TÜRK ROMANININ KANONU KARŞISINDA KEMAL TAHİR

Edebî eserin okuyucusuna ulaĢması ve değerlendirilmesi süreci sadece yazar ve eserle ilgili süreçlerle açıklanamaz. Yazardan ve eserden bağımsız bir biçimde oluĢmuĢ bir sosyal ortam vardır ve eser bu ortama yayınlandıktan sonra dahil olur. Bu aĢamada eser ve okuyucu arasında bazı yönlendirici kavramlar bulunur. Eserin yazarının tanınırlığı ve bulunduğu çevre, eserin yetkinliği, eleĢtirmenlerin düĢünceleri, sosyal, siyasi, politik ve ekonomik yapı, hâkim kültürel otoriteler gibi birçok etken edebî anlamda bir “kanon” oluĢturur. Kemal Tahir, Türk romanı içerisinde eserlerinin içerikleri ile olduğu kadar kanonik yapı ile iliĢkileri bakımından da oldukça büyük tartıĢmalar yaratmıĢ bir yazardır. Yazdığı eserlerdeki Türk insanının cevherini bulma çabası, bir “Türk romanı” tartıĢmasını da ortaya çıkarmıĢtır. Bu tartıĢmada Türkiye‟deki ideolojik yönelimlerle zaman zaman çarpıĢan Kemal Tahir, bu bağlamda Türk romanı kanonun oluĢumu hakkında da bilgi verebilecek bir konuma sahiptir. Bu çalıĢma Kemal Tahir‟in Türk roman kanonu içerisindeki konumunu sorgularken, kanon oluĢum süreci hakkında da yorumlar geliĢtirmeyi hedeflemektedir. 

___

  • TAHĠR, K. (1992). Notlar 13. Ġstanbul: Bağlam Yayınları
Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi-Cover
  • ISSN: 2147-0146
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2012
  • Yayıncı: Cengiz Alyılmaz