Kişilik Oluşumunda Dinîn Rolü

Kişilik, bir insanın bütün ilgilerinin, tutumlarının yeteneklerinin, konuşma tarzının, dış görünüşünün ve çevreye uyum biçiminin özelliklerini içeren bir kavramdır. Kişiliğin niteliği hakkında ortak bir kavram yoktur. Çünkü bu kavram günlük dilde çok anlamlı olarak kullanılmaktadır. Hem Kur’an’da hem de Hadis’te şahıs kavramı, tek ve başkalaşmış; hukukun bir objesi, aynı zamanda manevi bir varlık, bilhassa kendi öz hayatına sahip, bağımsız bir suje halinde, bir realite olarak ortaya çıkmıştır. İnsandaki kişilik nitelikleri bebeklik çağından olgunluk çağına kadar çeşitli değişikliklere uğrar. Çok küçük yaşlarda edinilmiş olan alışkanlıklar kişiliğin temelini ve çekirdeğini teşkil etmektedir. Ancak doğuştan potansiyel olarak var olan kişilik vasıfları da çevre ve kültür şartlarına göre gelişmektedir. Böyle bir ortamda kendini arayan birey, varoluşsal boşlukla yüz yüze gelmiştir. Modernitenin sunduğu her türlü imkâna karşı insanlar, anlamsızlık duyusundan kurtulamamaktadırlar

The Role of Religion in Personality Formation

Personality is a concept Which includes the characteristics to form adaptation of environment, and all a human’s interest, attitudes, skills, style of speech, external appearance. There is not a common concept about the nature of personality because this concept is used as a very significant in everyday language. The concept of personality, in which both the Qur’an and the Hadith has occured as a reality in state an independent subject especially with their own essence of life, not only an object of law but also a spiritual entity single and metamorphic. Qualities of human personality undergoes various changes from the age infancy up to the age of maturity. The habits acquired in a very young age constitute the basis and core of personality. But also qualifications of person which have potentialy innate have developed according to the environmental and cultural conditions. In such an environment, self-seeking individuals have faced with the existential space. People who against facility for all kinds of modernity can not get rid of a sanse meaninglessness

___

  • AKARSU, Bedia, Max Scheler Felsefesinde Kişi Kavramı ve İnsan Olma Sorunu, İnkılap Yay., İstanbul, 1998.
  • ALTINKÖPRÜ, Tuncel, Kişilik Analizi, Altınköprü Yay., İstanbul, 1980.
  • ARMANER, Neda – ÖKMEN, A. Zeki, Din Eğitim ve Öğretiminde Metodik Bilgiler, M.E.B. Yay., İstanbul, 1960.
  • BAHABHA, Mohamed, “The Nature of İslamic Education”, http://w.w.w.ifeuw.com/insight/v12i-03/nature.html, s. 1–4.
  • BAHADIR, Abdülkerim, “Hayatın Anlam Kazanmasında Psiko-Sosyal Faktörler ve Din”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Fakültesi, 6(2000), 185–230.
  • ____, İnsanın Anlam Arayışı ve Din, İnsan Yayınları, İstanbul, 2002.
  • BUHÂRÎ, Zekât 50, Rikak 20; Müslim, Zekât 124
  • CARREL, Alexis, İnsan Denen Meçhul, (Çev: Refik Özdek) Timaş Yay., 2.Bsk., İstanbul, 2000.
  • CEBECİ, Suat, Din Eğitimi, Bilimi ve Türkiye’de Din Eğitimi, Akçağ Yay., Ankara, 1996.
  • ÇAMDİBİ, H. Mahmut, Kişilik Terbiyesi ve Gazali, İFAV Yay., 2. Bsk., İstanbul,1994.
  • DİNDAR, Bilal, Emmanuel Mouner’de Personalizm, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay., Ankara, 1988.
  • DOĞAN, Mehmet, Büyük Türkçe Sözlük, İz Yay., (Yeni Şafak dağıtımı), 2.Bsk., 1996.
  • DRAZ, M. Abdullah, Kur’an Ahlakı, (Çev: Emrullah Yüksel-Ünvar Günay), İz Yay., 2.Bsk., İstanbul: 2002.
  • el-FARUKİ, İsmail Raci - el-FARUKİ, Luis Lâmia, İslam KültürAtlası, İnkılap Yay., (Çev. Mustafa Okan Kibaroğlu-Zerrin Kibaroğlu), İstanbul, 1999.
  • FRANKL, Victor, Duyulmayan Anlam Çığlığı, (Çev: Selçuk Budak), Öteki Yay., 4. Bsk., Ankara, 1999.
  • GARAUDY, Roger, “Batının Umut Bunalımı”, İslam, I, 5(Ankara: 1984), 6–7.
  • GAZALİ, Muhammed, İhyau Ulumud-Din, c. I-IV, (Çev: A. Serdaroğlu), Bedir Yay, İstanbul, 1974.
  • GÖZÜTOK, Şakir, Tasavvufta Kişilik Eğitimi, Seha Yay., İstanbul, 1996.
  • ____, “Çocukta Dini ve Ahlâki Duyguların Eğitimi”, KTÜ, İlahiyat Fakültesi, Çocuk Sorunları ve İslam Sempozyumu, (30 Eylül–2 Ekim 2005-Rize), 1–9.
  • GÜNDÜZ, Turgay, İslam Gençlik ve Din Eğitimi, Düşünce kitapevi, 2003.
  • GÜNGÖR, Erol, Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak, Ötüken Yay., 3. Bsk., İstanbul, 1998.
  • IŞIKDAĞ, Selami, “Çağımızın Dinsel ve Sosyal Hayatında Bulunan İnanç, Fikir ve Törenlerden Bazıları, Nerelerden Doğup Gelmiş Olabilir” Türk Mason Dergisi, XIV, 56(Ankara, 1964), 3174–3186.
  • KA KENELLER, George F., “Kişilik ve Eğitim”, (Çev: Mahmut Tezcan), A.Ü. Eğitim Fak. Dergisi, Ankara, 10 (1–4), 1977, 257–279.
  • KANAD, H. Fikret, Kısaltılmış Pedagoji, İstanbul, 1972.
  • KESKİN, Fatma, Sabır, Misyon Yay., İstanbul, 2001.
  • KORLAELÇİ, Murtaza, “Milli Kültürde Dinin Rolü”, A.Ü.İlahiyat Fak. Dergisi, Ankara, özel sayı (1999).
  • LAHBABİ, Aziz, İslam Kişilikçiliği, Çeviren: İsmail Hakkı Koç, Yağmur Yayınları, İstanbul, 1972.
  • M. BALİ, Rıfat, “Ben Kimim?”,Varlık, LXIV(641), 1073(1997), 10.
  • MUHAMMED, Yasin, “Fıtrat ve İslam Psikolojisi”, İslami Sosyal Bilimler Dergisi, III, Sayı: 2 (Yer yok, t.s.), 43–61.
  • ÖZGÜ, Melahat, “Beşer Karakteri Hakkında”, Yücel Aylık Sanat ve Fikir Mecmuası, İstanbul, XIII, 75(1941), 134–137.
  • PLAN, Mehmet, Kültür ve Dil, Dergah yay., İstanbul, 1997.
  • ROTTER, J.B., Applicatin Of A Social Lerarnin Of Personality, New York, Rinehart and Winston İnc., 1972.
  • SARIÇAM, İbrahim, Hz. Peygamberin Çağımıza Mesajları, Türkiye Diyanet Vakfı Yay., Ankara, 2000.
  • SMİLES, Samuel, Karakter, (Çev: Mustafa Ertem), Doğan Kardeş Matbaacılık, 1975.
  • TOPÇU, Nurettin, İsyan Ahlakı, Dergah Yay., (Çev:Mustafa-Musa Doğan), 3.Bsk ., İstanbul, 2002.
  • ÜLKEN, Hilmi Ziya, “İrade ve Telkin”, Türk Düşüncesi, 3(16), İstanbul: 1955, 246–251.
  • YANBASTI, Gülgün, Kişilik Kuramları , Ege Üniversitesi Yay., İzmir, 1990.
  • YAVUZER, Haluk, Çocuk Psikolojisi, Remzi Yay., 13.Bsk., İstanbul, 1996, 107.
  • ZEL, Uğur, Kişilik ve Liderlik, Seçkin Yay., Ankara, 2001.
  • ZİNNBAUER, Brain J., Kenneth I. Pargament Allie B. Scott, “The Emerging Meanings of Religiousness and Spirituality: Problems and Prospects”, Personality, 67:6 (1999), 889-919.