonu. (Çev.YaseminTezgiden). İstanbul: MetisYayınları.
  • Richard, B. ( 2008). 200 unsold Damien Hirst Works looking for an owner at Sotheby’s. TheSundayTimes.(http://entertainment.timesonline.co.uk/tol/arts_and_ entertainment/visual_arts/article4596925.ece). ( Erişim Tarihi: 8 Ocak 2011)
  • Stallabrass, J. (2009).Sanat A.Ş.Çağdaş Sanat ve Bienaller. (Çev. Esin Soğancılar). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Thorton, S.( 2010).Hands up for Hirst, The Economist. (Erişim Tarihi: 14 Ocak 2011) http://www.economist.com/node/1699081.
  • Wikipedia. Tezcatlipoc: Myhtical Stories. (http://en.wikipedia.org/wiki/Tezcatlipoca (Erişim Tarihi: 3 Mart 2011)
  • William, S. ( 2007 ). The Iceman Cometh.New York Times http://www.nytimes. com/2007/06/03/magazine/03Style-skull-t.html. (Erişim Tarihi: 5 Ocak 2011)