Burdur yakınında Melli / Kocaaliler den iki bronz baş

Two Bronze Heads from Melli / Kocaaliler near Burdur

Burdurun73km.güneydoğusundakonumlananveçeşitliaraştırmalarakarşınantikadıbelir -lenemeyenMellidekiörenyerindedefinecilertarafındankazılmışikibronzeser2004yılındazoralımyoluylaBurdurMüzesinekazandırılmıştır.İncelemelersonucunda,eserlerinnekropolisalanındayüzeyeyakınbirçukurdaneldeedildiğiöğrenilmiştir.Herikieserintemizlikvekonservasyonu2006yılındaE.Koçaktarafındangerçekleştirilmiştir.İlkbuluntu,idealbirgençerkekbaşınaaitbirparçadır.M.Ö.5.yy.heykeltıraşlarındanPolykleitosunDoryphorosadlıbaşyapıtıileilişkilendirilebilenparçadaüslupkritiğiilesaptananbazıözellikler(organlararasındakioranlarvepathetikifade),orijinalanahtaröğeler(çatal kıskaçşemasıiçerensaçmodeli,alın burunhattı,keskinvetaşkıngözkapakları,düzyanaklarvb.)korunarakGeçHellenistikDönemdebiçimlendirilmişbirrepliğeişaretetmektedir.PolykleitosunDoryphorosugibibronzdanüretilmişMellibuluntusununGeçHellenistikrepliğedayalı,Hadrianuszamanınatarihlenebilen(yenigözfakatgelenekselkaşişçiliği,sertişçilik)birkopyaolduğubelirlenmiştir.Tarihlemekadarönemtaşıyanbirkonu,boyundakiyamalıbirleştirmeyardımıylaMellibuluntusununNapoliörneğigibibirhermeyeyadabirbüstedeğil,birheykeleaitolduğununanlaşılabilmesidir.İkincibuluntu,ilerigelenbiraileyemensupolanfakatkimliğibelirlenemeyen,olgunyaş -tabirkadınınportrebaşıdır.Birheykeleveyabüsteiliştirildiğianlaşılanbaşfizyonomivesaçmodelinin(LucillaveCrispinaportreleriileçağdaşları)yanısırastilistikvetekniközellikleri(malzeme,gözvekaşişçiliği,yamalamatekniğivb.)açısındanirdelenerek,OrtaAntoninuslarzamanına,M.S.170-190dolaylarınatarihlenmiştir.AyrıntılıincelemeMellideaçığaçıkarılmışikieserarasındaortaknoktalarınminimaldüzeydekaldığınıgösterir.Aralarındayaklaşık50yılbulunanikibronz,tekniközellikleriaçısından,MelliyegöreceyakınBoubondadahilolmaküzereherhangibirmerkezveyaişlikilebağdaştırılamamaktadır.Yinedebuluntudurumuileilgilibazınoktalarınvurgulanmasıgerekir.Bunlardanbiri,M.S.2.yy.dansonrakibirdönemdeherhangibirnedenlebuluntularınMellidekiorijinalkonumlarındanalınıpnekropolisegömülmeleridir.Buluntularınaitolduğueserlerin(heykelvebüst/heykel)orijinalkontekstleriise,bilgimizdışındakalmaktadır;ancak,seçeneklerarasındagymnasionvekonutöncelikkazanabilir.EserlerinMellidekivarlığıözellikleönemlidir.ÇünkübiryandanDoryphorosgibibireserinrepliği,KlasikDönembaşyapıtlarıileaşinalıkyansıtırken,diğeryandanilerigelenbirkadınaaitbronzportre,kadınlarıntoplumsalkonumunaışıktutar.BurdurMüzesinekazandırılanikibronzbuluntukontekstlerindenkoparılmışolmalarınakarşın,kültürelaçıdanMellidekiadıbelirsizküçükyerleşmeninM.S.2.yy.daAnadoludakibellibaşlımerkezlerdenpekaşağıkalmadığınıortayakoymaktadır.

___

  • Aphrodisias 2008 R. R. R. Smith – J. L. Lenaghan (eds.), Aphrodisias’tan Roma Portreleri / Roman Portraits from Aphrodisias (2008).
  • Berger 1990 E. Berger, “Zum Kanon des Polyklets”, in: Polyklet 1990, 156-184.
  • Bierwagen et al. 2003 G. Bierwagen – T. J. Shedlosky – K. Stanek, “Developing and Testing a New Generation of Protective Coatings for Outdoor Bronze Sculpture”, Progress in Organic Coatings 48, 2003, 289-296.
  • Bol 1985 P. C. Bol, Antike Bronzetechnik (1985).
  • Bol 1990 P. C. Bol, “Polyklet, der Bildhauer der griechischen Klassik”, Antike Welt 21, 1990, 159-176.
  • Braemer 1988 F. Braemer, “Portraits en métaux de grandeur naturelle. Techniques, typologie, datation, fonction”, in: K. Gschwantler – A. Bernhard-Walcher (eds.), Griechische und römische Statuetten und Großbronzen. Akten der 9. Internationalen Tagung über antike Bronzen, Wien 21-25 April 1986 (1988) 102-115.
  • Carpenter 1941 R. Carpenter, Familiar Statuary in Rome. MemAmAc 18 (1941).
  • Ekinci et al. 2007 H. A. Ekinci – M. O. Erbay – A. Çankaya – G. Gülseven, Burdur Müzeleri ve Ören Yerleri / Burdur Museums and Sites (2007).
  • Fejfer 2008 J. Fejfer, Roman Portraits in Context (2008).
  • Fire 1997 C. C. Mattusch (ed.), The Fire of Hephaistos. Large Classical Bronzes from North American Collections. Tampa, Florida, 2 February-23 April 1997 (1997).
  • Fittschen 1982 K. Fittschen, Die Bildnistypen der Faustina Minor und die Fecunditas Augustae (1982).
  • Fittschen – Zanker 1983 K. Fittschen – P. Zanker, Katalog der römischen Porträts in den Capitolinischen Museen und den anderen kommunalen Sammlungen der Stadt Rom 3. Kaiserinne und Prinzessinenbildnisse, Frauenporträts (1983).
  • Gschwantler 1986 K. Gschwantler, Guß und Form. Kunsthistorisches Museum Wien, Bronzen aus der Antikensammlung (1986).
  • Haynes 1970 D. Haynes, “Ancient Bronze-Casting Methods”, AA 1970, 450-452.
  • Haynes 1992 D. Haynes, The Technique of Greek Bronze Statuary (1992).
  • Hill 1970 D. K. Hill, “Polykleitos: Diadoumenos, Doryphoros and Hermes”, AJA 74, 1970, 21-24.
  • İnan 1993 J. İnan, “Der Bronzetorso im Typ des Discophoros vom Polyklet im Burdur Museum”, in: H. Beck – P. C. Bol (eds.), Polykletforschungen (1993) 43-45.
  • İnan 1994 J. İnan, Boubon Sebasteionu ve Heykelleri üzerine Son Araştırmalar (1994).
  • İnan – Jones 1977/1978 J. İnan – C. P. Jones, “Der Bronzetorso im Burdur-Museum aus Bubon und der Bronzekopf im J.-Paul Getty-Museum”, IstMitt 27/28, 1977/1978, 267-296.
  • İnan – Rosenbaum 1966 J. İnan – E. Rosenbaum, Roman and Early Byzantine Portrait Sculpture in Asia Minor (1966).
  • İnan – Alföldi-Rosenbaum 1979 J. İnan – E. Alföldi-Rosenbaum, Römische und frühbyzantinische Porträtplastik aus der Türkei (1979).
  • Kleiner 1992 D. E. E. Kleiner, Roman Sculpture (1992).
  • Kreikenbom 1990 D. Kreikenbom, Bildwerke nach Polyklet. Kopienkritische Untersuchungen zu den männlichen statuarischen Typen nach polykletischen Vorbildern, Diskophoros, Hermes, Doryphoros, Herakles, Diadumenos (1990).
  • Lahusen – Formigli 2001 G. Lahusen – E. Formigli, Römische Bildnisse aus Bronze (2001).
  • Lie – Mattusch 1997 H. Lie – C. C. Mattusch, “Introduction to the Catalogue Entries and Technical Observations”, in: Fire 1997, 162-178.
  • Lorenz 1972 T. Lorenz, Polyklet (1972).
  • Maderna-Lauter 1990 C. Maderna-Lauter, “Polyklet in hellenistischer und römischer Zeit”, in: Polyklet 1990, 298-327.
  • Madsen 1967 H. Madsen, “A Preliminary Note on the Use of Benzotriazole for Stabilizing Bronze Objects”, Studies in Conservation 12.4, 1967, 163-167.
  • Mattusch 2006 C. C. Mattusch, “Archaic and Classical Bronzes”, in: O. Palagia (ed.), Greek Sculpture. Function, Materials, and Techniques in the Archaic and Classical Periods (2006) 208-242.
  • Meyers 1990 P. Meyers, “The Use of Scientific Techniques in Provenance Studies”, Small Bronze Sculpture from the Ancient World. Papers Delivered at a Symposium Organized by the Departments of Antiquities and Antiquities Conservation and Held at the J. Paul Getty Museum, Malibu, California (1990) 237-252.
  • Oliver 1997 A. Oliver, “Honors to Romans: Bronze Portraits”, in: Fire 1997, 138-160.
  • Opper 2008 T. Opper, Hadrian. Empire and Conflict (2008).
  • Özsait 1985 M. Özsait, Hellenistik ve Roma Devrinde Pisidya Tarihi (1985).
  • Polyklet 1990 H. Beck – P. C. Bol – H. Bückling (eds.), Polyklet. Der Bildhauer der griechis - chen Klassik, Ausstellung im Liebighaus Museum alter Plastik, Frankfurt am Main 17 October 1990-20 January 1991 (1990).
  • Ridgway 1981 B. S. Ridgway, Fifth Century Styles in Greek Sculpture (1981).
  • Ridgway 1984 B. S. Ridgway, Roman Copies of Greek Originals. The Problem of the Originals (1984).
  • Ridgway 1997 B. S. Ridgway, “Roman Bronze Statuary - Beyond Technology”, in: Fire 1997, 122-137.
  • Stewart 1978 A. Stewart, “The Canon of Polykleitos: A Question of Evidence”, JHS 98, 1978, 122-131.
  • Stewart 1990 A. Stewart, Greek Sculpture (1990).
  • Sturgeon 2004 M. C. Sturgeon, Sculpture, The Assemblage from the Theater. Corinth 9.3 (2004)
  • von Steuben 1973 H. von Steuben, Der Kanon des Polyklet. Doryphoros und Amazone (1973).
  • von Steuben 1990 H. von Steuben, “Der Doryphoros (Kat. 41-58)”, in: Polyklet 1990 185-198.
  • Tobin 1975 R. Tobin, “The Canon of Polykleitos”, AJA 79, 1975, 307-321.
  • Toynbee 1934 J. M. C. Toynbee, The Hadrianic School. A Chapter in the History of Greek Art (1934).
  • Vandeput – Köse – Aydal 2000 L. Vandeput – V. Köse – S. Aydal, “1998 Yılı Pisidya Yüzey Araştırması Projesi: Melli’deki Çalışmalara Dair Ön Rapor / The 1998 Pisidia Survey Project: A Preliminary Report of Work at ‘Melli’”, 17.2 AST, 24-28 Mayıs 1999 (2000) 249- 262.
  • Vandeput – Köse – Aydal – Erb 2001 L. Vandeput – V. Köse – S. Aydal – E. Erb, “Pisidia Survey Project: Melli, 1999”, 18.1 AST, 22-26 Mayıs 2000 (2001) 257-270.
  • Vandeput – Köse 2002 L. Vandeput – V. Köse, “Pisidia Survey Project: The Third Survey Campaign at Melli”, 19.2 AST, 28 Mayıs-1 Haziran 2001 (2002) 15-28.
  • Vermeule 1980 C. C. Vermeule, “The Late Antonine and Early Severan Bronze Portraits from Southwest Asia Minor”, Eikones. Festschrift für H. Jucker, AntK 12. Beiheft (1980) 185-190.
  • Wegner 1939 M. Wegner, Der Herrscherbildnisse in antoninischer Zeit (1939).
  • Wegner 1956 M. Wegner, Hadrian, Plotina, Marciana, Matidia, Sabina (1956).
  • Zanker 1974 P. Zanker, Klassizistische Statuen (1974).