Perge'den attika tipinde dionysiak bir lahit

Attic-type dionysiac sarcophagus from peige

Pamphylia'nm önemli kentlerinden olan ve ilk yerleşimin bulunduğu akropolisten Hellenistik Dönem'de güneydoğudaki ovaya doğru genişleyen Perge'de üç nekropolis vardır. Akropolis eteklerindeki nekropoliste mezarların Arkaik Dönem'den Hellenistik Dönem'e kadar yoğun olarak kullanıldığı, fakat Roma İmparatorluk Dönemi'nde de devam ettiği saptanmıştır. Kentin doğu ve batı surları dışında Roma İmparatorluk Dönemi'ne ta-rihlenen iki nekropolis bulunur. Perge'nin doğu ve batı nekropolislerinde yerel kireçtaşı, traverten ve ithal mermerden yapılmış çok sayıda lahit açığa çıkarılmıştır. Söz konusu lahitler, malzemesine göre ithal ve yerel olarak iki gruba ayrılır. Yerel lahitler dikdörtgen prizma biçimli, genelde bezemesiz teknelere sahiptirler. Teknelerinin caddeye bakan yüzlerinde çerçeve içine alınmış (tabula ya da çoğunlukla tabula ansata) veya çerçevesiz olarak kazınmış eski Yunanca yazıtlar mevcuttur. Tekneler, alçak ya da yüksek beşik çatı biçimli akroterli kapaklara sahiptir. Perge lahit tipleri için ikinci grubu ithal mermerden yapılan lahitler oluşturur. Kentin ithal lahitleri antik çağın önemli atölyelerinden Dokimeion (=Afyon, İscehisar), Prokonnesos (=Marmara adası) ve Attika'dan yarı işli ya da tamamlanmış biçimde ithal ediliyordu. Perge nekropolislenndeki ithal lahitler Roma İmparatorluk Dönemi'ne tarihlenen girlandlı (yarı ve tam işli), figürlü frizli, madalyonlu, köşe sütun ya da pilasterli (Torre Nova) ve sütunlu tipleri yansıtır.Makalenin konusunu oluşturan Dionysiak lahit, 2003 yılı kazılarında, Perge batı nek-ropolisinde batı şehir kapısının kuzeybatısında (169 numaralı parsel) M.9 kodu verilen mezar yapısının ikinci katında in situ bulunmuştur. Eser, bugün Antalya Müzesi'nde (env. no. 2003/172A) sergilenmektedir. Lahit, Yunanistan'daki Attika bölgesinde Pentelikon dağından çıkarılan mermerden yapılmış olup; Attika atölyesinin üretimi figürlü frizli tiptedir ve üzerinde mezar sahiplerinin betimlendiği kline biçimli bir kapakla örtülmüştür. Mezar yapısı için tasarlanan lahdin, dört yüzünde Dionysiak nitelikli 46 figür yer alır.Perge lahdinin ön yüzünde solda yer alan figürün (7) çizmeleri dışında çıplak olması ve özellikle elindeki çifte baltasını savurması Thrakia'lı Edonis'lerin kralı Lykourgos'un ikonografisine uymakta ve sahnenin Lykourgos mitosuyla ilişkilendirilebilmesini sağlamaktadır. Lykourgos'un etrafından ona engel olmaya çalışan Satyr ve Mainad'lar görülmektedir. Sahnenin merkezinde belden aşağısını örten mantosu dışında çıplak, göbekli, hafif şişkin göğüslü, thrysos tutan, sakallı Papposilenos (12) yer alır. Lykourgos ve Papposilenos'un ayaklarının altında bir kadın ve bir çocuktan oluşan ikili gruplar tasvir edilmiştir (15-18). Figür 15 ve 16, Lykourgos'un hemen altında yere uzanmışken, benzer durumdaki figürler (17-18) ise Papposilenos'un altında diğer grubun aksine cansız yatmaktadır. Mitosa göre Lykourgos, oğlu Dryas'ı öldürmüştür. Dryas betimlerde çoğunlukla genç bir delikanlı, nadiren de çocuk olarak betimlenmiştir. Perge lahdindeki çocuğun, bir kadın ile gösterilmesi standart ikonografisine uygun değildir. Papposilenos'un solunda, sağdaki sahneye sırtını dönmüş, boynuna asılı, üzümlerle doldurduğu nebrisi karşındaki figüre uzatan bir Satyros betimlenmiştir (20). Satyrosun karşısında yer alan kadın, kuğu üzerinde oturması, saç tipi, başındaki tacı, etrafında Erosların bulunması ve kuğunun altında bir tavşanın bulunması dolayısıyla, Aphrodite (21) olarak tanımlanır. Sağ köşe figürü ise (28) kadınsı ifadesi, saç biçimi, göğüslerinin hafif şişkinliği, beline sardığı nebrisi, çizmeleri ve önünde duran panteri ile Dionysos olmalıdır. Bu iki önemli figürün etrafında üzüm toplayan Satyros ve Mainadlar betimlenmiştir. Perge lahdinin kısa yüzlerinde bağ bozumu, arka yüzünde ise ekstasis sahnesi görülmektedir.Perge lahdinin ön ve yan yüzlerindeki figürler yüksek kabartma olup, çeşitli derinlik planlarında ve iç içe geçmiş biçimde verilerek kalabalık bir sahne yaratılmıştır. Buna karşılık, arka yüz figürleri alçak kabartmadır ve sahneye yayılmış biçimde aralarında boşluklarla işlenmiştir. Ön yüzde perspektif ve solda hareketli kompozisyondan, sağda daha durağana geçiş başarıyla yansıtılmıştır. Böylelikle ön yüz hem tek hem de iki ayrı sahne gibi algılanır. Kompozisyonda tekdüzelik yoktur. Sahnenin, durağan bir kompozisyona dönüşmesi, figürlerin ani dönüş ve hareketleriyle engellenmiştir.Tüm figürlerde natüralizm egemendir. Figürlerin dönüşleri, buna göre vücutlarının aldığı şekiller, elbise kıvrımlarının harekete uygunluğu gerçekçidir. Aynı özellik, vücut uzuvlarının oranlan, başların gövdeyle uyumu ve kas işçiliğinde de gözlemlenir. Harekete göre oluşan kas ayrıntılarındaki doğallık açısından Lykourgos'un çifte baltasını kaldırırken oluşan kas gerilmeleri, oturan ya da eğilen figürlerin karın çizgileri hareketi hissettirmektedir. Arka yüzde ise erkek figürlerinin özellikle karın kasları abartılıdır. Figürlerin hepsinde ifade yoğundur. Mutluluk, acı, hüzün, şaşkınlık gibi duygular bir aradadır. Lahitte detaycı-lık söz konusudur. Figürlerin avuç içlerinde oluşan çizgilerden, en geri plandaki figürlerin ayrıntılarından, asma dallarından birine küçük bir kuşun konmasına kadar bu detaycılık izlenebilir. Üzüm taneleri ile dolu sepetlerde bile farklı geometrik motiflere rastlanmaktadır. Bir hayli detaylı işlenen asma dalları, arka fonu oluşturur.Perge lahdinin analojisi, İ.S. 3. yy.'a tarihlenen bugün Selanik Arkeoloji Müzesi'nde bulunan kline kapaklı, figürlü frizli Attika tipi bir lahit ile yapılabilir. Selanik lahdinin ön yüz ve kısa yüzlerinde bağ bozumu sahnesi, arka yüzünde Kentauros-Grifon savaşı konu edilmiştir. İki lahit konu itibariyle biraz farklı ancak kompozisyon açısından bir hayli benzerdir. İki lahitte bire bir karşılaştırılacak figürler de bulunur. Perge lahdinde 21 numara ile gösterilen Aphrodite, Selanik lahdindeki kadın figürü ile duruş açısından bir hayli benzer. Yine Perge lahdinin sol kısa yüzündeki köşe figürü Papposilenos (1), Selanik lahd

___

  • Abbasoğlu - Martini 1996 H. Abbasoğlu - W. Martini, "Perge Akropolisi'nde 1994 Yılında Yapılan
  • Çalışmalar", KST 17.11 (1996) 121-127.
  • Abbasoğlu 1997 H. Abbasoğlu, "Perge Akropolisi'nde 1995 Yılında Yapılan Çalışmalar", KST 18.11 (1997) 51-59.
  • Abbasoğlu 1997 H. Abbasoğlu, "Perge Kazısı 1995 Yılı Ön Raporu", KST 18.2 (1997) 41-50.
  • Abbasoğlu 1998 H. Abbasoğlu, "Perge Akropolisi'nde 1996 Yılında Yapılan Çalışmalar", KST 19.11 (1998) 93-105.
  • Abbasoğlu 1999 H. Abbasoğlu, "Perge Akropolisi'nde 1997 Yılında Yapılan Çalışmalar", KST 20.11 (1999) .179-194.
  • Abbasoğlu 2000 H. Abbasoğlu, "Perge Kazıları", in: O. Belli (ed.), Türkiye Arkeolojisi ve İstanbul Üniversitesi 1932-1999 (2000) 235-240.
  • Abbasoğlu 2001 H. Abbasoğlu, "The Founding of Perge and its Development in the Hellenistic and Roman Periods", in: D. Parish (ed.), Urbanism in Western Asia Minor, New Studies on Aphrodisias, Ephesos, Hierapolis, Pergamon, Perge and Xanthos (2001) 173-188.
  • Abbasoğlu 2003 H. Abbasoğlu, "Perge 2002", Anmed 1, 2003, 30-33.
  • Abbasoğlu 2004 H. Abbasoğlu, "Perge 2003", Anmed 2, 2004, 45-48.
  • Abbasoğlu 2005 H. Abbasoğlu, "2004 Yılı Perge Kazı ve Onarım Çalışmaları", Anmed 3, 2005, 67-71.
  • Abbasoğlu 2006 H. Abbasoğlu, "Perge 2005", Anmed 4, 2006, 47-50.
  • Abbasoğlu 2007 H. Abbasoğlu, "Perge 2006", Anmed 5, 2007, 54-58.
  • Abbasoğlu 2008 H. Abbasoğlu, "Perge 2007", Anmed 6, 2008, 58-62.
  • Abbasoğlu 2009 H. Abbasoğlu, "Perge 2008", Anmed 7, 2009, 61-69.
  • Abbasoğlu 2010 H. Abbasoğlu, "Perge 2009", Anmed 8, 2010, 73-80.
  • Akıllı 1979 H. Akıllı, Perge Nekropolü (İstanbul University Unpublished Undergraduate Thesis 1979).
  • Asgari 1977 N. Asgari, "Die Halbfabrikate kleinasiatischer Girlanden-sarkophage unci ihre Herkunft", AA 1977, 329-334.
  • Asgari 1978 N. Asgari, "Roman and Early Byzantine Marble Quarries of Proconnesos", The Proceedings of the Xth International Congress of Classical Archaeology (1978) 467-480.
  • ASR Die antiken Sarkophagreliefs.
  • Aydoğan 1998 Ş. Aydoğan, Pamphylia Bölgesi Lahitleri (İstanbul University Unpublished Master's Thesis 1998).
  • Baydur 1998 N. Baydur, Roma Sikkeleri (1998).
  • Çokay-Kepçe 2009 S. Çokay-Kepçe, "Perge Batı Nekropolis Kontekst Buluntuları", AST 26.2 (2009) 243-254.
  • Dodge - Ward Perkins 1992 H. Dodge - J. B. Ward Perkins (eds.), Marble in Antiquity. Collected Papers of J. B. Ward-Perkins (1992).
  • Dörtlük v.d., 19922 K. Dörtlük, Antalya Museum2 (1992).
  • Farnoux 1992 A. Farnoux, "Lykourgos I", LIMC VI. 1-2 (1992) 309-319.
  • Frel 1981 J. Frel, Roman Portraits in the Getty Museum (1981).
  • Grimal 1997 P. Grimal, Mitoloji Sözlüğü. Yunan ve Roma. S. Tamgüç (trans.) (1997).
  • İnan 1965 J. İnan, Antalya Bölgesi Roma Devri Portreleri. Römische Portrâts aus dem Gebiet von Antalya (1965).
  • İnan - Rosenbaum 1966 J. İnan - E. Rosenbaum, Roman and Early Byzantine Portrait Sculpture in Asia Minor (1966).
  • İşkan 2002 H. İşkan, "Zwei Privatportrâts aus Patara. Bemerkungen zur Chronologie der Klinenportrâts", Jdl 117, 2002, 251-282.
  • Kleiner 1992 D. Kleiner, Roman Sculpture (1992).
  • Koch 2001 G. Koch, Roma İmparatorluk Dönemi Lahitleri. Z. İlkgelen (trans.) (2001).
  • Koch 2010 G. Koch, Türkiye'deki Roma İmparatorluk Dönemi Lahitleri, Sarkophage der römischen Kaiserzeit in der Türkei. B. Varkıvanç (trans.) (2010).
  • Korres 2001 M. Korres, From Pentelicon to the Parthenon. The Ancient Quarries and the Story of a Half-Worked Column Capital of the First Marble Parthenon (2001).
  • KIB Der Kleine Pauly.
  • Mansel - Akarca 1949 A. M. Mansel - A. Akarca, Perge'de Kazılar ve Araştırmalar. Excavations and Researches at Perge (1949).
  • Matz 1968a F. Matz, Die Dionysischen Sarkophage, ASR 4.1 (1968).
  • Matz 1968b F. Matz, Die Dionysischen Sarkophage, ASR 4.2 (1968).
  • Özdizbay 2002 A. Özdizbay, "Perge Batı Nekropolisi'nden Bir Mezar Yapısı", Anadolu Araş XVI, 2002 483-507.
  • Özdizbay 2008a A. Özdizbay, "Pamphylia-Perge Tarihi ve Roma İmparatorluk Dönemi Öncesi Perge'nin Gelişimi", in: İ. Delemen et al. (ed.), Prof. Dr. Haluk Abbasoğlu'na 65. Yaş Armağanı. Euergetes. Festschrift für Prof. Dr. Haluk Abbasoğlu zum 65. Geburtstag (2008) 848-849.
  • Özdizbay 2008b A. Özdizbay, Perge'nin M.S. 1.-2. Yüzyıllardaki Gelişimi (İstanbul University Unpublished PhD Thesis 2008).
  • Ramage - Ramage $(2003)^3$ N. Ramage - A. Ramage, Roman Art. Romulus To Constantine3 (2003).
  • Thomson 1990 G. Thomson, Aiskhylos ve Atina. M. H. Doğan (trans.) (1990).
  • Toynbee 1971 J. M. C. Toynbee, Death and Burial in the Roman World (1971).
  • Turak 2005 Ö. Turak, Pamphylia Bölgesinde Bulunmuş Attika Tipi Lahitler (İstanbul University Unpublished Master's Thesis 2005).
  • Turak 2011 Ö. Turak, Roma Dönemi Pamphylia Lahitleri ve Atölye Sorunu (İstanbul University Unpublished PhD Thesis 2011).
  • Turcan 1966 R. Turcan, Les sarcophages romains â representations dionysiaques. Essai de chronologie e.t d'historie religieuse (1966).
  • Vermeule 1968 E. Vermeule, Roman Imperial Art in Greece and Asia Minor (1968).
  • von Geisau 1979 H. von Geisau, "Lykurgos 1", KIB III (1971) 822-823.
  • Waelkens 1982 M. Waelkens, Dokimeion (1982)
  • Ziegler 2000 D. Ziegler, Frauenfrisuren der römischen Antikenbild und Realitât (2000).