İDEALİST VE MATERYALİST FELSEFİ DÜŞÜNCEDE MUTLAK SİYASAL DOĞRU

Düşünce tarihi, pek çok alanda mutlak doğrunun, evrensel hakikatin, tartışılmaz gerçekliğin arayışı çabalarına tanıklık eder. Siyaset de bu arayışın yoğunlaştığı alanlardan biridir. Eski çağlarda ilahi bir kaynağa referansla temellendirilmeye çalışılan mutlak siyasal doğrular, modern çağda laik bir yaklaşımla ele alınacaktır. Buna göre, toplumların kuruluşu, gelişimi ve yıkılışı ile sosyal, ekonomik ve siyasal yapıları gelişigüzel, kendiliğinden belirleniyor olamazdı. Toplum ve devlet, tıpkı doğa gibi, belirli yasalara göre varlığını sürdürüyor olmalıydı. Öyleyse, bu yasaları öğrenerek en doğru ve en iyi devlet biçimi bulunabilir; bir siyasal sistemin dayanacağı temel ilkeler herkesin kabul edebileceği sağlam esaslar üzerine oturtulabilirdi. Bu makalede, idealist ve materyalist felsefi düşüncede mutlak siyasal doğru kavramı incelenmektedir.

(THE VIEWS OF ABSOLUTE POLITICAL TRUTHS IN IDEALISTIC AND MATERIALISTIC PHILOSOPHICAL THOUGHT)

History of thought testifies to the efforts of searching for the universal, absolute or indisputable truths in different areas. Politics is also one of the areas this quest has been concentrated on. In ancient times, absolute political truths were based on reference to a divine source. In the modern era, these truths have been generally dealt with a secular approach. Thus, the establishment, development and collapse of the communities as well as their social, economic and political structures cannot be determined randomly or arbitrarily. Much like nature, society and the state, must exist according to certain absolute laws. Therefore, these laws could be explored and the most accurate, or the best form of state could be established according to these laws. This article analyses the views of absolute political truths in idealistic and materialistic philosophical thought.

___

  • Arslan, Ahmet. 2002. Felsefeye Giriş. Vadi Yayınları, Ankara.
  • Aster, Ernst von. 1994. Bilgi Teorisi ve Mantık. Çev. M. Gökberk. Sosyal Yayınları, İstanbul.
  • Barrow, John D. 2002. Olanaksızlık: Bilimin Sınırları Sınırların Bi- limi. Çev. N. Arık. Sabancı Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Berkeley. 1996. Hylas ile Philonous Arasında Üç Konuşma. Çev. K. S. Sel. Sosyal Yayınları, İstanbul.
  • Billington, Ray. 1997. Felsefeyi Yaşamak. Çev. A. Yılmaz. Ayrıntı, İstanbul.
  • Copp, David. 1995. "Could Political Truth Be a Hazard for Democ- racy?". The İdea of Democracy (Edited by D. Copp, J. Hampton, J. E. Ro- omer. Cambridge University Press) s.101-117.
  • Cornforth, Maurice. 1997. Bilgi Teorisi. Çev. H. Selman. Yorum Yayınevi, İstanbul.
  • Descartes, René. 2002. Felsefenin İlkeleri. Çev. M. Akın. Say, İstan- bul.
  • Engels, Friedrich. 1999. Ludwig Feuerbach ve Klasik Alman Felse- fesinin Sonu. Çev. İ. Yarkın. Sol Yayınları, Ankara.
  • Engels, Friedrich. 1991. Doğanın Diyalektiği. Çev. A. Gelen. Sol Yayınları, Ankara.
  • Engels, Friedrich. 1978. Ütopik Sosyalizm ve Bilimsel Sosyalizm. Çev. Ö. Ünalan. Sol Yayınları, Ankara.
  • Engels, Friedrich. 1995. Anti-Dühring. Çev. K. Somer. Sol Yayınla- rı, Ankara.
  • Estlund, David. 1995. "Making Truth Safe for Democracy". The İdea of Democracy (Edited by D. Copp, J. Hampton, J. E. Roomer. Camb- ridge University Press) s.71-100.
  • Feyerabend, Paul. 1995. Akla Veda. Çev. E. Başer. Ayrıntı, İstanbul.
  • Gökberk, Macit. 1985. Felsefe Tarihi. Remzi, İstanbul.
  • Hacıkadiroğlu, Vehbi. 2007a. "Metafizik Üzerine", Felsefe Tartış- maları, Sayı 38, s.69-84
  • Hacıkadiroğlu, Vehbi. 2007b. "Bilgi Üzerine", Felsefe Tartışmaları, Sayı 38, s.95-116
  • Hilav, Selahattin 1970. Felsefe El Kitabı. Gerçek, İstanbul.
  • Lenin, V. İ. 1993. Materyalizm ve Ampiryo Kritisizm. Çev. S. Belli. Sol Yayınları, Ankara.
  • Magee, Bryan. 1982. Karl Popper'in Bilim Felsefesi ve Siyaset Ku- ramı. Çev. M. Tuncay. Remzi, İstanbul.
  • Mahçupyan, Etyen. 1997. İdeolojiler ve Modernite. Yol Yayınları, İstanbul.
  • Marks, Karl, Engels, Friedrich. 1999. Felsefe Metinleri. Çev. K. So- mer, A. Kardam, S. Belli vd. Sol Yayınları, Ankara.
  • Marks, Karl, Engels, Friedrich. 1993. Komünist Manifesto ve Komü- nizmin İlkeleri. Çev. M. Erdost. Sol Yayınları, Ankara.
  • Moles, Abraham. 2001. Belirsizin Bilimleri. Çev. N. Bilgin. YKY, İstanbul.
  • Parkinson, C. Northcote. 1984. Siyasal Düşüncenin Evrimi. Çev. M. Harmancı. Remzi, İstanbul.
  • Platon. 1980. Devlet. Çev. S. Eyüboğlu, M.A. Cimcoz. Remzi, İstan- bul.
  • Plehanov, G. V. (tarih yok). Marksist Düşüncenin Temel Meseleleri. Çev. S. Hilav, E. Buri, N. Burhan, S. Mimoğlu. Sosyal Yayınları, İstanbul.
  • Reichenbach, Hans. 1981. Bilimsel Felsefenin Doğuşu. Çev. C. Yıl- dırım. Remzi, İstanbul.
  • Russell, Bertrand. 1969. "Felsefe ve Siyaset" Çev. M. Tunçay. Ba- tı'da Siyasal Düşünceler Tarihi-3. (Der. M. Tuncay. AÜSBF, Ankara) s.273-390.
  • Russell, Bertrand. 1983. Batı Felsefesi Tarihi. Çev. M. Sencer. Say, İstanbul.
  • Sabine, George. 1997. Yakınçağ Siyasal Düşünceler Tarihi. Çev. Ö. Ozankaya. Cem, İstanbul.
  • Stalin, J. V. 1995. Diyalektik ve Tarihi Materyalizm. Çev. İ. Yarkın. İnter Yayınları, İstanbul.
  • Uygun, Oktay. 2014. Demokrasi: Tarihsel, Siyasal ve Felsefi Boyut- lar, XII Levha Yayınları, İstanbul.
  • Yenişehirlioğlu, Şahin. 1996. Felsefe ve Diyalektik. Ümit Yayıncılık, Ankara.