Prof. Dr. M. Orhan Okay’ın Akademik Kimliğinin İnşası ve Eserleri

Kişiliğin oluşumunda genetiğe dayalı birtakım kodlar etkilidir. Ancak gelişmesinde sosyal ve çevresel şartlar oldukça önemlidir. Hippolyte Taine'nın eleştiri yaklaşımında dayandığı "ırk, zaman ve çevre"yi içine alan temellendirme, edebiyat kadar edebiyatçılar için de geçerli bir olgudur. Orhan Okay, doğrudan şair veya yazar olmasa bile şahsiyeti ve akademik kimliği Taine'ın nazariyesiyle anlaşılacak kertede anlamlar içeren bir Hocadır. Orhan Okay'ın meraklı, sorgulayan yönüne çocukluğunda kazandığı okuma tutkusu, talihin yol göstermesiyle şekillenir. Lise yıllarında tanıştığı Nurettin Topçu'dan Anadolu sevgisi ve yararlı olma anlayışını kazanırken Prof. Dr. Mehmet Kaplan'dan da bilim adamı kimliğini edinir. Sıradan bir akademisyen olma yerine edebiyatçı yönünü ön plana çıkaran eserler kaleme alır. Çalışmalarında bilim adamı dikkati ve titizliği ile eserlerini bilgi yumağına dönüştürmez. Edebî dili ve akıcı üslubu zaman içerisinde bilimsel ve kültürel nitelikli eserler yazmasını zemin hazırlar. "Necip Fazıl- Sıcak Yarada Kezzap", "Balat", "Bir Başka İstanbul" ve "Kâğıt Medeniyeti" onun bilim adamlığını ve sanatkârane yönünü gösteren eserlerdir.

The Constraction of Prof. M. Orhan Okay’s Academic Identity and His Works

Certain codes based on genetic have an affect when identity is built. In addition, social and environmental factors are also at play. The basis which Hippoltye Taine based his critism with “race, time and environment”, is a real concept for literature as well as those who are interested in literature. Although Orhan Okay is not directly a poet or a writer, his personality and academic identity are on a level which can be understood by Taine’s point of view. Orhan Okay’s curious, investigating sides earned him a passion for reading in his childhood, which happened through guidance of destiny. While developing a love for Anatolian people and mind of being useful from Nurettin Topçu, whom he met in his high school years, he also developed his scientist identity through Prof. Mehmet Kaplan. Instead of being an ordinary scholar, he created works which show his love for literature. In his works, with his scientist attention and rigor he avoids turning them into simple piles of information. His literary use of the language and his fluent tone sets the base in which he writes his scientific and cultural works. “Necip Fazıl- Sıcak Kezzap” and “Kağıt Medeniyeti” are some of his works which demonstrate his scientific and artistic side

___

  • Okay, O., Kâğıt Medeniyeti, Dergâh Yayınları, İstanbul, 2013.
  • Okay, O., Balat, Heyamola Yayınları, İstanbul, 2009.
  • Okay, O., Mehmet Âkif Bir Karakter Heykelinin Anatomisi, Akçağ Yayınları, Ankara, 1989.
  • Okay, O., Kültür ve Edebiyatımızdan –Makaleler Denemeler Sohbetler-, Akçağ Yayınları, Ankara, 1991.
  • Okay, O., Yeni Türk Edebiyatı Ders Notları Tanzimat Edebiyatı, Atatürk Üniversitesi Yayınları, Erzurum, 1990.
  • Okay, O., Servet-i Fünun Şiiri, Atatürk Üniversitesi Yayınları, Erzurum, 1992.
  • Okay, O., Abdülhak Hâmid’in Romantizmi, Atatürk Üniversitesi Yayınları, Erzurum, 1971.