Resim Kompozisyonları ve Üsluplarının Sahne Tasarımında Kullanım Yöntemleri

Sahne tasarımı alanında resim kompozisyonlarının iki boyutlu, statik yapısının üç boyutlu, hareketli, canlı bir performansla tekrar biçimlendirilmesi görsel anlamda farklı dramatik yorumlamalara kapı açmaktadır. Çünkü tiyatro sahnesinde, dramatik anlatıya hizmet edebilecek ve sergilenen eseri görselleştirecek birçok yüzey, yöntem, katman mevcuttur. Dolayısıyla bu tasarım yaklaşımı çeşitlemeleri hem referans alınan resim kompozisyonuna yeni bakış açıları kazandırabilmekte hem de seyircinin aktif olarak duyularına hitap ederek zaman ve hareket boyutunda durağanlığı kırmaktadır. Çalışmada, 21. yüzyılda sahnelenmiş tiyatro oyunları, dans gösterileri ve opera temsillerine odaklanılarak, bu temsillerin sahne tasarımlarındaki belirgin resim kompozisyonu referansları derlenmiş ve bu eserlerdeki tasarım yaklaşımları incelenmiştir. Seçilen ve sıralanan yapımların sahne tasarımı yaklaşımları gerek temsillerin çeşitli fotoğraflarından gerek eserle ilgili yazılan eleştiri ve verilen röportajlardan edinilen bilgilerle ele alınmıştır. Farklı dönemlerden resim kompozisyonlarının tiyatro sahnesinde yeniden canlandığı örnekler, sahne tasarımlarındaki kullanım farklılıklarına göre sıralanmıştır. İki boyutlu bir resim kompozisyonunun, dramatik bir anlatıyla buluşturularak üç boyutlu bir mekân hacmine yerleştirilmesi ve devinimsel anlatıma görsel olarak katkısı üzerinde durulmuştur

Usage Methods of Painting Compositions and Styles in Stage Design

In the field of stage design, reshaping the two-dimensional, static structure of the painting compositions with a three-dimensional, moving, live performance opens the door to different dramatic interpretations in the visual sense. Because there are many surfaces, methods and layers that can serve the dramatic narrative and visualize the exhibited work on the theater stage. Therefore, these variations of design approaches can both bring new perspectives to the reference painting composition and break the stagnation in time and movement by actively appealing to the senses of the audience. In the study, by focusing on the theater plays, dance performances and opera performances staged in the 21st century, the distinctive picture composition references in the stage designs of these performances were compiled and the design approaches in these works were examined. The stage design approaches of the selected and listed productions are discussed with the information obtained from the various photographs of the performances, the criticism written about the work and the interviews given. The examples in which painting compositions from different periods are revived on the theater stage are listed according to the differences in use in stage designs. The placement of a two-dimensional painting composition in a three-dimensional space volume by combining it with a dramatic narrative and its visual contribution to the kinetic expression were emphasized

___

  • Akmen, Ü. (2010, 19 Ocak). Van Gogh. Tiyatro Gerçek. https://tiyatronline.com/van-gogh_-tiyatro-gercek-6877
  • Battista, A. (2016, 27 Nisan). Two approches to costume designs: from André Derain to Adeline André. https://www.irenebrination.com/irenebrination_notes_on_a/2016/04/andre-derain-adeline-andre.html
  • Baus, M. (2017). Reims’e yolculuk. Opera Australia. https://features.opera.org.au/art-of-il-viaggio-a-reims/index.html
  • Beechey, G. (2015). Ideal Pyramus and Thisbe. https://www.ludwig-van.com/toronto/2015/11/09/scrutiny-pyramus-and-thisbe-repeat-after-me-less-is-not-less/
  • Benedetto, S. Di (2012). Tiyatro tasarımı. De Ki Yay.
  • Billington, M. (2013, 5 Aralık). Emil and the detectives. Review. https://www.theguardian.com/stage/2013/dec/05/emil-detectives-review
  • Erickson, T. C. (2016). Huntington theatre company announces 2018-19 season. https://www.americantheatre.org/2018/03/02/huntington-theatre-company-announces-2018-19-season/
  • Filippetti, J. (2011, 11 Ağustos). “André Chénier opera on the Lake at Bregenz”, https://www.designboom.com/art/andre-chenier-opera-on-the-lake-at-bregenz/
  • Fischer-Lichte, E. (2016). Performatif estetik. Ayrıntı Yayınları.
  • Franceschini, L. (2009, 15 Ocak). Parma, Teatro Regio: “i lombardi alla prima crociata”, https://www.gbopera.it/2009/02/i-lombardi-aprono-la-stagione-invernale-al-regio-di-parma/
  • Gerçek, H. (2012). Van Gogh. Tiyatro Gerçek. http://www.tiyatrogercek.com/oyun.asp?oyn=130
  • Harlan, M. (2018). Hamlet. Royal Shakespeare Company. https://www.todaytix.com/x/london/shows/9251-hamlet
  • Hodge, P. (2012, 23 Eylül). SF opera’s stunning setting of Verdi’s masterpiece. Rigoletto Review. https://operanut.net/2012/09/rigoletto-review-sf-operas-stunning-setting-of-verdis-masterpiece/
  • Howes, S. (2018, 5 Mayıs). ‘Hamlet’ by the Royal Shakespeare Company. Review. https://dcmetrotheaterarts.com/2018/05/05/review-hamlet-by-the-royal-shakespeare-company/
  • Kakol, C. (2019). Frida. Florida Grand Opera (2019). https://www.schmopera.com/appropriately-strange-frida-at-fgo
  • Kolnik, P. (2014). New York city ballet. Symphonic Dances, Pictures at an Exhibition, This Bitter Earth, Everywhere We Go – Washington. https://dancetabs.com/2015/04/new-york-city-ballet-21st-century-choreographers-bill-washington/
  • Mccoy, A. (2016, 15 Aralık). William Kentridge Takes New York. https://brooklynrail.org/2015/12/theater/william-kentridge-takes-new-york
  • Midgette, A. (2014, 18 Ekim). When art sings: How Paintings Have Fared on the Musical and Opera Stage. https://www.washingtonpost.com/entertainment/music/when-art-sings-how-paintings-have-fared-on-the-musical-and-opera-stage/2014/10/15/e1292446-53d8-11e4-809b-8cc0a295c773_story.html?utm_term=.dd1582629171
  • Nakilciğlu, B. (2019). Devlet tiyatrosu sahne dekorunda resim unsurları bağlamında gerçekleştirme yöntemi (1980-2010), [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat ve Tasarım Ana Bilim Dalı.
  • Papale, I. (2017, 1 Temmuz). Damiano Michieletto e Stefano Montanari regalano uno strepitoso Viaggio a Reims di Rossini al Teatro dell’Opera di Roma. https://www.danzaeffebi.com/dintorni-danza/damiano-michieletto-e-stefano-montanari-regalano-uno-strepitoso-viaggio-reims-di-rossini-al-teatro-dellopera-di-roma/
  • Pisano, S (2018). Opera Philadelphia presents ‘La Bohème’. https://bachtrack.com/de_DE/review-boheme-livermore-vasquez-johnson-rovaris-opera-philadelphia-april-2019
  • Raley, J. (2004). Hoffmann Masalları. Marylan Opera Stüdyosu. https://www.erhardrom.com/portfolio-1#/tales-of-hoffman
  • Ricci, R. (2009). I Lombardi alla Prima Crociata - Teatro Regio di Parma. http://www.liricamente.it/showdocument.asp?iddocumento=250
  • Sachs, V. (2019). Left Coast Chamber Ensemble 2019 Review: ‘Dorothea and Artemesia’. https://operawire.com/left-coast-chamber-ensemble-2019-review-dorothea-and-artemesia/
  • Sekoff, H. (201, 6 Aralık). ‘La Boheme’ At Philadelphia Opera Uses High-Tech Van Goghs and Renoirs, https://www.huffpost.com/entry/opera-company-of-philadelphia_n_1912294
  • Sullivan, L. (2016, 28 Mart). Finzi Pasca contemporary circus to perform ‘La Verità’ April 21 at Eisenhower, https://news.psu.edu/story/399962/2016/03/28/arts-and-entertainment/finzi-pasca-contemporary-circus-perform-%E2%80%98la-verit%C3%A0%E2%80%99
  • Ünlü, A. (2015). Biyografi ve biyografik dram. NoteBene Yay.
  • Vallejo, A. B. (2000). Goya, ya sanat ya ölüm(H. Tukur, Çev.) Can Yayınları.
  • Vincent, M. (2015, 9 Kasım). Pyramus and Thisbe: Repeat after Me, Less is Not Less, https://www.ludwig-van.com/toronto/2015/11/09/scrutiny-pyramus-and-thisbe-repeat-after-me-less-is-not-less/
  • Weaver, C. (2017). San Francisco Opera Opens 90th Season with Verdi’s ‘Rigoletto’. http://www.classicalvoice.org/review/san-francisco/2017/6/10/san-francisco-opera-kicks-off-summer-season-with-rigoletto