Cumhuriyet Döneminin Türk Kimliğininin, Cumhuriyet İdeolojisinin Oluştuğu (1923-1950) Yılları Arasında Üretilen Resimler Üzerinden Analizi

Türk toplumunun Cumhuriyet döneminde geçirdiği büyük değişim, bireysel vetoplumsal kimlikleri değiştirdiği gibi, sanatsal olarak da yeni ifade biçimlerini ortayaçıkarmıştır.Bu değişimin dayandığı temel, Türk modernleşmesinin bir aşaması olan Cumhuriyetdöneminin ideolojisidir. Cumhuriyet ideolojisinin hedeflediği Batılılaşma, Türk toplumununtüm kademelerini etkilemiş ve dönüştürmüştür.Bu makalede, Cumhuriyet ideolojisinin oluşum ve yaşama geçiş aşaması olan 1923-1950 yılları arasında üretilen resimler üzerinden Türk toplumunun bireysel ve toplumsalkimlikleri irdelenecektir.

A Discussion of Turkish Identity of Republic Era, on the Paintings Produced Between the Years (1923-1950), that the Formation of the Ideology of the Republic

The radical changes occurred during the establishment of Turkish Republic, changed the individual and collective identities of Turkish society and created new artistic styles. The foundation of this change lies under the ideology of Turkish Republic which is a part of Turkish modernity. The aim of the Republic ideology, Westernisation affected and transformed all elements of Turkish society. The essay contains a discussion of individual and collective identities of Turkish society, on the paintings produced between the years (1923-1950), that the formation of the ideology of the Republic.

___

  • Arat, Y. (2005). “Türkiye’de Modernleşme Projesi ve Kadınlar”, Sibel Bozdoğan-Reşat Kasaba (Ed.), Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik içinde, (s. 82-98). İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Alpkaya, F. (1998). Türkiye Cumhuriyeti’nin Kuruluşu, (1923-1924). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Atatürk, M.K. (2006). Nutuk (1919-1927). Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi.
  • Berk, N. (1976). Çağdaş Sanatımızın Temsilcileri: 1, Cemal Tollu, Sanat Dünyamız, 3(7), 40-43.
  • Berk, N. (1976). Çağdaş Sanatımızın Temsilcileri: 2, Cevat Dereli, Sanat Dünyamız, 3, (7), 36-37.
  • Bilgin, E. (2004). “An Analysis of Turkish Modernity Through Discourses of Masculinities” (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Ortadoğu Teknik Üniversitesi/Sosyal Bilimler Yüksekokulu.
  • Boratav, K. (2006). Türkiye İktisat Tarihi (1908-2005). Ankara: İmge Yayınları.
  • Buğra, A. (2007). “Poverty and Citizenship: An Overview of the Social-Policy Environment in Republican Turkey”. IJMS, 29, 33-52.
  • Buğra, A. (2008). Kapitalizm, Yoksulluk ve Türkiye’de Sosyal Politika. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Çoker, A.-İskender, K. (1997). “Cumhuriyet Dönemi Türk Resmi”. Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi içinde (1. Baskı- Cilt: 1 s. 370-375 ). İstanbul: Eczacıbaşı Sanat Yayınları.
  • Giray, K. (1992). Cevat Dereli ve Cemal Tollu’nun Sanatında Kesişen ve Ayrılan Özellikler, Kültür ve Sanat, 4(13), 59-64.
  • Kasaba, R.(1998). “Eski ile Yeni Arasında Kemalizm ve Modernizm”. Sibel Bozdoğan- Reşat Kasaba (Ed.), Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik içinde (s. 12-18), İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Outhwaite, W.– Bottomore, T. (1993). The Blackwell Dictionary of Social Thought (1. Baskı). Oxford: The Blackwell.
  • Öndin, N. (2005). Cumhuriyetin Kültür Politikaları. İstanbul: İnsancıl Yayınları.
  • Papila, A. (2007). “Kimliğin Anlatım Aracı Olarak Sanat”. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 176-190.
  • Papila, A.(2008). “Osmanlı İmparatorluğu’nun Batılılaşma Döneminde Resim Sanatının Ortaya Çıkışı ve Osmanlı Kimliğinin Resimsel Anlatımı”. Sanat ve Tasarım 1,117-134.
  • Pelvanoğlu, B. (2007). Hale Asaf. İstanbul: Yapı-Kredi Yayınları.
  • Sağlam, M. (2004). “Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası Sanat Koleksiyonu 1”. Batılı Anlamda Türk Resim Sanatının Gelişme Aşamaları ve Koleksiyondan Örnekler. Ankara.
  • Sağlam, M. (1996). “Kimlik Sorunları Açısından Yeni Kadın ve Resim İlişkisi”. Sanat Dünyamız, 21(63), 159-168.
  • Tansuğ, S. (1986). Çağdaş Türk Sanatı. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Tepecik, A. (1993). “Turgut Zaim”. Kültür ve Sanat, (54-56).
  • Toros, T. (1982). “İlk Kadın Ressamlarımız”. Sanat Dünyamız , 9 (24).
  • Turan, Ş. (1995). Türk Devrim Tarihi III, Yeni Türkiye’nin Oluşumu, 1923-1938. İstanbul: Bilgi Yayınları.
  • Yaman, Z. Y. (2006). Kadınlar, Resimler, Öyküler, Modernleşme Sürecindeki Türk Resminde Kadın İmgesinin Dönüşümü. İstanbul: Suna-İnan Kıraç Vakfı Yayınları.
  • http://www.sanalmuze.org
Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi-Cover
  • ISSN: 1304-4990
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Yayıncı: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü