Antonio Baldini: Genç Cumhuriyette Bir İtalyan Yazar*

Çalışmada, 20. yüzyıl İtalyan edebiyatının önemli yazarı Antonio Baldini’nin Ankara’ya dair gözlemleri ele alınmıştır. İtalyan yazar, seyyah ve gazeteci Antonio Baldini, 1930 yılında Corriere della Sera gazetesinin talebi üzerine yeni kurulan Türkiye Cumhuriyeti’ne ve başkent Ankara’ya bir seyahat gerçekleştirir. Ardından, seyahate dair notlarını Diagonale 1930, Parigi-Ankara başlıklı bir eser olarak yayımlar. Şehrin dönüşümüne tanıklık eden Baldini’nin ve diğer İtalyanların gözlemlerini ve İtalyan kaynaklarını Ankara tarihi açısından benzersiz kılan, diğer ülkelerin seyyah ve bilginlerinin eserlerine nazaran az çalışılmış olmalarıdır. Baldini’nin seyahat notlarını ve gözlemlerini incelerken kuramsal açıdan, seyahat edebiyatındaki “L’Odeporica/Hodoeporics” kavramından ve konunun teorisyenleri Luigi Monga ve Franco Cambi’nin çalışmalarından faydalanılacaktır. Bu çalışmanın temel amacı, oldukça erken bir dönemde Ankara’yı ziyaret eden önemli bir entelektüel olarak Baldini’nin gezi notlarından oluşan Diagonale 1930, ParigiAnkara eserinden hareketle “Ankara” şehrine ait bir tarihsel dönüşüm hikâyesi ortaya koymaktır.

An Italian Writer in the Early Years of the Turkish Republic: Antonio Baldini**

This study reviews observations on Ankara made by Antonio Baldini, the 20th century Italian writer, traveler, and journalist. Baldini visited Ankara and travelled in the newly established Republic of Turkey in 1930 upon the request of the newspaper “Corriere Della Sera”, and published his observations in a work entitled Diagonale 1930, Parigi-Ankara. It can be said that the observations of Baldini, and other Italians who witnessed the transformation of Ankara, have not been as closely studied as the works of other travelers and scholars. One of the most remarkable elements of Baldini’s multi-linguistic and multicultural story is how it describes the transformation of Ankara into a modern capital. The work “L’Odeporica/Hodoeporics”, which a foundational travel literature text containing the works of Luigi Monga and Franco Cambi, is used in the examination of Baldini’s travel notes and observations.

___

  • Amat, P. (1874). Bibliografia dei viaggiatori italiani. Roma: Salviucci.
  • Alvaro, C. (2010). Türkiye’ye yolculuk. (N. Adabağ, Çev.). İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Baldini, A. (1943). Diagonale 1930, Parigi-Ankara:Note di viaggio. Milano: Mondadori.
  • Cambi, F. (2012). Il viaggio come esperienza di formazione. Tra diacronia e sincronia. Studi Sulla Formazione/Open Journal of Education, 14(2), 149-171.
  • De Botton, A. (2018). Seyahat sanatı. (A.S.Bayer, Çev). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Fındıklı, E. B. (2011). İtalyanlar ve Türkler: mekânın reel ve historiyografik inşası (1922-43).Yayımlanmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Fonseca, C. D. (2000). Viaggiare nel medioevo: percorsi, luoghi, segni e strumenti. S. Gensini (Ed.). Viaggiare nel medioevo içinde (s. 1-17). Pisa: Pacini Editore.
  • Hahn, J. (1973). The origins of the Baroque concept of peregrinatio. North Carolina: University of North Carolina Press. Monga, L. (1996). Travel and travel writing: an historical overview of Hodoeporics. Annali D’Italianistica,14, 6-54.
  • Monga, L. (2003). The unavoidable ‘snare of narrative: fiction and creativity’ in Hodoeporics. Annali D’Italianistica, 21, 7-45.
  • Sassétti, Filippo. (t.y.). Treccani web sitesinden erişildi: https:// www.treccani.it/enciclopedia/filippo-sassetti
  • Ossani, A. (1985). A proposito del carteggio Antonio Baldini - Giovanni Papini Fra Il 1911 e Il 1954. Italianistica: Rivista Di Letteratura Italiana,14(1), 105-107.
  • Zangrilli, F. (2016). Baldini e la penna del letterato. Letteratura&Società,18(2), 3-29.