ERZURUMLU EMRÂH’IN DERLENMİŞ VE BESTELENMİŞ ESERLERİ

Öz Bu makalede Erzurumlu Emrâ h’ın sesi hecenin şiirdeki müzikalitesine işaret edilmiş, büyük bir kısmı terennüm edilmek maksadı ile yazılmış olan Emrah’ın ezgili şiirleri incelenmiş, türkü formu çerçevesinde değerlendirilmiştir. TRT Türk Sanat müziği ve Türk Halk müziği repertuarları gözden geçirilerek, ezgili eserler tespit edilmiş, ezgisel yapıları incelenmiş, âşık müziği ile Türk halk türküsü ilişkisi üzerinde durulmuştur. Ayrıca bu araştırma vesilesi ile TRT repertuarında güftesi Âşık Veysel’e ait olarak görülen bir dörtlüğün aslında Erzurumlu Emrah’a ait olduğu gerçeği, destekleyici bilgilerle ortaya konmaya çalışılmıştır. Şiiri terennüm için bir vasıta olarak gören Emrah’ın halk hafızasında yaşayan ezgileri yeniden şekillendirerek türkü formunu zenginleştirmek suretiyle türkü kültürüne katkıları üzerinde durulmuştur. Kültürün bütünü ile olan ilişkisinde koruyucu bir rol oynayan halk söyleyişlerinin Türk halkının tarihî ve kültürel birikimini günümüze taşıyan önemli ve kıymetli halkbilim unsurları olduğuna dikkat çekilmiştir.