Lykia da Hıristiyanlık: Başlangıcından Ortodoksluğun Zaferi ne kadar

Christianity in Lycia: From its beginnings to the Triumph of Orthodoxy

LykiadaHıristiyanlığınkökeniciddibirşekildeincelenmemiştir.BununbaşlıcasebebiAziz PaulosunM.S.46/47-57yıllarıarasındaAnadoludakimisyoneretkinliğininLykiayaulaşmadığı, veböyleceLykiahalkının325yılındaİzniktetoplananKonsildeHıristiyanlığaimparatorluk desteğiverilmesiöncesiyenidinegeçişininyavaşolduğuşeklindekigenelkanıdır.Benzer şekilde843yılındakiConstantinopolisSynodunakadarbueyalettediningelişimineçokaz dikkatedilmiştir.Aslındabu,modernDoğuOrtodoksKilisesinindoğumunagidenkilitaşa- malardanbiridir,çünküaynıyıl11MartPazargünüİkonoklazmanınkesinliklelanetlenmesini, yanibugün OrtodoksluğunZaferiolarakkutlananolayıanmaamacıylaözelbirayiniçerir.Ne varki,bumakaledegösterileceğigibi,M.S.1.yy.ınortasından9.yy.ınortasınakadargeçen 800yıllıksüredeHıristiyanlığınkökeniveyayılımınıizlememizivebudönemedamgasınıvu- rançeşitlidoktrinlerekarşıLykiaKilisesinintepkisideğerlendirmemizisağlayacakyeterliveriye sahibiz.AslındaHıristiyanlaştırmaçabalarınınLykiayakadaruzandığınavehenüzM.S.100yılına gelinmedenMyragibiyerlerdeaktifbirHıristiyancemaatininvarlığınadairiknaedicikanıt mevcuttur.Üstelik,yazılıkaynaklardanLykiadaM.S.325yılıöncesindeazsayıdaamaönemli martyrinbulunduğuöğrenilmektedir.BunakarşınArykandadanM.S.311yılınaaitepigrafik kayıtlareyaletteosıradagöreceçoksayıdaHıristiyanbulunduğunuteyitetmektedir.Dahada ilginci,birçokaçıdan,LykialıHıristiyanlarınMesihİsanıngerçekdoğasıkonusundakidok- trinlerdenvedeözellikleAriusungeliştirdiğiAriusçulukdogmasındançoketkilendiğinedair belirtilervardır.BuözellikleAriusunradikalöğretisiyleyüzleşmekiçinİzniktedüzenlenen325 yılındakiİznikKonsilineeyalettentekbirtemsilciningönderilmeşeklindenanlaşılmaktadır.LykiadakiİznikAkdiniizlemeyengeleneklerinetkisinin381yılındakiII.EkümenikKonsile kadarbüyükorandaazaldığıgörülmektedirçünküdokuztaneLykialıpiskoposKilisenin sahiplendiğiİznik-ConstantinopolisAkdineimzaatmıştır.YinedeelimizdekikanıtlarLykia KilisesininunsurlarınınİsaMesihindoğasıhususundaresmiİzniktemelligörüşleçokmutlu olmayandingörevlilerinidinlemeyehazırolduğunugöstermektedir.IV.EkümenikKonsilinkararları471yılınagelindiğindeyerleşmişti.OyılConstantinopolis tarafındandoğrudanveyadolaylıolarakkontroledilentaşrakiliselerininpiskoposları,arala- rında21iLykiadanolmaküzere,Kalkhedonkanonlarınıkabulettiklerinibizzatteyitettiler, böyleceKiliseyebirçeşitbirlikhissisağladılar.Ancakbubirlik,monofizitliğilanetlemeyen monofizit-lehdarıİmparatorZenontarafından482yılındaHenotikonunyayınlanmasıyla ciddişekildesarsıldı.BununlaortayaçıkananlaşmazlıkIustinianuszamanında553yılında ConstantinopolistetoplananV.EkümenikKonsildeNasturilikvediğertümyandaşinançların tekrarlanetlenmesinekadarsürdü.Buhusustaşunudabelirtmekgerekir:İznikikabuletmeyeninançlarınbuvedahaöncekilanetlenmelerinekarşın7.yy.ınbaşlarınakadarLykianın çeşitlibölgelerindemonofizitlikvebenzeridoktrinlerinetkisininsürdüğünedairkuvvetliimalar mevcuttur.VI.EkümenikKonsilin680-681deConstantinopolistetoplanmasınaveİznik- ConstantinopolisAkdininöneminitekrarteyitetmesinekadargeçensüredeLykiaKilisesi, İznikAkdiniizlemedebirleşmişvebukonsilinİsaMesihinmonofizitveyabenzeriyorumunu destekleyenherhangibirdogmayılanetlemesindehemfikirgörünmektedir.BukararDoğuve BatıOrtodoksveŞarkOrtodoksKiliseleriarasındaartanayrımıbiçimlendirmişolmasınakarşın KüçükAsyadakiveRomaİmparatorluğunungerikalanındakikiliselereuyumgetirmiştir.Bu uyumerken8.yy.daİmparatorIII.Leonunikonalarınrolüüzerindekitartışmalaraikonalarılanetleyereksonvermesinekadarsürmüştür.BunuizleyenİkonoklazmadönemiLykiaKilisesini debölmüşolabilir,çünküMyralıNiketas824yılındaikonaseverSofuLouiseİkonoklazmayı kucaklamasıiçinelçigönderilmişti.Öyleki,eyalettekiikonaseverilerigelenler787yılındaVI. ConstantinusunnaibesiIreneninİznikteVII.EkümenikKonsilitoplayıpikonatapınımının yasalhalegetirmesinekadarsessizkalmayıtercihetmişolabilirler.BukararV.LeontarafındanreddedilerekİkonoklazmanınikincievresinibaşlatmasınakarşınIII.Mikhaelinnaibesi Theodoranın843teConstantinopolisteSynodtoplamasıve OrtodoksluğunZaferiilebudönemsonaermiştir.

___

  • Alkan 2011 M. Alkan, “Parerga to the Stadiasmus Patarensis (8): On the named places in the journeys of sacrifice recorded in the Vita of Saint Nicholas of Holy Sion”, Gephyra 8, 2011, 990-124.
  • Asano 2010 K. Asano (ed.), The Island of St. Nicholas. Excavation and Research of Gemiler Island Area, Lycia, Turkey (2010).
  • Anrich 1913-1917 G. Anrich, Hagios Nikolaos: der heilige Nikolaos in der griechischen Kirche, 2 vols. (1913-1917)
  • Barnes 1968 T. D. Barnes, “Legislation against Christians”, JRS 58, 1968, 32-50.
  • Bennett 2011 J. Bennett, ‘Why did Claudius annex Lycia?”, Adalya 14, 2011, 119-136.
  • Bonwetsch 1917 G. N. Bonwetsch, Methodius (1917).
  • Bowersock 1994 G. W. Bowersock, Martydom and Rome (1995).
  • Çevik et al. 2010 N. Çevik – Ö. Çömezoğlu – H. S. Öztürk – İ. Türkoğlu, “A Unique Discovery in Lycia: The Ancient Synagogue at Andriake, Port of Myra”, Adalya 13, 2010, 335-366.
  • Delehaye 1902 H. Delehaye (ed.), Synaxarium ecclesiae Constantinopolitanae: e Codice Sirmondiano nunc Berolinensi, adiectis synaxariis selectis (1902).
  • Elliot 2005 J. K. Elliot, The Apocryphal New Testament: A Collection of Apocryphal Christian Literature in an English Translation (2005).
  • Esler 2000 P. F. Esler (ed.), The Early Christian World (2000).
  • Fedalto 1988 G. Fedalto, Hierarchi ecclesiastica orientalis 1 (1988).
  • Foss 1994 C. Foss, “The Lycian Coast in the Byzantine Age”, DOP 48, 1994, 1-52.
  • Frend 2000 W. H. C. Frend, “Martyrdom and Political Oppression, in: P. F. Esler, (ed.), The Early Christian World (2000) 815-839.
  • Gelzer et al. 1898 H. Gelzer – H. Hilgenfeld – O. Cuntz, Patrum Nicaenorum nomina Latinae, Graece, Coptice, Syriace, Arabice, Armeniace (1898).
  • Hatlie 2007 P. Hatlie, The Monks and Monasteries of Constantinople, ca. 350-850 (2007).
  • Haenchen 1971 E. Haenchen, The Acts of the Apostles. A Commentary (1971).
  • Hanson 1988 R. P. C. Hanson, The Search for the Christian Doctrine of God: The Arian Controversy 318-381 AD (1988).
  • Harrison 1963 R. M. Harrison, “Churches and Chapels of Central Lycia”, AnatSt 13, 1963, 117-151.
  • Harrison 2001 R. M. Harrison, Mountain and Plain. W. Young (ed.) (2001)
  • Hellenkemper 1994 H. Hellenkemper, “Early Church Architecture in Southern Asia Minor”, in: K. Palmer (ed.), Churches built in ancient times (1994) 213-238
  • Klutz 2000 T. Klutz, “Paul and the Development of Gentile Christianity’, in: P. F. Esler, (ed.), The Early Christian World (2000) 168-197.
  • Lackner 1980 W. Lackner, “Eine unedierte Passion der Märtyrer Nikandros und Hermaios (BHG 2295)”, JbÖByz 29, 1980, 99-131.
  • Le Quien 1740 M. Le Quien, Oriens Christianus I (1740).
  • Mansi 1758-1798 G. D. Mansi, Sacrorum Conciliorum nova et amplissima collection, 31 vols. (1758- 1798 repr. 1900-1927).
  • Novak 2001 R. N. Novak, Christianity and the Roman Empire: Background Texts (2001).
  • Menze 2008 V. L. Menze, Justinian and the Making of the Syrian Orthodox Church (2008).
  • Mitchell 1995 S. Mitchell, Anatolia: Land, Men and Gods in Asia Minor: The Rise of the Church, vol. 2 (1995).
  • Musurillo 1972 H. Musurillo, The Acts of the Christian Martyrs (1972).
  • Patterson 1997 L. G. Patterson, Methodius of Olympus: Divine Sovereignty, Human Freedom, and Life in Christ (1997).
  • Percival 1994 H. R. Percival (ed.), Nicene and Post-Nicene Fathers, 2 nd Series. 14: The Seven Ecumenical Councils (1994).
  • Reynolds – Tannenbaum 1987 J. Reynolds – R. Tannenbaum, Jews and Godfearers at Aphrodisias (1987).
  • Schultze 1926 V. Schultze, Altchristliche Städte und Landschaften II: Kleinasien (1926)
  • Ševč enko - Ševč enko 1984 N. Ševč enko - I. Ševč enko, The Life of St. Nicholas of Sion (1984).
  • Woods 1994 D. Woods, “St. Christopher, Bishop Peter of Attalia, and the Cohors Marmaritarum: a Fresh Examination”, Vigiliae Christianae, 48/2, 1994, 170-186