Mezhep Farklılıklarının Evli Çiftlerin İlişkileri Üzerindeki Etkileri: Berlin-İstanbul Örneği

Araştırmada, aynı dinin farklı geleneklerinden gelen Alevi ve Sünnilerin, evlenme kararlarının ardından yaşadıkları ve mezhep farklılığının bu kişilerin evlilik ve aile yaşamları üzerindeki etkisi ele alınmaktadır. Bu amaçla, İstanbul ve Almanya'nın Berlin şehrinde yaşayan, Alevi mezhebine mensup olup Sünni biriyle evlenen veya Sünni mezhebinden olup Alevi biriyle evlenen 60 katılımcı ile derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerin bir kısmının Berlin'de yapılmasının sebebi, göç süreci ile birlikte insanların kendi dinlerine ve mezheplerine olan bağlılıklarında ve diğer din veya mezhepten insanlara bakış açılarında değişim yaşanıp yaşanmadığını görmektir. Görüşmeler sonunda, Berlin'de veya İstanbul'da yaşayan çiftlerin mezhepler arası evliliklere yaklaşımlarında belirgin bir farklılık görülmemiştir. Çalışma ile birlikte evlilik töreni, ailelerin ve yakın çevrelerin tepkisi, aile içinde dini ibadetlere birlikte katılım, Alevi ve Sünni geleneklerinin yerine getirilmesi ve çocukların dini eğitimi gibi sorun alanları saptanmıştır

The Effects of Sectarian Differences on the Relationships of Married Couples: the Berlin-Istanbul Example

The current study investigated married couples' experience after the decision was taken to marry and the effects of the couples' sectarian differences upon their marital and family life, couples who came from different sects (Sunni-Alevi) of the same religion. To this end, in-depth interviews were conducted with 60 people who are Alevi and married to a Sunni, or who are Sunni married to a Alevi, who live either in Istanbul or Berlin (a city of Germany). The reason why some of the interviews were conducted in Berlin was to determine if people change their commitment to their religion and their sect and, if they change their views about the people from another sect and another religion, as a consequence of the course of migration. As a result of these interviews, it was shown that there was little difference concerning interdenominational marriage amongst couples living in Berlin and those living in Istanbul. In this research, some issues were determined, such as: the marriage ceremony, the reactions of the couple's families and relatives to the decision to marry, whether the couple were in accord with each other in respect to religious rituals and, how the children were to brought up in relation to which belief of the married couples' two sects

___

  • Akbaş G. (2010). Social Identity and Intergroup Relations: The Case of Alevis and Sunnis in Amasya. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara 2010.
  • Aktaş A. (1994). "Kırsal Kesimdeki Dönüşüm Sürecinde Alevi Aile Yapısında Meydana Gelen Değişmeler". Sosyoloji Derneği Yayınları 2 (1994) 10-23.
  • Arabacı F. (2000). Alevilik ve Sünniliğin Sosyolojik Boyutları, Çorum Örneği. Samsun 2000.
  • Aydın E. (2011). Kimlik Mücadelesinde Alevilik. İstanbul 2011.
  • Balkanlıoğlu M. A. (2011). "Influence of Alevi-Sunni Intermarriage on the Spouses Religious Affiliation". The Journal of International Social Research 19/4 (2011) 272-312.
  • Curtis K. T. & Ellison C. G. (2002). "Religious Heterogamy and Marital Conflict: Findings From National Survey of Familie Sand Households". Journal of Family Issue 23 (2002) 551-576.
  • Çarkoğlu A. & Toprak B. (2007). Religion, Society and Politics in a Changing Turkey. İstanbul 2007.
  • Çelik C. (2009). Değişim Sürecinde Türk Aile Yapısı ve Din. Kayseri 2009.
  • Ellison G. C., Burdette A. M. & Wilcox W. B. (2010). "The Couple That Prays Together: Race and Ethnicity, Religion and Relationship Quality Among Working-Ageadults". Journal of Marriage and Family 72 (2010) 963-975.
  • Erdoğan A. (2000). Alevilik, ùiilik, Sünnilik. Ankara 2000.
  • Hançerlioğlu O. (1984). İslam İnançları Sözlüğü. İstanbul 1984.
  • Kalmijn M. (1998). "Intermarriage and Homogamy: Causes, Patterns, Trends". Department of Sociology 24 (1998) 395-421.
  • Karlsson G. (2003). "On Mateselection". International Journal of Comparative Sociology 3 (2003) 91-97.
  • Kehl-Bodrogi K. (1993) Türkiye'de Alevilik-Dini Bir Cemaatin Oluşumu ve ùimdiki Konumuna Dair. Çev. Filiz Ang. Ankara 1993.
  • Kutlu S. (2010). Mezhepler Tarihine Giriş. İstanbul 2010.
  • Lee R. G. & Stone L. H. (1980). "Mate Selection Systems and Criteria: Variation According to Family Structure". National Council on Family Relations 42/2 (1980) 319-326.
  • Maurer M. (1997). Transcendent Journeys: Experiences of Interdenominational Couples. Unpublished Master Thesis. The University of Guelph, Canada 1997.
  • Mélikoff I. (1999). "Bektaşilik/Kızılbaşlık: Tarihsel Bölünme ve Sorunları". Eds. Tord Ollson, Elisabeth Özdalga & Catharina Raudvere. Alevi Kimliği (1999) 3-19. İstanbul.
  • Mélikoff I. (2009). Uyur İdik Uyardılar (Alevilik, Bektaşilik Araştırmaları). İstanbul 2009.
  • Newman David M. (2009). Families: A Sociological Perspective. USA 2009.
  • Okumuş E. (2003). Toplumsal Değişme ve Din. İstanbul 2003.
  • Özgüven İ. E. (2000). Evlilik ve Aile Terapisi. Ankara 2000.
  • Prince J. A. (1962). "A Study of 194 Cross Religion Marriages". The Family Life Coordinator 11/1 (1962) 3-7.
  • Rahman F. (1995). Tarih Boyunca İslami Metodoloji Sorunu. Ankara 1995.
  • Subaşı N. (2010). Alevi Modernleşmesi (Sırrı Faş Eylemek). İstanbul 2010.
  • Topçuoğlu A. A. (2010). "Yahudilik-Hristiyanlık ve İslam Hukuku'na Göre Nikah Akdine Etkisi
  • Bakımından Din Farklılığı". Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi 10 (2010) 2.
  • Türkdoğan O. (2002). "Alevilik, Aleviler ve Modernleşme". Birikim 159 (2002).
  • Vaaler M. L. & Ellison C. G. & Powers A. D. (2009). "Religious Influences on the Risk of Marital Dissolution". Journal of Marriage and Family 71 (2009) 901-925.
  • Yalçınkaya A. (1996). Alevilikte Toplumsal Kurumlar ve İktidar. Ankara 1996.
  • Yılmaz H. (2011). Alevi-Sünni Diyaloğu: Din Eğitimi Açısından Bir Değerlendirme. Sivas 2011.
  • Wilson J. (1978). Religion in American Society. New Jersey 1978.
  • Wilson B. (2004). Dini mezhepler- Sosyolojik Bir Araştırma. İstanbul 2004.