İşletmecilik Eğitiminde Kullanılan Öğretim Metodları ve Aktif Bir Eğitim Aracı Olarak Yönetim Oyunları

Globalleşmenin yaşandığı, enformasyon teknolojilerinin hızla geliştiği yeni bir binyılın başlangıcında, üniversiteler ve özellikle iş hayatına hazırlayıcı işletmecilik eğitimi veren kurumlar, mezun olduğunda pazarda rekabet edebilecek, çalışma yaşamına hazır ve işletme yönetimi araçlarını iyi bilen öğrenciler yetiştirebilmek için, kullandıkları öğretim metotlarını gözden geçirmek durumundadırlar. Bu çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde; işletmecilik eğitiminde yaygın olarak kullanılan öğretim metotlarının ne olduğu ve hangi amaçla kullanıldıkları incelenecektir. İkinci bölümde; işletmecilik eğitiminde aktif bir eğitim aracı olarak kullanılan yönetim oyunlarının ne olduğu, tarihçesi, hangi amaçla kullanıldıkları ve nasıl oynandığı konusu incelenmektedir. Daha sonra yönetim oyunlarının diğer işletme yönetimi öğretim metotları ile kıyaslaması yapılmaktadır. Yönetim Oyunları sadece eğitimde değil işletmelerde stratejik yönetimde karar verme aracı olarak da kullanılmaktadır. Bu çalışmada ise yönetim oyunlarının eğitimdeki yeri ele alınacak ve diğer öğretim metotlarına göre Türk yazınında yeterince kaynak olmamasından dolayı daha fazla yer verilecektir. Üçüncü bölümde ise Türkiye'de işletme yönetimi eğitimi veren fakültelerde kullanılan öğretim metotlarının neler olduğunu ve yönetim oyunun bu metotlar içindeki yeri ve kullanım amacını tespit etmek için yapılan anket çalışmasına ve bulgularına yer verilecektir.

At the outset of a new millennium where globalization and information technologies are on the rise, universities and business schools which prepare students to the business world ought to review their teaching methods in the aim of training people to have better competitive abilities, with readiness to the complexities of business and a firm knowledge of management tools. This study consists of three parts. In the first part, teaching methods most frequently used in business education are reviewed, along with their objectives. In the second part, business games as a tool for active training in business education are examined: the main points of focus are how they have evolved, what they aim at and how they are played. Also, business games are compared to other teaching methods in business education. Business games are not only used in business education, but also in companies as a tool for making decisions in strategic management. However, in this study business games are considered in the context of business education and will be given higher priority since studies on this topic are very few in Turkish literaure. In the third.part, the findings of an empirical study are presented in which the teaching methods used in business education in the business schools of Turkish universities are investigated along with the place occupied by business games in this context.

___

  • AFFISCO, J.F., 2000, "My Experiences with Simulation/Gaming - 5 Years Further Down the Road", Simulation & Gaming, Vol.31, No. 1, s. 42-47.
  • ALTUĞ, D. ve AKSOYDAN, E., 1999, "Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Ders Grupları Değerlendirme Raporları ile İlgili Bir Çalışma", Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi Prensiplerinin Uygulanması, Prof.Dr. Mithat Çoruh (Ed.), Ankara, Haberal Eğitim Vakfı.
  • AŞÇIGİL, S.F., 1999, "Toplam Kalite Yönetiminin Öğrenci Değerlendirmesinde Bazı Yansımaları", Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi Prensiplerinin Uygulanması, Prof.Dr. Mithat Çoruh (Ed.), Ankara, Haberal Eğitim Vakfı.
  • BAYRAK, S., 1999, "Yüksek Öğretimde Aktif Eğitim: Bilgi Toplumunda Kaliteli Eğitim Modeli Olarak Aktif Eğitim", Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi Prensiplerinin Uygulanması, Prof.Dr. Mithat Çoruh (Ed.), Ankara, Haberal Eğitim Vakfı.
  • DOYLE, D. ve BROWN, F.W., 2000, "Using a Business Simulation to Teach Applied Skills - The Benefits and the Challenges of Using Student Teams from Multiple Countries", Journal of European Industrial Training, Vol.24, No.6, s. 330-336.
  • FARIA, A.J., 2001, "The Changing Nature of Business Simulation/Gaming Research: A Brief History", Simulation & Gaming, Vol: 32, No: 1, s. 97-110.
  • FRIPP, J., 1997, "A Future for Business Simulations?", Journal of European Industrial Training, Vol.21, No.4, s. 138-142.
  • GILGEOUS, V. ve D'CRUZ, M., 1996, "A Study of Business and Management Games", Management Development Review, Vol.9, No.l, s. 32-39.
  • HARRISON, D.M., 2000, "The Changing Face of Business Education: Challenges for Tomorrow", Review of Business, Vol. 21, No: 3/4, s. 43-46.
  • HAUSRATH, A.H., 1971, Venture Simulation in War, Business and Politics, New York, McGraw-Hill Book Company.
  • HEGARTY, M., PHELAN, A. ve KILBRIDE, L. (Eds.), 1998, Classrooms for Distance Teaching and Learning: A Blueprint, Leuven, BG, Leuven University Press.
  • HENSHAW, R.C. ve JACKSON, J.R., 1990, The Executive Game, 5th Ed. Chicago, Irwin.
  • HESAPÇIOĞLU, M., 1998, Öğretim İlke ve Yöntemleri: Eğitim Programlan ve Öğretim, Genişletilmiş 5. Baskı, İstanbul, Beta.
  • HINDLE, K., 2002, "A Grounded Theory for Teaching Entrepreneurship Using Simulation Games", Simulation & Gaming, Vol: 33, No: 2, s. 236-241.
  • JENNINGS, D, 1996, "Strategic Management and the Case Method", The Journal of Management Development, Vol: 15, No: 9, s. 4-9.
  • JOYCE, B. ve WEIL, M., 1986, Models of Teaching, 3rd Ed., Boston, Allyn and Bacon.
  • KAYNAK, Tuğray ve diğerleri, 1998, insan Kaynakları Yönetimi, İstanbul, İ.Ü. İşletme Fakültesi Yayın No:276. Dönence Basım ve Yayın Hizmetleri.
  • KIBBEE, J.M., CRAFT, C.J. ve N ANUS, B., 1961, Management Games: A New Technique for Executive Development. New York, Reinhold Publishing Corporation.
  • LEEDS, M., STULL, W. ve WESTBROOK, J., 1998, "Do Changes in Classroom Techniques Matter? Teaching Strategies and Their Effects on Teaching Evaluations", Journal of Education for Business, Vol:74, No: 2, s. 75-78.
  • MILTON,. S.M., 2000, "Product Review: Process-Model Release 3.0", Long Range Planning, Vol.33, s.440-442.
  • NEWBLE, D. ve CANNON, R., 1990, A Handbook for Teachers in Universities arid Colleges: A Guide to Improving Teaching Methods, London, Kogan Page.
  • RAJU, P.K. ve SANKAR, C.S., 1999, "Teaching Real-World Issues Through Case Studies", Journal of Engineering Education, Vol: 88, No: 4, s. 501-508.
  • REES, W.D. ve PORTER, C, 2002, "The Use of Case Studies in Management Training and Development. Part 1", Industrial and Commercial Training, Vol: 34,No: l, s.5-8.
  • ROBINSON, S., 2002, "Modes of Simulation Practice: Approaches to Business and Military Simulation", Simulation Modelling Practice and Theory, Vol.10, s.513-523.
  • ROTHSCHILD, R., 1995, "Ten Simple Lessons in Strategy from the Games Firms Play", Management Decision, Vol.33, No.9, s. 24-29.
  • SANDER, P., STEVENSON, K., KING, M. ve COATES, D., 2000, "University Students' Expectations of Teaching", Studies in Higher Education, Vol:25, No: 3, s.309-323.
  • SCHWARTZ, R.G. ve TEACH, R.D., 2002, "The Congruence Game: A Team-Building Exercise for Students o f Entrepreneurship", Simulation & Gaming, Vol: 33, No:l, s. 94-108.
  • THORELLI, H.B., 2001, "Ecology of International Business Simulation Games", Simulation & Gaming, Vol: 32, No: 4, s. 492-506.
  • UZUNÇARŞILI, Ülkü. Yayınlanmamış Ders Notları.
  • VANCE, S., 1960, Management Decision Simulation,New York, McGraw-Hill Book Company.
  • WALTERS, B.A. ve COALTER, T.M., 1997, "Simulation Games in Business Policy Courses: Is There Value for Students?", Journal of Education for Business, Vol.72, No.3, s. 170-174.
  • WOLFE, J., 1998, "New Developments in the Use of Simulations and Games for Learning", Journal of Workplace Learning, Vol. 10, No.6/7, s. 310-313.