MOLİERE VE AHUNDOF TİYATROSUNDA "CİMRİ" KARAKTERLERİ HARPAGON VE HACI KARA

Özet: Çalışmamızda Fransız komedi yazarı Moliere'in (1622-1673) Cimri (1668) piyesindeki Harpagon karakteriyle, Azerbaycanlı edebiyat adamı Mirze Feteli Ahundof'un (1812-1878) Sergüzeşti Merdi-Hasis (1852) ya da çok bilinen adıyla Hacı Kara piyesindeki Hacı Kara karakterini incelemeyi amaçladık. Zira, her iki karakterin de, farklı dönemlerdeki toplumsal yapıya yönelik eleştiriler içermesi bakımından büyük önemi vardır.Moliere ve Ahundof kendi toplumlarından bir kesiti büyüteç altına alarak olumsuzlukları güldürü aracılığıyla ifşa ederler. Bunu yaparken, yazarlar yaşadıkları dönemlerin toplumsal yapısına ve edebî hareketliliğine ilişkin sosyolojik ve psikolojik unsurlardan azami ölçüde yararlanma yoluna giderler. Bu bağlamda, her iki eserin cimri karakterleri arasındaki benzerlikleri, farklılıkları ve topluma etkilerini tespit etmeye çal

-

in this study, we tried to analyze the character "Harpagon" in the play named "The Miser" which was written by Moliere (1622-1673), a conıedy writer, and the character "Hacı Kara" in the play "Sergüzeşti Merdi-Hasis (1852) or nıore comnıonly known as "Hacı Kara" writteıı by Mirze Feteli Ahundof (1812-1878), an Azerbaijanian writer. Both characters are signifıcaııt in that they ali contain criticisms of social structure in various periods. Moliere and Ahundof magnify a slice of their society and reveal the negative sides of the society through comedy. İn doing this, they largely benefıt fronı psychological and social components related to the period's social structure and literary movements. hı this context we aimed at determinîng the similarities, differences and the influences of the "miser" characters on society in the two play s.