Kimlik ve Çokkültürcülük Sorunu

Modernlik bir öz-inşa olan soyut birey üzerinde yükselmiş ve ulus-devlet bireyin siyasal yönetim şekli olmuştur. Fakat homojen bir ırk, dil ve kültüre dayanma iddiasındaki ulus-devlet ötekiler yaratmış ve onulmaz acılara yol açmıştır. Yirminci asrın ikinci yarısıyla birlikte özne ve ulus-devlet aşınma sürecine girmiştir. Öznenin tarihe, kültüre, bir bağlama yerleştirilmesi onu çevresinin ürünü olarak algılamayı doğurmuştur. Dolayısıyla öznenin kuşatıldığı dil, kültür, din gibi bağlılıklarının kimliğinin oluşumunda etkili unsurlar olduğu benimsenmiştir. Bu kabulün mantıksal sonucu bağlılıklarından mahrum edilen bireylerin varoluşsal bir eksiklik ve parçalanma hissetmeleridir. Bu nedenle ulus-devletin algılamak yerine çoğunlukla bastırdığı farklılıklara saygı ve hak talep eden kimlik, tanınma ve çokkültürcülük siyaseti, postmodern dünyada siyasal teorinin gündemine yerleşmiştir

The Problem of Identity and Multiculturalism

Mordernity raised on the indivudual who constructed his own self and the nation-state became the political organization of this individual. However, the nation-state that claims to be based on homogeneous race, language and culture has produced many “others” and caused fatal sorrows. With the second part of the 20. century, the subject and the nation-state underwent weakining. The placement of the subject in history, culture and a context gave rise to a perception according to which he/she was a product of their environment. Therefore it was accepted that the commitments that encompass the subject such as language, culture, religion were effective factors in the process of the making of the identity. The logical result of this acceptance is that the individuals who are deprived of their commitments feel an ontological imperfection and disintegration. That’s why the politics of the identity, recognition and muliculturalism that demands some respect and rights for those with different culture, language etc. the nation-state has usually supressed instead of discerning has gained an important position in the political theory of the postmodern world

___

  • Aktay, Yasin, Çokkültürlülük Blok Tasavvura Yenik mi Düşüyor? Yeni Şafak Gazetesi, 24 Eylül 2007.
  • Anderson, Benedict, Hayali Cemaatler, çev: İskender Savaşır, Metis Yay., İstanbul 2007.
  • Appiah, K. Anthony, “Kimlik, Sahicilik, Hayatta Kalma, Çokkültürlü Toplumlar ve Toplumsal Yenidenüretim”, Çokkültürcülük; Tanınma Politikası, çev: Nazlı Ökten, haz: Amy Gutman, YKY, İstanbul, 2005.
  • Balı, Ali Şafak, Çokkültürlülük ve Sosyal Adalet, Öteki ile Barış İçinde Yaşamak, Çizgi Kitabevi, Konya 2001.
  • Bauman, Zygmunt, Modernite ve Holocaust, çev: Süha Sertabiboğlu, Versus Yay., İstanbul 2007.
  • Baumann, Gerd, Çokkültürcülük Bimecesi, Ulusal, Etnik ve Dinsel Kimlikleri Yeniden Düşünmek, çev: Işıl Demirakın, Dost Kitabevi, Ankara 2006.
  • Benhabib, Şeyla, Ötekilerin Hakları, Yabancılar, Yerliler, Vatandaşlar, çev: Berna Akkıyal, İletişim Yay., İstanbul 2006.
  • Cahoone, Lawrence, Modernliğin Çıkmazı, çev: A. Demirhan, E. Çatalbaş, İnsan Yay., İstanbul 2001
  • Eberle, Cristopher J, Religious Convictions in Liberal Politics, Cambridge Univ. Press, Cambridge 2002.
  • Gencer, Bedri, Hikmet Kavşağında Edmund Burke ile Ahmed Cevdet, Kapı Yay., İstanbul 2011.
  • Gutman, Amy, “Giriş”, Çokkültürcülük; Tanınma Politikası; çev: Özcan Kabakçıoğlu, haz: Amy Gutman, YKY, İstanbul 2005.
  • Habermas, Jurgen, “Demokratik Anayasal Devlette Tanınma Savaşımı”, Çokkültürcülük; Tanınma Politikası, çev: Mehmet H. Doğan, haz: Amy Gutman, YKY, İstanbul 2005.
  • Köker, Levent, “Charles Taylor: Kimlik/Farklılık Sorununa Sahici Demokratik Çözüm Arayışı”, Çokkültürcülük; Tanınma Politikası, haz: Amy Gutman, YKY, İstanbul 2005.
  • Kymlicka, Will, Çokkültürlü Yurttaşlık: Azınlık Haklarının Liberal Teorisi, çev: Abdullah Yılmaz, Ayrıntı Yay., İstanbul 1998.
  • Öğün, S. Seyfi, Kimlik Mahremiyeti Olmayan Aleniliktir, Zaman Gazetesi, 30-9-2011.
  • Parekh, Bhikhu, Çokkültürlülüğü Yeniden Düşünmek: Kültürel Çeşitlilik ve Siyasi Teori, çev: Bilge Tanrıseven, Phoenix Yayınevi, Ankara 2002.
  • Rawls, John, Halkların Yasası ve Kamusal Akıl Düşüncesinin Yeniden Ele Alınması, çev: Gül Evrin, İst. Bilgi Üniv. Yay., İstanbul 2003.
  • ____, Political Liberalism, (Expanded Edition), Columbia Univ. Press, New York 2005.
  • ____, Justice as Fairness: A Restatement, Edited by Ervin Kelly, The Belknap Press of Harvard Univ. Press, 2001.
  • Rockfeller, Steven C., “Yorum”, Çokkültürcülük; Tanınma Politikası, çev: İlknur Özdemir, haz: Amy Gutman, YKY, İstanbul 2005.
  • Spinoza, Tanrıbilimsel Politik İnceleme, çev: B. Ertuğrul, Biblos Yay., İstanbul 2008.
  • Taylor, Charles, “Tanınma Politikası”, Çokkültürcülük; Tanınma Politikası, çev: Yurdanur Salman, haz: Amy Gutman, YKY, İstanbul 2005.
  • ____, Modernliğin Sıkıntıları, çev: U. Canbilen, Ayrıntı Yay., İstanbul 2011.
  • Toulmin, Stephen, Kozmopolis, Modernitenin Gizli Gündemi, çev: Hüsamettin Arslan, Paradigma Yay., İstanbul 2002.
  • Walzer, Michael, “Yorum”, Çokkültürcülük; Tanınma Politikası, çev: Cem Akaş, haz: Amy Gutman, YKY, İstanbul 2005.
  • Wolf, Susan, “Yorum”, Çokkültürcülük; Tanınma Politikası, çev: Rita Urgan, haz: Amy Gutman, YKY, İstanbul 2005.