Seramik Sanatında Sergileme Sorunları

ÖzetSeramik malzeme hem geçmişinden taşıdığı geleneği hem de teknik imkanlarının çeşitliliği sebepleriyle sanatçıların birbirinden çok farklı sanatsal ifade biçimleri geliştirmesine imkan sağlamaktadır. Ancak seramik sanatı, malzemenin yapısı ve tarihinde barındırdığı tüm avantajlarına karşılık günümüzde sergileme konusunda tam da bu özellikleri sebebiyle çeşitli sorunlar ve engellerle karşılaşmaktadır.Üretildiği dönemdeki işlevinden ayrı olarak günümüzde çoğu seramik, vitrin ve kaidelerle sergilenmektedir. Bu sergileme, günümüz müzelerinin gerek koruma gerekse de bilgilendirme amaçlı tasarlanması sebebiyle seçilmiştir. Sanatçılar bu sergileme yöntemlerini ve malzemelerini benimseyerek sergilerinin mekanla olan ilişkisini bütünlükten uzak ve kopuk olmasına yol açabilmektedirler. Mekan ilişkisi ve yardımcı malzemelerin kullanımıyla ilgili sorunlar sanatçının sergileme sırasında yaptığı seçimlerle aşılabilir. Sergileme sırasında kullanılan yardımcı malzemelerin çalışmanın bir parçası olduğunun kabulüyle birlikte, çalışmanın mekan ve nesneyle bütünlüğünü oluşturan ve anlamıyla örtüşen şekilde tasarlanması anlatım birliğinin korunmasını sağlayacaktır. Aynı zamanda mekanla beraber düşünülen, sergi mekanının hem anlamı hem fiziksel yapısı hem de teknik koşulları değerlendirilen bir çalışma yapılmasıyla sergileme sırasında özgünlüğün kaybedilmesinin önüne geçilecektir. 

___

  • Artun, A. (2014). Müze ve Modernlik: Tarih Sahneleri- Sanat Müzeleri 1, İstanbul: İletişim Yayınları
  • Atakan, N. (2008). Sanatta Alternatif Arayışlar, İstanbul: Karakalem Kitabevi Yayınları
  • Buren, D. (1966). Function of the Museum, in Thomas Hertz (Ed.) Theories of Contemporary Art, (s. 189), New Jersey: Prentice-Hall
  • Kandinsky, W. (2001). Sanatta Ruhsallık Üzerine, çev: Gülin Ekinci, İstanbul: Altıkırkbeş Yayın
  • Rollo, M. (2008). Yaratma Cesareti, çev. Alper Oysal, İstanbul: Metis Yayınları
  • O’Doherty, B. (2010). Beyaz Küpün İçinde: Galeri Mekanının İdeolojisi, çev. Ahu Antmen, İstanbul: *Sel Yayıncılık
  • Yürekli F. ve Yürekli H. (2004). Mimarlik: Bir Entelektüel Enerji Alanı, İstanbul: Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları
  • Resim 1. Anadolu Medeniyetleri Müzesi (Ankara) ve Victoria&Albert Müzesi (Londra),http://www.turkiyedegez.com/49-anadolu_medeniyetleri_muzesi-hakkinda-bilgi.html, http://www.vam.ac.uk/content/articles/t/the-ceramics-galleries-old-and-new/, Erişim tarihi 10.10.2018
  • Resim 2. Alexander Calder sergisinden görünüm, 2016, Pace Hong Kong Galerisi, http://www.hk-aga.org/event/alexander-calder/, Erişim tarihi: 22.10.2018
  • Resim3. Edmund de Waal, London Letters, 2017, Cenovahttp://www.edmunddewaal.com/making/lettres-de-londres#19, Erişim tarihi 15.10.2018
  • Resim 4. Clare Twomey, Time Present Time Past, 2016, William Morris Galerisi, Londrahttp://www.claretwomey.com/projects_-_time_present_and_time_past.html, Erişim tarihi 15.10.2018
  • Resim 5. Merit Tinglef ve Martin Bodilsen Kahldahl, X-Scapes, 2014, Copenhagen Ceramics Galerisi, Kopenhag http://www.copenhagenceramics.com/, Erişim tarihi 15.10.2018
  • Resim 6. Mikael Jackson ve Sophus Ejler Jepsen, For miles…&tanton, 2014, Copenhagen Ceramics Galerisi, Kopenhaghttp://www.copenhagenceramics.com/, Erişim tarihi 15.10.2018
  • Resim 7. Pernille Pontoppidan Pedersen ve Chritina Schou Christensen, Software&Glorified Ingratitude, 2013, Copenhagen Ceramics Galerisi, Kopenhag http://www.copenhagenceramics.com/, Erişim tarihi 15.10.2018