Tıp Etiği Bağlamında Kız Kardeşimin Hikâyesi Filminin Değerlendirilmesi

Günümüzde bilimin ulaştığı gelişmişlik düzeyi ve teknolojiye yansımaları mükemmel “insan tasarımı”nın mümkün olabileceğini göstermektedir. Yönetmenliğini Nick Cassavetes’in yaptığı 2009 yılı yapımı My Sister’s Keeper (Kız Kardeşimin Hikayesi) başlıklı film kanser hastası ablasına donör olması için tasarlanan Anna ve ailesini konu almaktadır. Film genetik bilimi sayesinde “tasarlanmış insan” kavramını, neden ve sonuçlarını aile bağlarının sevgi atmosferi içinde betimlemektedir. Ancak bu kavramın filmde yansıtıldığı kadar masum görünmediği, gelecekte sınırlandırılmamış insan tasarımlarının etik ve yasal sorunlarını da beraberinde getireceği düşünülmektedir. Bu çalışmada film özelinde ortaya çıkan sorunlara dikkat çekilerek etik değerlendirmelerin yapılması amaçlanmaktadır. Kardeşimin Hikayesi filmi özellikle “insan tasarımı”, “çocuklarda bilgilendirilmiş onam”, “çocuğun kendi bedeni üzerinde karar vermesi”, “nafile tedavi” ve “ölüm” kavramı gibi konularda anlatısal etik açısından öne çıkan bir yapıt olarak değerlendirilebilir ve tıp etiği derslerinde öğrencilere önerilebilir.

The Evaluation Of My Sister's Keeper Movie in The Context Of Medical Ethics

The level of sophistication that science has reached today and its reflections on technology show that perfect "human design" is possible. The 2009 movie My Sister's Keeper, directed by Nick Cassavetes, is about Anna and her family, who were designed to be a donor to her cancer-stricken sister. The film depicts the concept of "designed person", its causes and consequences, in the atmosphere of love of family ties, thanks to the science of genetics. However, it is thought that this concept does not seem as innocent as it is reflected in the movie, and that it will bring ethical and legal problems of unrestricted human designs in the future. In this study, it is aimed to make ethical evaluations by drawing attention to the problems that arise in the film. My Brother's Story movie can be considered as a prominent work in terms of narrative ethics, especially in subjects such as "human design", "informed consent in children", "the child's decision on his own body", "futile treatment" and the concept of "death" and can be recommended to students in medical ethics courses.

___

  • Aydın, E. (2006). Çocuklarda aydınlatılmış onam sorunu. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 46; 148-152.
  • Çınar, S., Ay, A. & Boztepe H. (2019). Çocuklarda aydınlatılmış onam. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, HUHEMFAD-JOHUFON, 6(2), 120-125.
  • Demir, A. (2013). Etik açıdan insan genom projesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimleri Dergisi, 12(23): 317-327.
  • Erdemir, F. & Uysal, G.(2010). Genetik, genomik bilimi ve hemşirelik. DEUHYO ED, 3(2),96-101.
  • Şahinoğlu, S. (1996). Etik, Tıbbi Etik, Biyoetik Yöntembilgisel Yaklaşımın Işığında. Deontoloji Ders Notları (s.57-63). Ankara: Antıp A.Ş.
  • Oğuz, NY. (1997). Etik Bunun Neresinde! Tıp Etiğinde Temel İlkeler (s.27-34). 1.Baskı. Ankara: Tabip Odası Yayınları.
  • Oğuz, NY. (1996). Özerkliğe Saygı İlkesi. Deontoloji Ders Notları (s.35-37). Ankara: Antıp A.Ş.
  • Oğuz NY., Büken Örnek N., Tepe H. & Kırımsoy Kucur D (2005). Biyoetik Terimleri Sözlüğü. Ankara: Felsefe Kurumu.
  • Tauscher S. (2015). Genetik teknolojisinin siyasi ve etik sınırları: genetiği yönetmek. International Journal of Political Studies, 1(1):1-12.
  • Türk dil kurumu (2021). Büyük Türkçe Sözlük ErişimAdresi:(http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.5aabb7a6914123.24183965). Erişim Tarihi: 14/11/2021.
  • Uygun, O. (2021). Immanuel Kant ve ahlakın temel ilkesi. YÜHFD, C.XVIII, 2021(2):1439-1455.