JOAQUÍN RODRİGO’NUN CİNCO SONATAS DE CASTİLLA PİYANO SONATLARININ FORM, ARMONİK, TEKNİK VE MÜZİKAL AÇILARDAN BENZER VE FARKLI YÖNLERİNİN İNCELENMESİ

Öz Birinci Dünya Savaşı’nın sanat üzerinde, romantizmin abartılı yapısının reddedilerek, gerçeklik, açıklık, yalınlık, arınma gibi kavramların ön plana çıkarıldığı bir etkisi olduğu bilinmektedir. Bu düşünceler 1920’lerde neo-klasik hareketin ortaya çıkmasına sağlamıştır. Fransa’daki neo-klasik hareket, zengin bir müzik kültürüne sahip olan İspanya’daki bestecileri de etkilemiş ve İspanya’nın gerilemesine tepki niteliğinde entelektüel bir hareket olarak ortaya çıkan, yazar ve şairlerden oluşan Generacion del ’98’in müzikteki yansıması, bestecilerin yeni bir kompozisyon stili oluşturmasına yol açmıştır. Neo-klasizmi kendi kültürlerine uyarlayarak casticismo akımını yaratan ve sürdüren 98 Kuşağı bestecileri, kendilerinden sonra gelen kuşağı etkileyerek, Generacion del ’27 isimli bir grubun oluşmasına yol açmıştır. 1920’li yıllarda kendini gösteren bu grubun bir üyesi de, milliyetçi duygularının yansıması olarak İspanyol müziği elementleri ile modern besteleme tekniklerini kullanarak bestelediği eserleri ile neocasticismo stilinin temsilcisi olan Joaquín Rodrigo’dur. Yaşamı süresince çok sayıda eser üreten Joaquín Rodrigo, tanınmış gitar eserlerinin yanında, piyano için yazmış olduğu eserlerle de dikkat çekmektedir. Ancak alanyazın incelendiğinde piyano eğitiminde önemli bir yere sahip olduğu düşünülen piyano eserlerinin yeterince tanınmadığı söylenebilir. Bu bağlamda çalışmanın amacı Rodrigo’nun Cinco Sonatas de Castilla eserini inceleyerek, eserlerin birbirleri ile benzer ve farklı yönlerini tespit etmektir. Betimsel araştırma yöntem ve tekniklerinin kullanıldığı bu araştırmada eser incelemesi yapılmış, elde edilen veriler tablolaştırılmış ve yorumlanmıştır.

JOAQUÍN RODRİGO’NUN CİNCO SONATAS DE CASTİLLA PİYANO SONATLARININ FORM, ARMONİK, TEKNİK VE MÜZİKAL AÇILARDAN BENZER VE FARKLI YÖNLERİNİN İNCELENMESİ

___

  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Catalogo, Joaquín Rodrigo (2017). Ediciones Joaquín Rodrigo, Madrid. 18.09.2018 tarihinde https://www.joaquin-rodrigo.com/files/Catalogo2007.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Eisenhardt, K.M. (1989). Building theories from case study research academy of management. The Academy of Management Review, 14(4), 534.
  • Fairclough, P. (Ed) (2016). Twentieth-Century music and politics: essays in memory of Neil Edmunds. (2nd Ed.) New York: Routledge Taylor&Francis Group.
  • Gallego, A. (2003). El arte de Joaquin Rodrigo. Madrid: Iberautor Promociones Culturales.
  • Guil, D. M. (2014). La canción con piano de Joaquín Rodrigo. Un estudio poético-musical y psicoeducativo, Ph. Thesis, Universidad de Córdoba Facultad de Ciencias de la Educación Departamento de Psicología, Cordoba.
  • Jones, D. K. (2001). The piano works of Joaquin Rodrigo: an evaluation of social influences and compositional style. Doctor of Musical Arts with a Major in Music, The University of Arizona.
  • Koonce, F.W. (2008). The renaissance vihulea & guitar in sixteenth-century Spain. USA: Mel Bay Publications.
  • Marco, T. (1993). Spanish music in the twentieth century. USA: Harvard Univesity Press.
  • Mimaroğlu, İ. (2006). Müzik tarihi. (10. Basım). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Rodríguez, E. M. (2017). Music criticism and music critics in early Francoist Spain. USA: Oxford University Press.
  • William, J. (1969). What was neo-classicism? Journal of British Studies, 9(1), 49-70.
Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi-Cover
  • ISSN: 2147-1037
  • Yayın Aralığı: Yılda 3 Sayı
  • Başlangıç: 2000
  • Yayıncı: Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi