Mark Hutchings, Türkler, Repertuvarlar ve Erken Modern Dönem İngiliz Sahnesi, London: Palgrave Macmillan, 2017, ISBN: 978-1-137-46262-6, pp.254

Mark Hutchings’in 2017 yılında yazdığı, Turks, Repertories and Early Modern English Stage (Türkler, Repertuvarlar ve Erken Modern Dönem İngiliz Sahnesi) adlı kitap, Türk temsillerinin belirli ve düzenli bir repertuvar sistemi izlenerek İngiliz tiyatrolarında tekrar tekrar kullanılması ve sahnelenmesi hakkındadır. Bu bakımdan Elizabeth dönemi Tiyatrosu, daha çok Osmanlıların tarihsel ve kültürel imajları ve kültürel kimliğinin o dönemdeki popülaritesi nedeniyle değil de, 1567 ve 1642 yılları arasında oyunculuk yapan topluluklar arasında dolaşan bir tiyatro kimliği olarak temsil edilen “Türkleri” oluşturması nedeniyle sahnelenmektedir. Erken modern İngiliz tiyatrosunda Türklerin ve Osmanlıların temsili üzerine yapılan çalışmalar, Richard Knolles tarafından yazılan Generall Historie of the Turkes (1603) (Türklerin Genel Tarihi) adlı eserinde dile getirilirken, Osmanlı İmparatorluğu'nu “dünyanın mevcut terörü” olarak tanımlayan tarihsel konulardan yararlanmıştır. Buna göre, erken modern İngiltere'sinin drama külliyatı, Osmanlı İmparatorluğu aracılığıyla Türklerin erken modern dönem İngiliz algılanması içinde nasıl oluşturulduğunu ve formüle edildiğini anlamaya çalışmıştır. Bu bakımdan bu kitap, erken modern dönemde daha çok moda olan “Türk” malzemesini içererek hem büyük hem de küçük metinlerin tasviri ve ele alınması ile ilgili ayrıntılı bilgi verme yönünde edebi çalışmalara katkıda bulunmaktadır.

Mark Hutchings, Turks, Repertories, and the Early Modern English Stage, London: Palgrave Macmillan, 2017, ISBN: 978-1-137-46262-6, pp.254

The book, Turks, Repertories, and the Early Modern English Stage, written by Mark Hutchings and published by Palgrave Macmillan in 2017, is about the recurrent use and staging of the images of Turks on the English playhouses through following a certain and regular repertory system circulating among London playmaking. The Elizabethan theatre in this respect is occupied mostly by the staging of Turks, not due to historical and cultural images and popularity of cultural identity of Ottomans in that period but rendering a Turk as a constructed theatrical identity circulating among the acting companies between 1567 and 1642. The studies made on the representation of Turks and Ottomans in the early modern English drama made use of the historical accounts and geopolitical conceptions, depicting the Ottoman Empire as “the present terror of the world”, articulated by Richard Knolles in his famous and historical account, Generall Historie of the Turkes (1603). Accordingly, the dramatic corpus of the early modern England attempted to understand how the Turks through the Ottoman Empire were constituted and formulated within the early modern English imagination. It is in this regard that this book contributes to the literary studies in the direction of giving detailed information related to the depiction of both major and minor texts including and treating the Turk material, which was fashionable and popular in the early modern period.

___

  • Barbour, R. (2003). Before Orientalism: London's Theatre of the East, 1576-1626. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Burton, J. (2005). Traffic and Turning: Islam and English Drama, 1579–1624. Newark: University of Delaware Press.
  • Degenhart, J. H. (2010). Islamic Conversion and Christian Resistance on the Early Modern Stage. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Dimmock, M. (2005). New Turkes: Dramatizing Islam and the Ottomans in Early Modern England. Aldershot: Ashgate.
  • Hutchings, M. (2017). Turks, Repertories, and the Early Modern English Stage. London: Palgrave Macmillan.
  • Matar, N. (1999). Turks, Moors, and Englishmen in the Age of Discovery. New York: Columbia University Press.
  • Mcjannet, L. (2006). The Sultan Speaks: Dialogue in English Plays and Histories About the Ottoman Turks. London: Palgrave Macmillan.
  • Vitkus, D. (2003). Turning Turk: English Theater and the Multicultural Mediterranean. London: Palgrave Macmillan.