“Korku” ve “Güzellik” Kavramlarının Wordsworth’un Şiirsel Aklının Gelişmesine Olan Etkilerinin The Prelude Adlı Eserinde İncelenmesi

Bu çalışmanın amacı Doğa ile Wordsworth arasındaki ilişkiyi tartışmak, çocukluk döneminde deneyimlenen “korku” ve “güzellik” duygularının şiirsel aklının gelişmesinde nasıl bir rol oynadıklarını, The Prelude(1805) adlı eserinin 1., 2. ve 11. kitaplarından belli bölümlere odaklanarak göstermektir. Seçilen bölümlerde, yetilerini uyandıran ve geliştiriren asıl gücün doğa olduğu tartışılmaktadır. Çocukluk döneminde, Doğa Wordsworth’de yoğun “korku” ve “güzellik” duygularını uyandırmaktadır ve doğa manzaralarının aklında yer etmesini sağlamaktadır. Bu anların daha sonra anımsanması sadece hayal gücünü canlı tutmakla kalmaz, aynı zamanda ruhunun olumsuz yönlerini iyileştirerek şairin ahlaki değerlerini de güçlendirmektedir. Böylelikle, Wordsworth ve Doğa arasındaki ilişkinin The Prelude adlı eserde iki şekilde işlemekte olduğu gözlemlenmektedir; ilk olarak, Doğa Wordsworth’de güçlü duygular uyandırmakta ve içinde bulunduğu doğal çevre hayal gücü tarafından başkalaştırılmaktadır. İkinci olarak da, Doğa aklını yücelterek ve olumsuz arzularını ve içgüdülerini yatıştırarak şairin varoluşuna etki etmektedir.

THE INFLUENCE OF “FEAR” AND “BEAUTY” ON THE GROWTH OF WORDSWORTH’S POETIC MIND IN THE PRELUDE

The purpose of this study is to discuss the relationship between Natureand Wordsworth, and demonstrate how the feelings of “fear” and “beauty”experienced in childhood played a role in the development of his poetic mindwith a focus on particular episodes from Book I, II and XI of The Prelude(1805). It is argued that the selected episodes present Nature as the chiefforce that awakens and develops his faculties. In his childhood, Nature inspires intense feelings of “fear” and “beauty” in Wordsworth, which sets hisimagination to work and stamps the natural scenes on his mind. The recollection of those moments later not only keeps the imaginative power of his mindalive, but also strengthens his morals by curing the negative aspects of hissoul. Thus, it is observed that the intercourse between Wordsworth and Nature is depicted in The Prelude to be functioning in two ways; first, strongemotions are aroused in him by Nature and the surroundings are altered byhis imagination. Second, Nature alters his being, elevating his mind and taming his negative desires and instincts.

___

  • Bainbridge, Simon. (1995). Napoleon and English Romanticism. New York: Cambridge University Press.
  • Cole, John J (2008). Radical Difference: Wordsworth’s Classical Imagination and Roman Ethos (Doctoral dissertation). Retrieved from http://hdl.handle.net/2292/5677
  • Ellis, David. (1985). Wordsworth, Freud and the spots of time. Cambridge: Cambridge University Press. Derbyshire, Helen. (1950). The Poet Wordsworth. Oxford: Clarendon.
  • Durrant, Geoffrey. (1969). William Wordsworth. In R. Mayhead (Ed.). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Gaskell, Ronald. (1991). Wordsworth`s Poem of the Mind: An Essay on The Prelude. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Gill, Stephen. (1991). Wordsworth: The Prelude. Cambridge: Cambridge University Press. Graham, W. (1983). Wordsworth: The Prelude I & II. Kent: Whitstable.
  • Hartman, Geoffrey H. (1971). Wordsworth`s Poetry: 1787-1814. London: Yale University Press.
  • Hartman, Geoffrey H. (1979). Words, Wish, Worth: Wordsworth. In G. H. Hartman (Ed.), Deconstruction and Criticism. (pp. 177-216). New York: Seabury Press.
  • Havens, Raymond Dexter. (1941). The Mind of a Poet: A Study of Wordsworth`s Thought. Baltimore: Hopkins Press.
  • Holt, Ted & Gilroy, John (1983). A Commentary on Wordsworth`s Prelude. London: Thetford.
  • Kelley, Theresa M. (1988). Wordsworth`s Revisionary Aesthetics. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Langan, Celeste. (1995). Romantic Vagrancy: Wordsworth and the Simulations of Freedom. New York: Cambridge University Press.
  • Lindenberger, Herbert. (1976). On Wordsworth` Prelude. Westport, Conn.: Greenwood.
  • Mcconnell, Frank D. (1974). The Confessional Imagination: A Reading of Wordsworth`s Prelude. Maryland: Hopkins University Press.
  • Milnes, Tim. (2009). William Wordsworth: The Prelude. In N. Tredell (Ed.). Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  • Morgan, Edwin. (1973). A Prelude to The Prelude. In Raymond Cowell (Ed.), Critics on Wordsworth: Readings in Literary Criticism. (pp. 78-85). London: Unwin.
  • Noyes, Russell. (1971). William Wordsworth. Boston: Twayne.
  • Potts, Abbie Findlay. (1966). Wordsworth`s Prelude: A Study of Its Literary Form. New York: Octagon.
  • Vincent, P. (2002). William Wordsworth’s The Prelude. In J. Parini (Ed.), British Writer: Classics. (Vol. 1, pp. 253-272). New York: Gale.
  • Wordsworth, William. (1979) The Prelude: 1799, 1805, 1850. In J. Wordsworth, M.H. Abrams & S. Gill (Eds.). New York: Norton.