Hz. PEYGAMBER’İN [s. a. v.] GETİRDİĞİ EVRENSEL MESAJLAR

Son Peygamber olan Hz. Muhammed [s. a. v.], hem yaşadığı dönemdeki hem de kıyamete kadar gelecek olan bütün insanlara peygamber olarak gönderilmiştir. Onun bütün insanlığa sunduğu evrensel mesajlar Allah’tan gelen ve son ilahi kitap Kur’ân-ı Kerim’de yer alan hususlardır. Diğer bir ifadeyle İslâm’ın mesajlarıdır. Hz. Peygamber’in Allah’tan getirdiği, söz ve davranışlarıyla uygulamaya koyup insanlığa sunduğu evrensel mesajlar kıyamete kadar önemini ve geçerliliğini koruyacak mahiyettedir. Makalede bu mesajlardan tevhîd, ahlâk, adalet, ilim, barış ve insan hakları üzerinde durulacaktır. Tevhid inancı ilk insan ve ilk peygamber Hz. Âdem’den son peygamber Hz. Muhammed’e [s. a. v.] kadar bütün peygamberlerin getirdiği ortak mesajın adıdır. Bu inanç Allah’ın varlığı, birliği ve sadece O’na kulluk edilmesi demek olup imanın, dinin ve kulluğun temelidir. Güzel ahlâk, iyi bir insan ve iyi bir Müslüman olmanın temel ölçüsüdür. Bu hususta en güzel örnek Hz. Peygamber’dir. Çünkü onun ahlâkı, Kur’ân ahlâkıdır. Adalet toplumda dirlik ve düzeni sağlamanın vazgeçilmez yolu ve bir devleti ayakta tutan en temel unsurdur. Adaletin zıddı olan zulüm ve haksızlık toplumu içten içe kemiren bir hastalıktır. İlim insanlığın ortak malı olup doğruyu bulmanın başlıca vasıtalarından biridir. Ayrıca, ilim elde etmek kadar onu uygulamak da önemlidir. Barış ve güven içinde yaşamak insanlığın her zaman ihtiyaç duyduğu bir husustur. İslâm da temelde barış dinidir ve fert, aile, toplum, devlet ve devletler arası düzeyde karşılıklı haklara riayet ederek barış içinde yaşanmasını öngörür. İnsan hakları İslâm’ın gözetilmesini emrettiği en temel ilkelerden biridir. İslâm, ferdin insan olarak yaratılmış olmaktan doğan bütün haklarını güvence altına almıştır. Can ve mal güvenliği, din ve inanç hürriyeti, özel hayat, âdil yargılanma, beden ve ruh sağlığının korunması gibi hususlar bunlar arasındadır.

The Unıversal Messages of the Prophet Muhammad [Pbuh]

The Last Prophet Muhammad [pbuh] is sent as a prophet to all mankind, both for the people of his time and all people that is going to live until the day of resurrection. His universal messages, that is presented to all people, are matters that are found on The Quran, which is the last divine book that is sent by Allah. Prophet Muhammad’s [Pbuh] messages, which he presented via both his words and actions, are going to be protected in terms of their validity and importance, until the day of resurrection. In this article, his messages that concern about the belief of tawhid [uniquennes of Allah], morality, justice, knowledge, peace and human rights will be focused on. The belief of tawhid, is the common message that is spread by all the prophets, from the first prophet Adam to the last prophet Muhammad [pbuh]. Tawhid, meaning that accepting Allah as the only one that is going to be worshipped, is the basis of servitude towards Allah. A complete morality is the fundamental part of being a good human being and a good muslim. Prophet Muhammad [pbuh], is the most beautiful example for a complete morality since his morality is Quran sourced. Justice, the indispensable element of a proper society, is an essential matter for a state to remain. Cruelty, the opposite of justice, is such a disease for society. Knowledge [‘ilm], the common property of humanity, is one of the main way to reach at the truth. It should be concerned that applying knowledge on practice is as much important as achieving it. To live in peace and safety is a need for humanity since the beginning of it. Islam, as a religion of peace, advises to provide peace in the individual, in the family, in the society, in and between the states. Human rights, also, is one of the most basic principles of Islam. The religion of Islam ensures the basic natural rights of the individual being. Matters such as the followings are subjects of Islam’s human rights understanding: safety of life and property, freedom of religion and belief, private life, fair judgment, protection of physical and mental health.

___

  • 1. İbn Hişâm, es-Sîretü’n-Nebeviyye [The Life of the Prophet] [Neşreden: Muhammed es-Sakkâ ve dğr.] I-IV, Mustafa el-Bâbî el-Halebî, Kahire 1955. [in Arabic]
  • 2. İbn Sa‘d, et-Tabakâtü’l-Kübrâ [The Book of Major Classes] [Nşr. İhsan Abbas], I-IX, Dâru Sâdır, Beyrut 1985. [in Arabic]
  • 3. Hamidullah, Muhammed, İslâm Peygamberi [The Prophet of Islam] [Çeviren: Salih Tuğ], I-II, İrfan Yayınevi, İstanbul 1990. [in Turkish]
  • 4. Sarıçam, İbrahim, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı [The Prophet Muhammad and His Universal Message], Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 2012. [in Turkish]
  • 5. Hamidullah, Muhammed, Hz. Peygamber’in Altı Orijinal Mektubu [Six Orijinal Letters of the Prophet Muhammad] [Çev. Mehmet Yazgan], İrfan Yayınevi, İstanbul 1990. [in Arabic]
  • 6. Buhârî, Sahîhu’l-Buhârî, I-VIII, Çağrı Yayınları: İstanbul 1981. [in Turkish]
  • 7. Müslim, Sahîhu Müslim, I-V, Çağrı Yayınları: İstanbul 1981. [in Turkish]
  • 8. Ahmed b. Hanbel, Müsned, I-V, Çağrı Yayınları: İstanbul 1981. [in Turkish]
  • 9. Tirmizî, Sünen, I-VIII, Çağrı Yayınları: İstanbul 1981. [in Turkish]
  • 10. Özler, Mevlüt, “Tevhid”, [Uniquennes of God],Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi [DİA], XLI, 18-20. [in Turkish]
  • 11. Topaloğlu, Bekir ve dğr., İslâm’da İnanç Esasları, [Principles of Belief in Islam] Çamlıca Yayınları, İstanbul 2006. [in Turkish]
  • 12. Çağrıcı, Mustafa, “Ahlâk”, DİA, II, 1-9; Ebû Dâvûd, Sünen [al-Sunan], I-V, Çağrı Yayınları: İstanbul 1981. [in Arabic]
  • 13. Nesâî, Sünen [al-Sunan], I-V, Çağrı Yayınları: İstanbul 1981. [in Arabic]
  • 14. Çağrıcı, Mustafa, Anahatlarıyla İslâm Ahlâkı [Islamic Ethics in Outline]
  • 15. Ensar Neşriyat, İstanbul 1985. [in Turkish]
  • 16. Hadislerle İslâm: Hadislerin Hadislerle Yorumu [Islam with Hadith: Interpretation of Hadith with Hadith] [Ed. Mehmet Görmez v. dğr.] , Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 2013. [in Turkish]
  • 17. Hâkim en-Nîsâbûrî, el-Müstedrek ‘ale’s-Sahîhayn [Supplement for What is Missing from al-Bukhari and Muslim], I_IV, Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Haydarabad 1915. [in Arabic]
  • 18. Taberânî, el-Muʿcemü’l-kebîr [Big Dictionary] [nşr. Hamdî Abdülmecîd es-Selefî], Mektebetü İbn Teymiyye, Kahire 1405/1984. [in Arabic]
  • 19. Beyhakî, Şuʿabü’l-Îmân [Branches of Faith] [nşr. M. Saîd b. Besyûnî Zağlûl], Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut 1410/1990. [in Arabic]
  • 20. Kutluer, İlhan, “İlim”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi [DİA], XXII, 109-114. [in Turkish]
  • 21. İbn Mâce, Sünen [al-Sunan], I-II, Çağrı Yayınları: İstanbul 1981. [in Arabic]
  • 22. Sarton, George, Introduction to the History of Science. – New York: Robert E. Krieger Publishing, 1975.
  • 23. Nasr, Seyyid Hüseyin, İslam' da Bilim ve Medeniyet [Science and Civilisation in Islam] [Tercüme: Nabi Avcı ve dğr.], İnsan Yayınları, İstanbul 1991. [in Turkish]
  • 24. Özemre, Ahmet Yüksel, “İslamiyet'te İlim”, Bilgi, Bilim ve İslam-I [Knowledge, Science and Islam] [Editörler: Sabri Orman-İsmail Kurt], İslâmî İlimler Araştırma Vakfı, İstanbul, 1992. – S. 41–42. [in Turkish]
  • 25. Avcı, Casim, “Kur’ân ve Medeniyet Tarihi”, Kur’ân ve Tefsir Araştırmaları-II [Qur’an and Tafsir Studies-II], Editör: Bedrettin Çetiner, Ensar Neşriyat, İstanbul, 2001. – S. 63–83. [in Turkish]
  • 26. Yaman, Ahmet, “Sulh”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi [DİA], XXXVII. – S. 485–489. [in Turkish]