RAHATSIZ RUHLARIN ÇAĞINDA TİYATRONUN ÖNEMİ

Günümüzdesanatınzorluhedefi;bireyiözgürleştirmeolasılığındayatmaktadır.Tiyatronun varolduğutoplumuntemelçelişkilerinibarındıranniteliği,buproblemlerüzerindenseyircisi ile karşılaşması, onu yaşamla doğrudan bağlı organik bir yapı haline getirebilir. Tiyatro, insanın yaşadığı verili koşulların geçersiz kılındığı ve kendine dair kimi şeyleri özgürce seçebildiği, insanca ilişkilenebildiği bir dünya olasılığını işaret etmelidir. Durduğu yeri kaçınılmazolarakgöreninsanaolasılıklarıfarketmeolanağısağlamalıdır.Onu,benliğinifelce uğratmakiçinanlatılanlardanbiraniçinbileolsakurtarıp,gerçekhikâyesinianlatmasınaizin vermelidir.Çünküonunşimdiherzamankindençokkendinianlamayaihtiyacıvardır.Böylece insan,yaşantısınınsınırlarıdışındanbakarakonukıskacınaalannedenlerifarkedebilecek,bu farkındalık onda bir rahatsızlıkyaratabilecektir.Ve rahatsızlık, rahatsız edici bir dünyada kanıksamışlıktandahasağlıklıbirruhdurumudur.

THE IMPORTANCE OF THEATRE IN THE ERA OF UNEASY SPIRITS

The redoubtable goal of art today means in some sense relies on the possibility of freeingones being. The features of fundamental conflicts of the society in which the theatre existsand its meeting with the audience with over these problems may make it kind of organicstructure directly related to life itself.Theatre should aim to point a possibility of life inwhich the given conditions of ones being are nullified, a life in which one is free to choosethings related to their own lives and also associated with humanly characteristics. Moreover,theatre should provide individuals who feel his position indispensible in life with the chanceof realizing the possibilities. Above of all theatre should allow the individuals to tell the truestory of ones by liberating from the things told to paralyze one s self even for a little whilebecause one needs to realize oneself more than ever. Therefore man will find theopportunity to look at life from different perspective so that one can realize the reasons that 214limits themselves, thus this realization will allow disturbance in self. After all disturbances isa healthier condition than to be accustomed to live in a disturbing world.

___

  • ADORNO, T.W., Horkheimer M., (1995). Aydınlanmanın Diyalektiği I, Oğuz Özgül (çev.), Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • ADORNO, T., (2007). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, N. Ülner, M. Tüzel, E. Gen (çev.), İletişim Yayınları, İstanbul
  • ÇELENK, S., (2003). Ulusal Müzik ve Sahne Sanatları Kongresi, İzmir B.B. Kültür Yayınları, İzmir.
  • DELLALOĞLU, B. F., (2003). Bir Giriş-Adorno Yüz Yaşında, Cogito, sayı.36. HORKHEIMER, M., (1998). Akıl Tutulması, Orhan Koçak (çev.), Metis Yayınları, İstanbul.
  • HUXLEY, A., (1989). Cesur Yeni Dünya, Ender Gürol (çev.), Güneş Yayınları, İstanbul
  • ORWELL, G., (2004). 1984, Nuran Akgören (çev.), Can Yayınları, İstanbul
  • OSKAY, Ü., (1998). Yıkanmak İstemeyen Çocuklar Olalım, YKY, İstanbul.
  • WALLERSTEIN, I., (2000). Bildiğimiz Dünyanın Sonu, Tuncay Birkan (çev.), Metis Yayınları, İstanbul.