Çağdaş Sanatta Bireyin Giysiyle Temsil Edilmesi

Öz İnsanın malzemeyle ilişkisi duyusal ve zihinseldir. Dolayısıyla malzemeye yüklenen anlamlar; global, kültürel, toplumsal ya da bireysel ifadeler içerebilir. Giyim ürünleri toplumsal yaşamda kullanıcıların gereksinimlerini karşılamanın ötesine geçerek, kişinin sosyal durumunu, mesleğini, kişisel zevklerini ifade eden bir iletişim nesnesi haline gelmiştir. Çalışmalarında giyim ürünleri ve kullanan sanatçılar için, şekillendirdikleri malzeme; gerek onu kullanmış olan kişilerden izler taşıması gerekse nitelikleri doğrultusunda yüklendikleri yan anlamlar ve semboller açısından oldukça zengindir. Bedenle temas eden giysiler bireyin kokusunu, vücut formunu alır. Aynı zamanda bireyin yaşadıklarının da tanığı olurlar. Louise Bourgeois, Christian Boltanski, Guerra de la Paz gibi sanatçılar, eserlerinde bireyleri, kendilerini ya da hayali kimlikleri ifade etmek amacıyla giysileri ve giysi parçalarını kullanmışlardır. Araştırma modern sanatta giysinin bir temsiliyet aracı olarak yeniden üretilmesini konu alan bir kaynak oluşturulması amaçlanmaktadır. Araştırma giysi ve giysi parçalarının kullanıldığı modern sanat eserlerini kapsamaktadır. Giysilere yüklenen çeşitli anlamlar, sanatçılarla gerçekleştirilen röportajlar, eleştirmenlerin yorumları ve eser örneklerinin görselleri üzerinden değerlendirilmiştir.

___

  • Bolton, A. (2001). The Super Modern Wardrobe, New York: Victoria & Albert Museum Publications.
  • Causey, A. (1998). Sculpture Since 1945, New York: Oxford University Press.
  • Cheadle, C. (2016). The Power of Objects: an Exploration into the Work of Chiharu Shiota, Unpublished Thesis, Washington: Washington and Lee University Dept. of Art and Art History.
  • Driscoll, R. (2006). “Aesthetic Touch, Haptic Art”, Proceedings of The Eurohaptics International Conference, 3-6 July 2006, Paris: Springer Publications, p.495-496.
  • Earle, S. (2011). “Mimi Smith Fashioning Art and Life”, Woman’s Art Journal, Vol. 32(1), p.13-21.
  • Guldemont, J., Mackert G. and Kooij, B. (2013). “Egg Fight”, African Arts, Vol. 38(2), p.91-95.
  • Hertz, C. (2007). “The Uniform: As Material, As Symbol, As Negotiated Object”, Midwestern Folklore, Vol. 7(1), p.43-58.
  • Kagan, M. (2008). Estetik ve Sanat Notları, çev. Aziz Çalışlar, İzmir: Karakalem Kitapevi.
  • Lippard, L. R. (1995). The Pink Glass Swan: Selected Essays on Feminist Art, New York: New Press.
  • Lowry, B. (1972). Sanatı Görmek, çev. N. Yurtsever ve Z. Güvemli, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Marquez, G. G. (1997). Kolera Günlerinde Aşk, çev. Ş. Karadeniz, İstanbul: Can Yayınları.
  • Orta, L. (2011). The Work of Lucy+Jorge Orta, London: University of the Arts Publications.
  • Palmer, A. (1991). “Paper Clothes Not Just Fad”, Dress and Popular Culture, ed. P.A. Cunningam and S. V. Lab, Ohio: Popular Press, p.85-105.
  • Phillips, P. (1991). “Beverly Semmes”, Artforum, Vol. November, p.109-110.
  • Prayer, E. R. (2015). “Text and Meaning in Umberto Eco’s The Open Work”, The Context Quarterly E-Journal of Language Literary And Cultural Studies, Vol. 2(3), p.326-331.
  • Shelby, K. (2018). Belgian Museums of the Great War: Politics, Memory, and Commerce, New York: Routledge.
  • Sofaer, J. (2008). Material Identities: New Inventions in At History, 2. Press, UK: John Wiley & Sons Publications.
  • Tatlıcı, G. (2017). “Jacques Derrida ve Ludwig Wittgenstein’in Dil Kuramları Bağlamında Eserleri ve Aracı Dil Arayışı”, International Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art, Vol 3 (3), p. 39-50.
  • Torrigiani, M. G. V. (2014). “Using Contents from a Sewing Box: some aspects of the Artwork of Sonia Delanuay and Louise Bourgeois”, In Women and Creativity: A Psychoanalytic Glimpse Through Art, Literature, and Social Structure, ed. L. T. Pasquali, F. Thomson, London: Karnak, p.197-212.
  • Willis, G. (2010). The Key Issues Concerning Contemporary Art: Philosophy, Politics and Popular Culture in the Context of Contemporary Cultural Practice, Melbourne: University of Melbourne Custom Book Centre.
  • İnternet Kaynakları
  • Breukel, C. (2012). “Guerra de la Paz”, http://www.artealdia.com/International/Contents /Reviews/Guerra_de_la_Paz, Erişim tarihi: 08.02.2019.
  • Giuliano, M. (2014). “Interview: Chiharu Shiota”, https://impakter.com/chiharu-shiota/, Erişim tarihi: 28.02.2019.
  • Kranson, S. R. (2010). “Christian Boltanski”, http://www.museomagazine.com/CHRISTIANBOLTANSKI, Erişim tarihi: 20.02.2019.
  • Melander, D. (2019). “Statement”, https://derickmelander.com/statement/, Erişim tarihi: 22.02.2019.
  • Özkendirci, B. (2014). “Tekstil Sanatında Anlamsal Değerler”, https://www.academia.edu/ 9132962/TEKST%C4%B0L_SANATINDA_ANLAMSALDE%C4%9EERLER_ValuesRegarding Meaning inTextileArt, Erişim tarihi: 23.02.2019.
  • Pearlman, E. (2012). “Revealing the Hidden Truths of The Financial World Through Art”, https://hyperallergic.com/62067/revealing-the-hidden-truths-of-the-financial-world-throughart/, Erişim tarihi: 08.02.2019.
  • Wrohe, N. (2013). “At home with Louise Bourgeois”, https://www.theguardian.com/ artanddesign/2013/oct/18/at-home-with-louise-bourgeois, Erişim tarihi: 23.02.2019.
  • Zotto, S. D. (2008). “Chiharu Shiota”, Nasty Art Magazine, http://www.nastymagazine.com/artculture/interview-chiharu-shiota/, Erişim tarihi: 08.03.2019.
  • Görsel Kaynaklar
  • Görsel 1. Guerra de la Paz, “Sealing the Deal”, 2009, Yerleştirme, Değişken Ölçü, Miami, http://guerradelapaz.blogspot.com/, Erişim tarihi: 01.03.2019. Bu görsel sanatçılardan alınan özel izinle kullanılmıştır.
  • Görsel 2. Mimi Smith, “Steel Wool Peignoir”, 1966, steel wool, nylon, lace, 59 x 26 x 8 inches, http://www.mimismith.com/, Erişim tarihi: 05.03.2019. Bu görsel sanatçıdan alınan özel izinle kullanılmıştır.
  • Görsel 3. Zoe Buckman, “Every Curve”,2016, Yerleştirme, Değişken Ölçü, Los Angeles, http://www.zoebuckman.com/art/every-curve-art/, Erişim tarihi: 20.02.2019. Bu görsel sanatçıdan alınan özel izinle kullanılmıştır.
  • Görsel 4. Christian Boltanski “No man’s Land”, Yerleştirme, Değişken Ölçü, 2010, New York, https://www.archdaily.com/176436/park-avenue-armory-herzog-and-de-meuron/1-615, Erişim tarihi: 0.03.2019.
  • Görsel 5. Ai Weiwei “Londromat”, Yerleştirme, Değişken Ölçü, 2016, New York, https://www.designboom.com/art/ai-weiwei-laundromat-exhibit-washed-garments-refugeecamps-new-york-deitch-projects-11-07-2016/, Erişim tarihi: 01.03.2019.
  • Görsel 6. Do Ho Suh, “Uni-Form/s: Self-Portrait/s: My 39 Years” Yerleştirme, Kumaş, Fiberglas reçine, Çelik, 169 x 254 x 56 cm. 2006, http://www.artnet.com/artists/do-ho-suh/uni-formsself-portraits-my-39-years-a-BtQfVfLoGXeiP5QPLBuuUQ2, Erişim tarihi: 18.02.2019.