MİHRÎ HATUN’UN “BEN DÖNMEZEM” REDİFLİ GAZELİNİN DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ

Mihrî Hatun, klasik Türk Ģiirinin baĢarılı kadın Ģairlerinden biridir. 15. yüzyılda yaĢayan Mihrî, kültür seviyesi yüksek bir aileye mensuptur. Kültür ve sanat faaliyetlerinin yoğun bir Ģekilde icra edildiği Amasya‟da yetiĢen Ģair, buradaki ilim ve edebiyat meclislerine katılarak kendini geliĢtirir. Klasik çizgide yazdığı çok sayıdaki baĢarılı Ģiirle bu sahadaki ustalığını ispatlar. Bazı Ģiirlerinde cinsel kimliğini ihsas ettirici ifadelere yer vererek geleneğin sınırlarını zorlamasına rağmen Ģiirlerini klasik Ģiir estetiği kaidelerine bağlı kalarak yazar. Diğer bütün klasik Ģairler gibi her Ģeyi olması gereken en mükemmel Ģekliyle ifade etme uğraĢında olan Ģair, bu Ģiirin temel konusu olan aĢkı en güzel formda sunmaya çalıĢır. Geleneğin Ģiir dünyasına giren Mihrî, klasik Ģiirdeki âĢık tavrını takınır. ġairin “ben dönmezem” redifli gazeli, onun bu tavrını ortaya koyan, divanındaki onlarca örnekten yalnızca biridir. Sahneye çıkan aktörün rolünü en iyi Ģekilde icra etmeye çalıĢması gibi Ģair de gazel boyunca vefalı, sadık, kararlı ve ne istediğini bilen ideal bir âĢık rolündedir. Geleneğin belirlediği kalıplara bağlı bir ifade yolu seçen Mihrî, aĢkı en mükemmel Ģekilde ifade etmeye çalıĢır. Hem mecazı hem de hakikati çağrıĢtıracak esneklikte bir ifade tarzı yakalayan Ģair, aĢk uğruna canı da dâhil bütün varlığını feda edebilecek bir ruh olgunluğuna sahiptir.

___

  • KUTLUK, Ġ. (1989). Kınalızade Hasan Çelebi Tezkiretü’Ģ-Ģuarâ C.II. Ankara: Türk Tarih
  • Kurumu Basımevi.