On the History of Religions in Philadelphia in Lydia until the end of Late Antiquity

Arkeolojik verilerin ve yazılı kaynakların yetersizliğinden dolayı Philadelphianın dinler tarihi hak- kındaki bilgilerimiz oldukça kısıtlıdır. Kentle ilgili yapılan dinler tarihi çalışmaları genellikle IoannesinYedi Kilise ya da Ignatiusun Yedi Mektupu ile ilgili Hıristiyan teolojik çalışmaların bir bölümü olaraksunulmuştur. Benzer şekilde Yahudiler ve Paganlar üzerine yapılan kollektif çalışmalar içerisinde incele- nen kentler arasında Philadelphia çoğunlukla eksik kalmıştır. Geç Antik Çağ boyunca Anadoluda dinlertarihi açısından birçok değişimin yaşandığı yerleşimlerden biri Philadelphiadır. Bu çalışmada, mevcutveriler ışığında kent ve çevresinde varlık gösteren dinler-teolojik açıdan öte kronolojik olarak- kısaca elealınarak, bu dinlerin Geç Antik Çağ sonundaki akıbetleri ortaya koyulmaya çalışılmıştır.

Geç Antik Çağ ın Sonuna Kadar Lydia daki Philadelphia da Dinler Tarihi

Since both the archaeological and written evidence are incomplete, a detailed history of thereligions, particularly of the Jews in Philadelphia cannot be evaluated sufficiently for the present.Philadelphia is generally presented in the context of the Seven Churches of John or the Seven Letters ofIgnatius in studies concerning the history of religions. Similarly the city usually remains unmentioned incollective regional studies on Jews and Pagans. Until and during Late Antiquity, Philadelphia became oneof the cities where a gradual transformation of religions was experienced. In this study, a summarizedhistory of the religions of Philadelphia and in its surroundings is given chronologically rather thantheologically as well as their fate to the end of Late Antiquity.

___

  • Akdeniz, E. (2010). “Manisa Yöresindeki Prehistorik- Protohistorik Buluntu Merkezlerinin Dönemsel ve Coğrafi Dağılımları” . Akdeniz-Sanat Dergisi, III/6, 1- 27, Ankara.
  • Baz, F. (1998). Roma İmparator Kültü. Master’s Thesis, İstanbul Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tarih Anabilim Dalı, Eskiçağ Tarihi Bilim Dalı.
  • Blake, C., & Edmonds G. (1982). Biblical Sites in Turkey. İstanbul.
  • Burrell, B. (2004). Neokoroi Greek Cities and Roman Emperors. Boston: Brill.
  • Calder, W. M. (1923). “Philadelphia and Montanism”. Bulletin of the John Rylands Library, 7, 309-354. Source: https://www.escholar.manchester.ac.uk/uk-ac-man-scw:1m1129.
  • De Lange, N. (2005). “Jews in the Age of Justinian”. The Cambridge Companion to the Age of Justinian, 401-426. New York: Cambridge University Press.
  • Doğan, C. (2010). Philadelphia Sikkeleri. Master’s Thesis, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Foss, C. (1976). Byzantine and Turkish Sardis. Harvard University Press.
  • Foss, C. (1991). “Philadelphia”. Dictionary of Byzantium. Vol. III, 1648. Oxford: Oxford University Press.
  • Gregory, T. E. (1991). “Montanism”. Dictionary of Byzantium. Vol. II, 1401. Oxford: Oxford University Press.
  • Harvey, A. S. (1990). Asceticism and Society in Crisis: John of Ephesus and the Lif e of the Eastern Saints. Berkeley: University of California Press.
  • Herrin, J. (2008). Byzantium: A Surp rising Lif e of a Medieval Emp ire. London: Penguin Books.
  • Irshai, O. (2012). “Confronting a Christian Empire: Jewish Life and Culture in the World of Early Byzantium”. Jews in Byzantium: Dialectics of Minority and Maj ority Cultures, 17- 64. Leiden, Boston: Brill.
  • Jonsson, J. (2005). The Clash of Ideologies. Xulon Press.
  • Kaçar, T. (2002). “Montanizm: Erken Kilise’de Çatışan Gelenekler”. Tarih İncelemeleri Dergisi, Vol. XVII, no. 1, 39-59.
  • Kaçar, T. (2009). Geç Antikçağ’da Hıristiyanlık. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Lavan, L. (2011). “Introduction: The end of the Temples: Towards a New Narrative?”. The Archaeology of Late Antique ‘Paganism ’, xv- 1xiv. Leiden, Boston: Brill.
  • Malay, H. (1985). “The Sanctuary of Meter Phileis near Philadelphia”. Ep igraphica Anatolica, 6, 111-126. Bonn.
  • Malay, H. (1994). Greek and Latin Inscriptions in the Manisa Museum. Wien.
  • Malay, H. (1999). Researches in Lydia, Mysia and Aiolis. Wien.
  • Mango, C. (2008). “Epigraphy”. The Oxf ord Handbook of Byzantine Studies, 144-149. New York: Oxford University Press.
  • Meinardus, O. F. A. (1974). “The Christian Remains of Seven Churches of the Apocalypse”. The Biblical Archaeologist, vol. 37, 69-82.
  • Meriç, R. (1986). “1985 Yılı Alaşehir Kazı Çalışmaları”. VIII. Kazı Sonuçları Toplantısı, II, 259- 271, Ankara.
  • Meriç, R. (1988). “1987 Yılı Alaşehir Kazısı”. X. Kazı Sonuçları Toplantısı, I, 157- 170. Ankara.
  • Meriç, R. (1992). “1990 Yılı Alaşehir Kazısı”. XIII. Kazı Sonuçları Toplantısı, I, 227- 235. Ankara.
  • Meriç, R. (1993). “1991 Yılı Alaşehir Kazısı”. XIV. Kazı Sonuçları Toplantısı, II, 355- 363. Ankara.
  • Meriç, R.-Nolle, J. (1985). “Neue Inschriften aus der Umgebung von Philadelphia in Lydien: Badınca”. Ep igraphica Anatolica, 5, 19-26. Bonn.
  • Milner, T. (1832). History of the Seven Churches of Asia. London.
  • Mitchell, S. (1993a). Anatolia: Land, Men and Gods in Asia Minor, Vol. I: The Celts in Anatolia and the Impact of Roman Rule. Oxford: Clarendon Press.
  • Mitchell, S. (1993b). Anatolia: Land, Men and Gods in Asia Minor, Vol. II: The Rise of the Church. Oxford: Clarendon Press.
  • Mulryan, M. (2011). “Paganism’ in Late Antiquity: Regional Studies and Material Culture”. The Archaeology of Late Antique ‘Paganism ’, 41- 86. Leiden, Boston: Brill.
  • Onur, F. (2013). Ioannes Lydos ve Peri Arkhon. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat.
  • Ramsay, W. M. (1904). The Letters to the Seven Churches of Asia. London.
  • Sel, S., & Kınran, L. (trans.) (2004). Hıristiyanlık Tarihi. İstanbul: Yeni Yaşam Yayınları.
  • Srawley, J. H. (1910). The Ep istles of Saint Ignatius. Vol. I. London. Society for Promoting Christian Knowledge.
  • Starr, J. (1970). The Jews in the Byzantine Emp ire (641- 1204). New York. Burt Franklin.
  • Thonemann, P. (2011). The Meander Valley: A Historical Geography f rom Antiquity to Byzantium. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Trebilco, P. (1991). Jewish Communities in Asia Minor. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Trevett, C. (1989). “Apocalypse, Ignatius, Montanism: Seeking the Seeds”. Vigiliae Christianae, Vol. 43, no. 4.
  • Umar, B. (2001). Lydia. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Zanten, D. V. (1975). “The City Walls”. A Survey of Sardis and the Maj or Monuments outside the City Walls, 35-49. London. Harvard University Press.
  • Zosimus (A Translation with commentary by Ronald T. Ridley) (1990). New History. Canberra: Australian National University.