‘Qasr-ı Abu Nasr’ ın Post-Kolonyal bir Okuması

Hedayat’ın mükemmel başarılarından biri olan “Qasr-i Abu Nasr”ın (1941) öyküsü, İran’ı kazıyan bir grup Amerikalı arkeologla ilgilidir. Hedayat, İran’ı yağmalamak için bir metafor olarak arkeolojik kazı kullanıyor. Bunu yapmak için İran’ın sembolü olan İranlı bir kadın kullanır. Aynı şekilde, muhtemelen, hikayesinin yerleşimi olarak gerçek bir tarihi alanı seçer. Hipotezimiz, Hedayat’ın İran’daki Amerika- lıların varlığına karşı olduğu ve bunu kınamak için yazdığıdır. Bu, hikâyenin tonu, ayarı, ironisi ve sarsıl- ması gibi üslup özelliklerinden açıkça görülmektedir.

A Post-Colonial Reading of ‘Qasr-i Abu Nasr’

The Story of “Qasr-i Abu Nasr” (1941), one of the perfect achievements of Hedayat deals witha group of foreign archeologists excavating in Iran. Hedayat deploys archaeological excavation as ametaphor for plundering Iran. To do so he uses an Iranian woman to symbolize Iran. Equally likely, hechooses a real historical site as the setting of his story. Our hypothesis is that Hedayat is against thepresence of foreigners in Iran and writes to condemn it. This is evident from stylistic specifics like thetone, setting, irony, and suspense of the story.

___

  • Alizadeh N. & Afzali B. (2016). “Anti-West Beliefs in Works of Hedayat, Al-E-Ahmad And Saedi”. Persian Literature 5/2 (2016) 19-37.
  • Antosa S. (2012). Richard Francis Burton. Bern 2012.
  • Ghanoonparvar M. (2010). In a Persian Mirror: Images of the West and Westerners in Iranian Fiction. Texas 2010.
  • Grosz E. (1994). Volatile Bodies. Bloomington 1994.
  • Hedayat S. (1963). “Qasr-i Abu Nasr”. Alaviyah Khanum va Valangary (1963) 81-109. Teheran 1963.
  • Kamshad H. (2011). Modern Persian Prose Literature. Cambridge 2011.
  • Katouzian H. (1996). Sadeq Hedayat: The Life and Legend of an Iranian Writer. IB Tauris 2002.
  • Lewis R. (1996) Gendering Orientalism. London 1996.
  • Roozbeh K. & Anoushirovani R. A. (2016). “Thousands and One Nights from the Perspective of Literary Adaptation”. Letter of Comparative Literature. 6/22 (2016) 49-69.
  • Roozbeh K. R. & Anushirvani A. (2015). “Representation of the Orient in Pasolini’s Arabian Nights”. International Letters of Social and Humanistic Sciences 58 (2015) 123-129.
  • Whitcomb D. S. (1985). Before the Roses and Nightingales: Excavations at Qasr-i Abu Nasr, Old Shiraz. Metropolitan Museum of Art, 1985.
  • Zarrin A. (1997). “The Rhetoric of Self and Other in Selected Iranian Short Stories, 1906- 1979”. International Fiction Review 1/2 (1997) 24.