Diasporada Kafkas Kimliği ve Aidiyet Hissi Üzerine Bir Derleme Çalışması

Göç, sürgün gibi insan yaşamındaki önemli değişimler kimliğin tanımlanmasını belirleyen faktörlerdir. Göç ederken bireyler kimliklerini beraberinde götürmektedir ancak yeni çevreleriyle kültürel etkileşimleri bireylerin kimlik tanımlamasını farklılaştırmaktadır. Bireyin kimlik tanımlamasındaki farklılaşma zaman içinde aidiyet duygusunda değişimlere yol açmaktadır. Kafkasyalılar için yeni kimlik oluşumu 1864 sürgünüyle meydana gelmiştir. Kafkasyalılar 1864 Sürgünü’nden önceki yüzyıllar boyunca Kafkas Dağları’nın eteklerinde kendilerine ait topraklarda yaşamışlardır. Böylece sürgün edilen Kafkasyalılar için yeni bir kimlik oluşmuştur: Diasporik kimlik. Halk bir yandan etnik kimliğiyle kendini tanımlarken öte yandan yaşadığı coğrafyalarla etkileşimleri sonucu yeni kimlik tanımlamaları yapmıştır. Mevcut makalede diasporada yaşayan Kafkasyalıların kimlik algısı ve yaşadıkları topluma aidiyet hislerine ilişkin literatür taraması yapılması amaçlanmıştır. Bu bağlamda, Türkiye diasporasında yaşayan Kafkasyalılar ile farklı diasporalarda yaşayan Kafkasyalıların kimlik algıları ve aidiyet hislerinin incelendiği araştırmalar gözden geçirilerek literatür taraması yapılmıştır. Mevcut çalışmalarda ayrıca diasporada yaşayan Kafkasyalıların kimlik tanımlamasında etnik kimlik veya diasporik kimlik tanımlamalarından hangisinin öne çıktığı ve kimlik tanımlamalarında etkili olan faktörlerin hangileri olduğu da incelenmiştir. Alandaki çalışmaların çoğuna bakıldığında, Kafkasyalıların etnik kimlikleriyle kendilerini tanımladıkları ve kimliklerine olumlu anlamlar yükledikleri gözlenmektedir. Çalışmalardaki katılımcılar, çoğunlukla anavatan olarak Kafkasya’yı benimsemiş olsalar da diasporadaki yaşamlarından vazgeçemeyeceklerini ve uyum sağladıklarını aktarmışlardır. Sonuç olarak, diasporadaki Kafkasyalılar etnik kimlikleriyle kendilerini tanımlamış olsalar da yaşadıkları topraklara aidiyet hissettiklerini belirtmişlerdir. 

A Review On The Causasian Identity and Sense Of Belonging In The Diaspora

There are various factors that affect identity identification. Important changes in human life such as immigration and exile are effective in identification. While migrating, individuals take their identities with them, but their cultural interactions with their new environment differentiate them in the identification of individuals. The differentiation in an individual's identity definition causes changes in the sense of belonging over time. The new identity formation for Caucasians occurred with the 1864 exile. For centuries before the 1864 Exile, Caucasians lived on their own lands at the foot of the Caucasus Mountains. A new identity was formed for the Caucasians who were exiled after 1864: the diasporic identity. On the one hand, people define themselves with their ethnic identity, on the other hand, they make new identity definitions as a result of their interactions with the geographies they live in. In this study, it is aimed to create a literature review about the identity perception of Caucasians living in the diaspora and their sense of belonging to the society they live in. A literature review has been made with key words. The literature on the identity perceptions and sense of belonging of the Caucasians living in the Turkish diaspora has been examined, the literature on the Caucasians living in different diasporas was also included. It examines whether ethnic identity or diasporic identity definitions come to the fore in the identity definition of Caucasians living in the diaspora and the factors that affect their identity definitions. In most of the studies in the literature, it is stated that Caucasians define themselves with their ethnic identity and attribute positive meanings to their identities. The participants in the studies in the literature report that although they see the Caucasus as their homeland, they cannot give up their lives in the diaspora and they adapt. Although Caucasians living in the diaspora define themselves with their ethnic identities, they feel a sense of belonging to the land they live in.

___

  • Akdeniz Göker, E . (2018). “Nereye Aitiz?” Diasporik Kimlik ve Türk Vatandaşlığı Kıskacında Çerkes Kimliği. Aurum Journal of Social Sciences , 3 (1) , 91-105 .
  • Aksoy, Z . (2018). Çerkes Sürgünü Hikayelerinde Kimliğin İnşası. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi , (31) , 62-76 . DOI: 10.17829/turcom.459552
  • Çağırkan, B. (2016).Göç, Hibrit Kimlik ve Aidiyet: Yeni Toplumlar, Yeni Kimlikler. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(8), 2613-2623
  • Dadak, E. (2018). Sosyal Kimlik Kuramı Bağlamında Bireylerin Kimlik ve Aidiyet Tanımlamaları: Kocaeli Kafkas Kültür Derneği Örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Haccettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Demir, G. ve Bolat, S . (2017). Identity and Belonging in Circassian. Istanbul Journal of Sociological Studies , (55) , 1-42 .
  • Doğanay, G. (2015). Hatıralarla Kurulan bir Toplumsal Kimlik: 21 Mayıs 1864 Sürgünü ve Türkiyeli Çerkesler. Journal of Turkish Studies, 10 (10), 361-380.
  • Ganich, A . (2017). Ürdün Çerkes Diasporası. Kafkasya Çalışmaları , 3 (5) , 29-48 . DOI: 10.21488/jocas.337244
  • Hattatoglu, P., Yakushko, O. (2014). Experiencing the Formation of Hybrid Cultural Identities in First- Generation Turkish Immigrants To The United States. Journal of Identity and Migration Studies, 8(1), 27-46.
  • Ilgın C., Hacıhasanoğlu, O. (2006). Göç-Aidiyet İlişkisinin Belirlenmesi İçin Model: Berlin/Kreuzberg Örneği. İTÜ Dergisi, 5(2), Kısım:1, 59-70.
  • Kantemur, Z. (2018). Mekan Ve Aidiyet İlişkisi Üzerinden Kimlik İnşası: Kayseri Çerkesleri Örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Meşe, G. (1991). Çeşitli Sosyo-Kültürel Gruplarda Kültürel veya Sosyal Kimlik Olgusunun İncelenmesi.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.